Nowość 0114-KDIP2-2.4010.9.2024.2.IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.9.2024.2.IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania tzw. estońskim CIT, w sytuacji wniesienia do Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz prawa własności do nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

W dniu 7 marca 2023 r. została zawarta umowa spółki cywilnej pod firmą "A" spółka cywilna (zwana dalej spółką cywilną).

W dniu 8 września 2023 r. w formie aktu notarialnego zostały podjęte m.in. następujące uchwały:

a) Uchwała nr 1 - wyrażenie zgody na podwyższenie wkładu w spółce cywilnej wspólnika "k.k." poprzez wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o wartości (...) zł.

b) Uchwała nr 2 - wyrażenie zgody na podwyższenie wkładu w spółce cywilnej wspólnika "k.k." poprzez wniesienie udziału prawa własności w nieruchomości pochodzącego z majątku prywatnego o wartości (...) zł.

c) Uchwała nr 3 - wyrażenie zgody na podwyższenie wkładu w spółce cywilnej wspólnika "M.K." poprzez wniesienie udziału prawa własności w nieruchomości pochodzącego z majątku prywatnego o wartości (...) zł.

Na skutek rosnącego ryzyka w zakresie prowadzonej działalności, w tym problemów z płatnościami w celu ograniczenia ryzyka prowadzonej działalności do majątku spółki wspólnicy podjęli decyzje o przekształceniu spółki cywilnej w spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W dniu 28 listopada do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod nr (...) została wpisana spółka "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała z przekształcenia spółki "A" spółka cywilna na podstawie art. 551 w zw. z art. 572 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek Handlowych (zwana dalej k.s.h.).

Rok podatkowy spółki "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, przy czym pierwszy rok podatkowy po przekształceniu trwał od 28.11.2023 do 31 grudnia 2023 r.

Spółka "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwana dalej ustawą o CIT).

Spółka "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością planuje zmianę formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek (zwany dalejestońskim CITem), o którym mowa w art. 6b ustawy o CIT.

Pytania

1. Czy spółka "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia regulację wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT i może w trakcie roku podatkowego trwającego od 01.01.2024 do 31.12.2024 zmienić formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek tzw. Estoński CIT, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa?

2. Czy spółka "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia regulację wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b w zw. z ust. 2 ustawy o CIT i może w trakcie roku podatkowego trwającego od 01.01.2024 do 31.12.2024 zmienić formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek tzw. Estoński CIT, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa?

Państwa stanowisko w sprawie

Artykuł 28k ustawy o CIT stanowi:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

5)

podatników, którzy zostali utworzeni:

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 860 § 1 ustawy z dnia Kodeks Cywilny (zwana dalej k.c.) przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

Zgodnie z art. 861 § 1 k.c. wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki własności lub innych praw albo na świadczeniu usług. Spółka cywilna nie posiada podmiotowości prawnej ani osobowości prawnej. Spółka Cywilna nie posiada swojego majątku odrębnego od majątku wspólników. Uchwała o dokonaniu wkładu wspólnika do spółki cywilnej stanowi ustanowienie współwłasności łącznej wspólników na określonym majątku. Uchwała o dokonaniu wkładu wspólnika do spółki cywilnej nie stanowi podstawy do zbycia określonego majątku na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu trzeciego. Majątek wniesiony do spółki cywilnej jest nadal własnością tych samych wspólników. W wyniku zawiązania spółki cywilnej /wniesienia wkładu do spółki cywilnej zostaje ustanowiony ustrój majątkowy współwłasności w częściach łącznych na danym majątku. W wyniku wkładu wspólnika do spółki cywilnej nie następuje zbycie ani nabycie określonego majątku - następuje ustanowienie współwłasności w częściach łącznych danych wspólników. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa został wniesiony do spółki cywilnej, która nie jest spółką prawa handlowego i jest transparentna podatkowo, w wyniku czego zorganizowana część przedsiębiorstwa została wniesiona na poczet wkładu wspólnika, a nie na poczet kapitału.

Regulacja art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT stanowi o wkładzie na poczet kapitału, na skutek czego w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania.

STANOWISKO WNIOSKODAWCY w zakresie pytania 2

Artykuł 28k ust. 1 ustawy o CIT stanowi: Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału: - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników * w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu. Art. 28k ust. 2 ustawy o CIT W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym spółka "A" spółka cywilna oraz powstała z przekształcenia "B" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na żadnym etapie działalności nie wniosły tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa lub składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, na skutek czego regulację art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o CIT w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT nie znajdą zastosowania.

Zbieżne stanowisko z powyższym zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 21 marca 2023 r. (sygn. I SA/Ld 71/23). W uzasadnieniu wyroku można przeczytać: "Jak wynika z art. 28k ust. 1 pkt 6 PDOPrU, przepis ten czasowo wyłącza możliwość stosowania przepisów rozdziału 6b przez podatników, którzy przekazali majątek wykorzystywany przez nich w działalności gospodarczej na rzecz innego podmiotu.

Z wniosku nie wynika, by skarżąca przekazała majątek na rzecz innego podmiotu, lecz wręcz przeciwnie - skarżąca otrzyma od wspólników taki majątek. Nie został więc spełniony warunek czasowego wyłączenia z opodatkowania ryczałtem w postaci "wniesienia tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału: * uprzednio prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa albo składników majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez A Bank (...) w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub - składników majątku uzyskanego przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników", dlatego też to nie dlatego przepis ten nie będzie miał zastosowania do skarżącej, że planuje ona wybór opodatkowania ryczałtem od spółek od 1 października 2023 r. (jak przyjął organ), lecz dlatego, że nie odnosi się do niej w ogóle przepis art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy.

Oceny tej nie zmienia treść art. 28k ust. 2 ustawy, zakładającego odpowiednie zastosowanie przepisu ust. 1 pkt 5 i 6 do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny. Dotyczy on bowiem podmiotów otrzymujących wkład, czyli odbiorcy, a skoro skarżąca nie była podmiotem wnoszącym wkład, to bezprzedmiotowe są rozważania na temat podmiotu otrzymującego. Skarżącej z całą pewnością nie można przy tym uznać za "podmiot otrzymujący wkład", bo w przepisie nie chodzi przecież o jakikolwiek podmiot otrzymujący ów wkład, lecz o podmiot który pozostając w korelacji z wnoszącym, staje się łącznie z nim wyłączony czasowo z preferencji.

Przepis art. 28k ust. 2 ustawy dotyczy więc konsekwencji wniesienia wkładu przez podatnika CIT po stronie kontrahenta - konsekwencji ponoszonych przez podmiot otrzymujący wkład. Nie można tego przepisu odczytywać w oderwaniu od treści art. 28k ust. 1 pkt 6 PDOPrU. Nie ma tu więc zastosowania czasowe ograniczenie obejmujące "rok podatkowy, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz rok podatkowy bezpośrednio po nim następujący, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu ". 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "ustawa CIT"):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Podatnik, aby móc wybrać wskazaną formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w art. 28j ustawy o CIT. Dodatkowo art. 28k ustawy o CIT wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

5)

podatników, którzy zostali utworzeni:

a)

w wyniku połączenia lub podziału albo

b)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

)

w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)

podatników, którzy:

a)

zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)

wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

* uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

* składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Z opisu sprawy wynika, że 7 marca 2023 r. zawarli Państwo umowę spółki cywilnej. 8 września 2023 r. w formie aktu notarialnego podjęli Państwo uchwały o podwyższenie wkładu w spółce cywilnej poprzez wniesienie do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa wspólnika, wniesienie udziału prawa własności w nieruchomości. Wartość tych wkładów przewyższy 10 000 euro. 28 listopada 2023 r. dokonali Państwo przekształcenia ze Spółki Cywilnej na Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Pierwszy rok po przekształceniu trwał od 28 listopada do 31 grudnia 2023 r. Planują Państwo dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy będą Państwo mogli wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek podatnik jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy CIT podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu są podatnicy, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, wniosły do niego tytułem aportu uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Wskazany przepis nie znajduje zastosowania wobec Państwa, gdyż Spółka Cywilna została utworzona w 7 marca 2023 r., a 8 września 2023 r. podjęli Państwo uchwałę o podwyższeniu wkładu poprzez wniesienie przez wspólników zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz udziału prawa własności do nieruchomości. W listopadzie 2023 r. spółka cywilna przekształciła się w Spółkę z o.o. Zatem, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro, do Spółki Cywilnej powoduje, że art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT nie znajduje zastosowania w Państwa sprawie. Oznacza to tym samym, że będą Państwo, już jako Spółka z o.o. uprawnieni do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek tzw. Estoński CIT w trakcie roku podatkowego trwającego od 01.01.2024 do 31.12.2024, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu, w myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy CIT są również podatnicy, którzy wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału, uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej niż przez okres 24 miesięcy od dnia wniesienia wkładu.

Przy czym w myśl art. 28k ust. 2 ustawy CIT, w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny. Zatem podmioty otrzymujące wkład niepieniężny są określone nie tylko w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy CIT, lecz na zasadzie "odpowiedniego stosowania" art. 28k ust. 1 pkt 6 wynikającej z art. 28k ust. 2 tej ustawy, są one także określone w tym przepisie.

Potwierdza to również przykład w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. (Przykład nr 14). Dotyczy on Spółki utworzonej w marcu 2019 r., do której w listopadzie 2019 r. osoba fizyczna wniosła tytułem aportu prowadzone przedsiębiorstwo. Spółka ta - jako otrzymująca aport będzie uprawniona do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2022 r. ponieważ od dnia otrzymania aportu upłynęły 2 lata podatkowe (nie krótsze niż 24 miesiące).

W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że nie spełniają Państwo warunków z regulacji wynikających z art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b w zw. z ust. 2 ustawy o CIT. Oznacza to tym samym, że będą Państwo uprawnieni do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek tzw. Estoński CIT w trakcie roku podatkowego trwającego od 01.01.2024 do 31.12.2024, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl