0112-KDIL1-3.4012.83.2024.2.AKS - Odliczenie VAT od aportu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.83.2024.2.AKS Odliczenie VAT od aportu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 kwietnia 2024 r. (wpływ 15 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - A Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" albo "Wnioskodawca") jest jednoosobową spółką, w której 100% udziałów posiada Gmina K. (dalej: "Gmina"), powołaną w celu wykonywania zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.).

Uchwałą z 29 grudnia 2023 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników postanowiło podwyższyć kapitał zakładowy Spółki o kwotę (...) złotych poprzez utworzenie (...) nowych i równych udziałów o wartości (...) złotych każdy.

Nowe udziały zostały pokryte przez Gminę wkładem niepieniężnym w postaci prawa własności trzech nieruchomości o łącznej wartości (...) zł oraz wkładem pieniężnym w kwocie (...) zł.

Przedmiot wkładu niepieniężnego stanowiły:

1. Nieruchomość 1, której Gmina stała się właścicielem w 1993 r. w drodze komunalizacji, a która od 1 lutego 2004 r. była oddana nieodpłatnie do używania Spółce na podstawie umowy użyczenia. Na przedmiotowej nieruchomości znajdowały się dwie stacje uzdatniania wody, cztery zbiorniki retencyjne, dwa zbiorniki popłuczyn i dwie studnie głębinowe - które zostały sfinansowane ze środków Spółki.

2. Nieruchomość 2, której Gmina stała się właścicielem w 2004 r. w drodze komunalizacji, a która od 1 lutego 2004 r. była oddana nieodpłatnie do używania Spółce na podstawie umowy użyczenia. Na przedmiotowej nieruchomości Spółka ulokowała studnię głębinową.

3. Nieruchomość 3, której Gmina stała się właścicielem w 2012 r., w drodze darowizny, a która na podstawie umowy użyczenia z 11 sierpnia 2015 r. została oddana nieodpłatnie do używania Spółce. Na przedmiotowej nieruchomości Spółka posadowiła przepompownię ścieków.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z 24 września 2021 r. wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr (...) - Gmina, dokonując aportu nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), występuje dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo, Organ stwierdził, że Gmina nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT przy wniesieniu przedmiotowych Nieruchomości do Spółki (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).

Z tego też względu, Gmina wystawiła Spółce fakturę VAT obejmującą wartość wkładu niepieniężnego oraz należny podatek VAT wg stawki 23% w wysokości (...) zł.

Część netto faktury VAT została pokryta udziałami w podwyższonym kapitale zakładowym, natomiast wartość należnego podatku VAT została przekazana na rachunek bankowy Gminy.

W związku z tym, że wniesione jako wkład niepieniężny nieruchomości są wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności opodatkowanej - Spółka skorzystała z prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z otrzymanej faktury.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Nieruchomości będące przedmiotem aportu są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazują Państwo, że nieruchomości, będące przedmiotem wkładu są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Na przedmiotowych nieruchomościach znajdują się istotne elementy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Informacja o poszczególnych elementach infrastruktury jest zawarta w treści pierwotnego wniosku.

Wszystkie obiekty znajdujące się na poszczególnych nieruchomościach wykorzystywane są do prowadzenia przez Spółkę opodatkowanej działalności. Spółka świadczy z wykorzystaniem tych urządzeń usługi objęte grupowaniem PKWiU 36.00.20.0 oraz 37.00.11.0 oraz objęte stawką VAT w wysokości 8%.

Wszystkie opisane w treści wniosku nieruchomości stanowią wydzielone działki służące wyłącznie posadowieniu obiektów infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, takich jak przepompownie ścieków, zbiorniki retencyjne, studnie głębinowe, stacje uzdatniania wody i zbiorniki popłuczyn. Spółka nie wykorzystywała dotychczas nieruchomości będących przedmiotem wkładu niepieniężnego do wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie stanowiłyby czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a także nie planuje wykorzystania tych nieruchomości w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza, opodatkowana podatkiem VAT.

Wskazują Państwo, że dla realizacji prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego wystarczy istnienie związku z nabyciem towarów/usług z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu (vide: Wyrok WSA w Poznaniu z 12 października 2023 r., sygn. akt I SA/Po 388/23, LEX nr 3630703.).

W opisywanym we wniosku stanie faktycznym, wszystkie nieruchomości wnoszone jako aport do Spółki mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną, bowiem są niezbędne do funkcjonowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, wykorzystywanej przez Spółkę do prowadzenia opodatkowanej sprzedaży wody i opodatkowanej usługi odbioru ścieków.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, spełnione zostały wszystkie materialnoprawne przesłanki prawa do odliczenia podatku naliczonego:

1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

2. Nieruchomości będące podstawą prawa do odliczenia są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby jego własnych czynności opodatkowanych.

3. Spełniony jest także formalny warunek odliczenia podatku naliczonego - Wnioskodawca posiada fakturę, zawierającą prawem przepisane informacje.

Jednocześnie nie została spełniona żadna z negatywnych przesłanek opisanych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przysługuje mu pełne prawo odliczenia podatku naliczonego od faktury dokumentującej wniesienie przedmiotowych nieruchomości do Spółki jako wkładu niepieniężnego.

Pytanie

Czy Spółka była uprawniona do skorzystania z prawa do odliczenia w całości naliczonego podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Gminę faktury dokumentującej wniesienie aportu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktury dokumentującej wniesienie aportu przez Gminę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami podatku od towarów i usług osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Przedmiot aportu stanowią nieruchomości wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, bowiem na wszystkich nieruchomościach znajdują się elementy infrastruktury Spółki.

Z tego też względu - spełniona jest podstawowa przesłanka do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego - tj. przedmiot aportu jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie nie zachodzi żadna z przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT. Z tego też względu - Spółka była uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej wniesienie aportu w pełnym zakresie. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zbliżonym stanie faktycznym - vide: Pismo z 12 kwietnia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.89.2023.2.WL, Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktury dokumentującej wniesienie aportu, (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uchwałą z 29 grudnia 2023 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników postanowiło podwyższyć kapitał zakładowy Spółki o kwotę (...) złotych poprzez utworzenie (...) nowych i równych udziałów o wartości (...) złotych każdy. Nowe udziały zostały pokryte przez Gminę wkładem niepieniężnym w postaci prawa własności trzech nieruchomości o łącznej wartości (...) zł oraz wkładem pieniężnym w kwocie (...) zł. Przedmiot wkładu niepieniężnego stanowiły:

1. Nieruchomość 1, której Gmina stała się właścicielem w 1993 r. w drodze komunalizacji, a która od 1 lutego 2004 r. była oddana nieodpłatnie do używania Spółce na podstawie umowy użyczenia. Na przedmiotowej nieruchomości znajdowały się dwie stacje uzdatniania wody, cztery zbiorniki retencyjne, dwa zbiorniki popłuczyn i dwie studnie głębinowe - które zostały sfinansowane ze środków Spółki.

2. Nieruchomość 2, której Gmina stała się właścicielem w 2004 r. w drodze komunalizacji, a która od 1 lutego 2004 r. była oddana nieodpłatnie do używania Spółce na podstawie umowy użyczenia. Na przedmiotowej nieruchomości Spółka ulokowała studnię głębinową.

3. Nieruchomość 3, której Gmina stała się właścicielem w 2012 r., w drodze darowizny, a która na podstawie umowy użyczenia z 11 sierpnia 2015 r. została oddana nieodpłatnie do używania Spółce. Na przedmiotowej nieruchomości Spółka posadowiła przepompownię ścieków.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z 24 września 2021 r. wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr (...) - Gmina, dokonując aportu nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), występuje dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo, Organ stwierdził, że Gmina nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT przy wniesieniu przedmiotowych Nieruchomości do Spółki (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).

Z tego też względu, Gmina wystawiła Spółce fakturę VAT obejmującą wartość wkładu niepieniężnego oraz należny podatek VAT wg stawki 23% w wysokości (...) zł.

Część netto faktury VAT została pokryta udziałami w podwyższonym kapitale zakładowym, natomiast wartość należnego podatku VAT została przekazana na rachunek bankowy Gminy. W związku z tym, że wniesione jako wkład niepieniężny nieruchomości są wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności opodatkowanej - Spółka skorzystała z prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z otrzymanej faktury.

Nieruchomości będące przedmiotem aportu są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Spółka była uprawniona do skorzystania z prawa do odliczenia w całości naliczonego podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Gminę faktury dokumentującej wniesienie aportu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z treści wniosku, aport nieruchomości, jako odpłatna dostawa towarów, podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina wystawiła Spółce fakturę VAT obejmującą wartość wkładu niepieniężnego oraz należny podatek VAT w stawce 23%. Spółka nie wykorzystywała dotychczas nieruchomości będących przedmiotem wkładu niepieniężnego do wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie stanowiłyby czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a także nie planuje wykorzystania tych nieruchomości w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza, opodatkowana podatkiem VAT.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nieruchomości będące przedmiotem aportu - jak wynika z opisu sprawy - są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione i Spółka miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu aportu nieruchomości, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Spółka była uprawniona do skorzystania z prawa do odliczenia w całości naliczonego podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Gminę faktury dokumentującej wniesienie aportu.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl