Nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów
Przepisy prawa
Zagadnienie aktualne
Zagadnienie opracowane w ramach systemu informacji prawnej LEX
LEX to ceniony przez użytkowników system online, który oferuje wygodny dostęp do tysięcy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów dokumentów oraz do autorskich, unikalnych treści, jak komentarze praktyczne, poradniki i szkolenia online. Poniżej znajdziesz przykłady 22 dokumentów z ogólnej liczby 78 powiązanych z zagadnieniem Nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów, znajdujących się w LEX-ie.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, zamów bezpłatny dostęp testowy lub zaloguj się do LEX-a.
Międzynarodowe przemieszczanie odpadów.
- 6 w drodze decyzji, do zastosowania procedur określonych w art. 24 rozporządzenia nr 1013/2006 i określa sposób zagospodarowania odpadów oraz wskazuje termin realizacji obowiązków nałożonych tą decyzją nie dłuższy niż 30 dni.
Zobacz pełną treść w bezpłatnym dostępie testowym lub po zalogowaniu do LEX-a.
Międzynarodowe przemieszczanie odpadów.
Międzynarodowy obrót odpadami.
Odpady.
Kto przywozi do kraju z zagranicy odpady niebezpieczne albo też wywozi je za granicę bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
Odpady.
Rozporządzenie 2024/1157 w sprawie przemieszczania odpadów, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1257/2013 i (UE) 2020/1056 oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1013/2006Tekst mający znaczenie dla EOG
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Odpady przemieszczane w ramach jednego przemieszczania odpadów, obejmujące co najmniej dwa rodzaje odpadów, które są od siebie oddzielone, nie są mieszaniną odpadów;
Ponadto stosuje się definicje następujących pojęć: "odpady", "odpady niebezpieczne", "wytwórca odpadów", "posiadacz odpadów", "dealer", "broker", "gospodarowanie odpadami", "ponowne użycie", "przetwarzanie", "odzysk", "przygotowanie do ponownego użycia", "recykling" i "unieszkodliwianie" określone, odpowiednio, w art. 3 pkt 1, 2, 5-9, 13-15, 16, 17 i 19 dyrektywy 2008/98/WE.
Rozporządzenie 2024/1157 w sprawie przemieszczania odpadów, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1257/2013 i (UE) 2020/1056 oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1013/2006Tekst mający znaczenie dla EOG
Odbiór w przypadku, gdy przemieszczanie jest nielegalne
W przypadku wywozu lub przywozu, odzysk lub unieszkodliwienie w alternatywny sposób uzgodniony zgodnie z akapitem pierwszym odbywa się dopiero, gdy odbiór zgodnie z ust. 2 jest niewykonalny.
W przypadku odbioru, o którym mowa w ust. 2 lit. a), b) i c), przedkłada się nowe zgłoszenie, chyba że zainteresowane właściwe organy zgodnie uznają za wystarczający uzasadniony wniosek początkowego właściwego organu wysyłki.
Jeżeli wymagane jest nowe zgłoszenie, przedkłada je podmiot lub organ ustalony zgodnie z ust. 2.
Właściwe organy nie mogą odmówić zwrotu ani sprzeciwić się zwrotowi odpadów z nielegalnego przemieszczania. W przypadku odzysku lub unieszkodliwiania w alternatywny sposób, o którym mowa w ust. 3, prowadzonego poza państwem, w którym ujawniono nielegalne przemieszczanie, nowe zgłoszenie przedkłada osoba lub organ wymienione w tym ustępie zgodnie ze wskazaną tam kolejnością.
Zainteresowane właściwe organy współpracują, w razie potrzeby, w celu zapewnienia odbioru, odzysku lub unieszkodliwienia odpadów w alternatywny sposób, o którym mowa w ust. 2 i 3.
Odzysk lub unieszkodliwienie, o którym mowa w akapicie pierwszym, następuje w terminie 30 dni następujących po dniu, w którym właściwy organ miejsca przeznaczenia dowiedział się lub został powiadomiony przez właściwe organy wysyłki lub tranzytu o nielegalnym przemieszczaniu oraz o powodach tej sytuacji, lub w innym terminie uzgodnionym przez zainteresowane właściwe organy. Takie powiadomienie może wynikać z informacji przekazanych właściwym organom wysyłki i tranzytu między innymi przez inne właściwe organy.
Zainteresowane właściwe organy współpracują ze sobą, w razie potrzeby, przy odzysku lub unieszkodliwianiu odpadów zgodnie z niniejszym ustępem.
W przypadku przedłożenia nowego zgłoszenia przez początkowy właściwy organ wysyłki, który dokonuje odbioru zgodnie z ust. 2 lit. c), ustanowienie nowej gwarancji finansowej lub równoważnego ubezpieczenia nie jest wymagane.
W przypadku gdy instalacja wydaje zaświadczenie o odzysku lub unieszkodliwieniu odpadów w taki sposób, że skutkuje to nielegalnym przemieszczaniem, czego konsekwencją jest zwolnienie gwarancji finansowej lub równoważnego ubezpieczenia, stosuje się ust. 8 niniejszego artykułu i art. 26 ust. 2.
Rozporządzenie 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia:
W przypadku gdy zgłaszający określony w pkt iv) lub v) nie dopełnia obowiązków w zakresie odbioru, określonych w art. 22-25, wytwórca pierwotny, nowy wytwórca lub upoważniony podmiot zbierający określeni odpowiednio w pkt i), ii) lub iii), którzy upoważnili sprzedawcę lub pośrednika do działania w ich imieniu, są uznawani za zgłaszającego do celów wymienionych przepisów dotyczących obowiązku odbioru. W przypadku nielegalnego przemieszczenia zgłoszonego przez sprzedawcę lub pośrednika określonych w pkt iv) lub v), osobę określoną w pkt i), ii) lub iii), która upoważniła tego sprzedawcę lub pośrednika do działania w jej imieniu, uznaje się do celów niniejszego rozporządzenia za zgłaszającego;
Rozporządzenie 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów
Odbiór w przypadku gdy przemieszczanie jest nielegalne
Powyższy obowiązek odbioru, odzysku lub unieszkodliwienia jest realizowany w terminie 30 dni od dnia, w którym zainteresowany właściwy organ wysyłki dowiedział się lub został powiadomiony na piśmie przez właściwe organy miejsca przeznaczenia lub tranzytu o nielegalnym przemieszczaniu oraz o przyczynach jego zaistnienia, lub w innym terminie uzgodnionym przez zainteresowane właściwe organy. Podstawą powyższego zgłoszenia mogą być informacje przekazane właściwym organom miejsca przeznaczenia lub tranzytu między innymi przez inne właściwe organy.
W przypadku odbioru określonego w lit. a), b) i c) należy sporządzić nowe zgłoszenie, chyba że właściwe organy zgodnie uznają za wystarczający uzasadniony wniosek początkowego właściwego organu wysyłki.
Nowe zgłoszenie sporządza podmiot lub organ określony w lit. a), b), c) według określonego tam porządku.
Żaden właściwy organ nie może zgłosić sprzeciwu wobec odbioru odpadów pochodzących z nielegalnego przemieszczania. W przypadku przyjęcia przez właściwy organ wysyłki rozwiązań alternatywnych określonych w lit. d) i e) nowego zgłoszenia dokonuje początkowy właściwy organ wysyłki lub osoba fizyczna lub prawna działająca w jego imieniu, chyba że właściwe organy zgodnie uznają za wystarczający należycie uzasadniony wniosek tego organu.
Powyższy obowiązek odzysku lub unieszkodliwienia jest realizowany w terminie 30 dni od dnia, w którym zainteresowany właściwy organ miejsca przeznaczenia dowiedział się lub został powiadomiony na piśmie przez właściwe organy miejsca wysyłki lub tranzytu o nielegalnym przemieszczaniu i przyczynach jego zaistnienia lub w innym terminie uzgodnionym przez zainteresowane właściwe organy. Podstawą powyższego zgłoszenia mogą być informacje przekazane właściwym organom wysyłki lub tranzytu między innymi przez inne właściwe organy.
W tym celu zainteresowane właściwe organy współpracują ze sobą w niezbędnym zakresie przy odzysku lub unieszkodliwianiu odpadów.
W przypadku dokonania nowego zgłoszenia przez początkowy właściwy organ wysyłki nie zachodzi obowiązek ustanowienia nowej gwarancji finansowej lub równoważnego ubezpieczenia.
Jeżeli prowadzący instalację wystawił zaświadczenie o dokonaniu odzysku lub unieszkodliwienia odpadów w sposób, który spowodował, że przemieszczanie zostało uznane za nielegalne, czego konsekwencją było zwolnienie gwarancji finansowej, stosuje się postanowienia ust. 3 i art. 25 ust. 2.
Rozporządzenie 259/93 w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar
a) bez powiadomienia wszystkich zainteresowanych właściwych władz, na mocy przepisów niniejszego rozporządzenia; lub
b) bez zgody zainteresowanych właściwych władz, na mocy przepisów niniejszego rozporządzenia; lub
c) za zgodą uzyskaną od zainteresowanych właściwych władz w wyniku fałszerstwa, wprowadzenia w błąd lub nadużycia finansowego; lub
d) 41 bez jej opisania w odpowiedni sposób w liście przewozowym; lub
e) w wyniku której nastąpi usunięcie lub odzysk niezgodne z przepisami Wspólnoty lub przepisami międzynarodowymi; lub
f) niezgodnie z art. 14, 16, 19 i 21
uważana jest za obrót nielegalny.
a) z powrotem zabrane przez zgłaszającego, lub w koniecznych przypadkach przez same właściwe władze, do kraju wysyłki lub jeżeli jest to praktycznie niemożliwe
b) usunięte lub odzyskane w inny, ekologiczny sposób,
w ciągu 30 dni od powiadomienia go o nielegalnym obrocie lub w takim okresie czasu, jaki może zostać uzgodniony przez zainteresowane właściwe władze.
W takim przypadku wysyła się kolejne zgłoszenie. Żadne Państwo Członkowskie wysyłki ani Państwo Członkowskie tranzytu nie może sprzeciwić się zwrotowi swoich odpadów na podstawie odpowiednio umotywowanego wniosku właściwego organu miejsca przeznaczenia wraz z wyjaśnieniem powodów.
Akty prawne - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (8)
Dz.U. i M.P. - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (5)
- Międzynarodowe przemieszczanie odpadów.
- Międzynarodowy obrót odpadami.
- Odpady.
Powiązane przepisy:
art. 16 - Pokaż powiązane przepisySprawdź wszystkie powiązane przepisy zamawiając bezpłatny dostęp testowy lub logując się do LEX-a.
Czym są "Dz.U. i M.P."?
Jest to zbiór aktów i przepisów prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Treści te są ujednolicone i ocenione co do aktualności. Programy LEX oferują dostęp do wszystkich aktów prawa polskiego.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Dzienniki UE - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (3)
- Rozporządzenie 2024/1157 w sprawie przemieszczania odpadów, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1257/2013 i (UE) 2020/1056 oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1013/2006Tekst mający znaczenie dla EOG
- Rozporządzenie 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów
- Rozporządzenie 259/93 w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar
Powiązane przepisy:
art. 26 - Pokaż powiązane przepisySprawdź wszystkie powiązane przepisy zamawiając bezpłatny dostęp testowy lub logując się do LEX-a.
Czym są "Dzienniki UE"?
Jest to całościowa baza aktów prawnych publikowanych w Dziennikach UE; akty prawne są ujednolicone i ocenione co do obowiązywania. Programy LEX oferują dostęp do wszystkich aktów prawa europejskiego.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich aktów prawnych opublikowanych w Dziennikach UE, powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Komentarze i publikacje - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (10)
Komentarze praktyczne - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (1)
Czym są "Komentarze praktyczne"?
Są to publikacje autorskie przygotowane specjalnie dla programu LEX. Autor omawia konkretne zagadnienie związane ze stosowaniem prawa, zwracając uwagę na trudności czy "pułapki".
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich komentarzy praktycznych powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Komentarze - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (3)
Czym są "Komentarze"?
Są to obszerne komentarze do najważniejszych ustaw ze wszystkich dziedzin prawa. Dzięki tym publikacjom zgromadzonym w LEX-ie możesz zapoznać się z różnymi poglądami prezentowanymi przez wybitnych sędziów, profesorów oraz doświadczonych praktyków.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych treści wszystkich komentarzy powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Monografie - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (3)
Czym są "Monografie"?
Monografie to publikacje, które zawierają dogłębną analizę poszczególnych zagadnień prawnych – zarówno najnowszych, jak i tych od dawna wywołujących spory w doktrynie. Wybitni autorzy LEX pomogą Ci rozwiać wiele wątpliwości.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich monografii powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Artykuły - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (2)
Czym są "Artykuły"?
Są to publikacje naukowe, które pochodzą z najlepszych polskich periodyków prawniczych (w tym znajdujących się na ministerialnej liście czasopism punktowanych) oraz uczelni wyższych. Wybitni autorzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny artykułów.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych tekstów wszystkich artykułów powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Glosy - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (1)
Czym są "Glosy"?
Są to krótkie teksty autorskie, które komentują orzeczenie sądu. Autor glosy przedstawia swoją ocenę treści rozstrzygnięcia i poglądów wypowiedzianych przez sąd w uzasadnieniu.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do pełnych tekstów wszystkich glos powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Orzeczenia i pisma urzędowe - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (37)
Orzeczenia sądów - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (37)
- III OSK 3230/21, Kwalifikacja przedmiotu jako odpadu - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- III OSK 1580/21, Przedawnienie administracyjnych kar pieniężnych - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- V KK 241/21, Przesłanki odpowiedzialności za przywóz z zagranicy odpadów niebezpiecznych - Wyrok Sądu Najwyższego
Czym są "Orzeczenia sądów"?
Zbiór orzeczeń, w tym orzeczeń tytułowanych i posiadających tezy oceniane co do aktualności, wzbogacony o funkcje ułatwiające korzystanie z bazy i powiązany z bieżącym zagadnieniem prawnym. LEX oferuje największą na rynku bazę orzecznictwa.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich orzeczeń powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (23)
Pytania i odpowiedzi - liczba dokumentów powiązanych z zagadnieniem (23)
- Czy możliwy jest przywóz odpadów 17 01 07 z krajów UE do Polski do podmiotu, który posiada zezwolenie na przetwarzanie odpadów ex17 01 07 w procesie R5 do wypełniania wyrobiska?
- W jaki sposób należy udokumentować dostawę produktu ubocznego i odpadów, które utraciły status odpadu z państw niebędących członkiem UE?
- Czy można przyjąć odpady 17 06 01 i 17 06 05 na składowisko odpadów zawierających azbest spoza terytorium RP?
Czym są "Pytania i odpowiedzi"?
Jest to zbiór pytań zadanych przez użytkowników programów LEX oraz odpowiedzi udzielonych przez ekspertów. Pytania i odpowiedzi są ocenione co do aktualności i zawierają odnośniki do aktów prawnych.
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich pytań i odpowiedzi powiązanych z tym zagadnieniem prawnym, to zamów bezpłatny dostęp testowy »
Informacja o aktualizacji
Wszystkie dokumenty w systemie LEX są zawsze ocenione co do aktualności względem bieżącego stanu prawnego.