0115-KDST1-1.440.16.2024.2.AJ - WIS TOWAR - tłuszcz zwierzęcy - CN 15 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.16.2024.2.AJ WIS TOWAR - tłuszcz zwierzęcy - CN 15 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 lutego 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 12, 28 marca i 4 kwietnia 2024 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - "Tłuszcz (...)"

Opis towaru: produkt powstały w procesie przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego (materiał (...)) metodą (...); produkt nie nadający się do spożycia przez ludzi, przeznaczony do (...), do produkcji (...); produkt stanowi mieszaninę tłuszczów zwierzęcych z materiału (...) oraz (...); sprzedawany (...) i transportowany przy wykorzystaniu (...)

Rozstrzygnięcie: CN 15

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 12, 28 marca i 4 kwietnia 2024 r., w zakresie sklasyfikowania towaru: "Tłuszcz (...)" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

TŁUSZCZ KATEGORII (...)

Produkt powstały w procesie przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, które są sklasyfikowane w specjalnych kategoriach odzwierciedlających poziom zagrożenia stwarzanego przez takie produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt (w rozumieniu rozporządzenia WE nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającego rozporządzenie WE nr 1774/2002 Dz.Urz.UE Wydanie Polskie L 300 str. 1).

Tłuszcz kategorii 1 powstaje z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego nie do spożycia przez ludzi, oznaczonych "wyłącznie do usunięcia", stanowiących materiał szczególnego ryzyka (...) obejmujących między innymi całe zwierzęta gospodarskie (np. bydło, trzoda, owce, kozy, konie), dzikie (np. lisy, dziki, sarny) lub domowe (psy, koty) martwe lub części tych zwierząt. Powstały produkt przeznaczony jest do (...) w uprawnionych zakładach zatwierdzonych decyzją właściwych władz weterynaryjnych lub do innych celów wskazanych w rozporządzeniu 1069/2009 np. do produkcji (...) i na cele (...). Stosowana metoda przetworzenia to (...) (...) zgodnie z zał. IV rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. Postać produktu gotowego: ciecz. Produkt sprzedawany jest (...) i transportowany przy wykorzystaniu (...).

Produkt końcowy (tłuszcz (...)) powstaje z mieszaniny surowców sklasyfikowanych jako materiał (...). Spółka nie jest w stanie określić precyzyjnego procentowego udziału każdego z gatunków zwierząt, z których powstaje towar z uwagi na to, że jest to uzależnione od bieżącej sytuacji na rynku i rodzaju surowców zbieranych od klientów w danym okresie. Spółka nie dokonuje podziału surowców (...) na poszczególne frakcje. W zależności od miesiąca, a nawet partii towaru skład surowców, które posłużyły do jego wytworzenia jest zmienny i zależy od struktury upadków zwierząt hodowlanych oraz ilości surowców przekazywanych z rzeźni. W przeważającej większości towar powstaje z surowca w postaci (...). W niewielkiej ilości z dodatkiem (...) oraz (...).

Do towaru w celu zapobieżenia wprowadzeniu materiału (...) do łańcucha żywności dodawany jest (...) w ilości (...), jako marker do identyfikacji ubocznych niejadalnych produktów pochodzenia zwierzęcego (...).

Towar składa się w (...)% z tłuszczu pochodzącego z materiału (...) (zgodnie z definicją zawartą w art. 8 rozporządzenia 1069/2009) oraz (...)% markera (...).

Surowce, poza wskazaną we wniosku metodą przetwarzania nie są poddawane innym procesom.

Spółka jest wytwórcą towaru w postaci tłuszczu (...).

(...).

(...).

Metoda (...) jest to Metoda przetwarzania (...) jest metodą standardową przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego określoną przez Unię Europejską według Rozporządzenia Komisji (EU) Nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r.

annex IV, chapter III, letter A. Metoda ta polega na przetwarzaniu przy (...):

- (...).

- (...).

- (...).

- (...).

Załączona do wniosku " (...)" zawiera m.in. następujące informacje:

Klasyfikacja zagrożeń

"Ten produkt nie jest sklasyfikowany jako substancja niebezpieczna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r.

Tłuszcz zwierzęcy (...) nie jest produktem szczególnie niebezpiecznym jeśli zapewnione są warunki produkcji zgodne z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. oraz Rozporządzaniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011. W celu monitorowania jakości i bezpieczeństwa wytworzonego produktu wprowadzono systemy jakościowe: HACCP oraz ISO 9001; Wyłącznie do usunięcia".

Właściwości fizykochemiczne:

Stan skupienia: ciecz/ciało stałe1.

1 Patrz temperatura topnienia.

Barwa: (...).

Zapach: (...).

Punkt topnienia: (...).

Łatwopalność: (...).

Samozapłon: (...) C.

(...).

Informacje dotyczące transportu: Produkt nie jest klasyfikowany jako niebezpieczny dla transportu (Zgodnie z Umową Europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz z Umową Europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)).

W kolejnym uzupełnieniu Wnioskodawca zweryfikował i podał prawidłowe parametry dotyczące procesu produkcyjnego, wskazując: "(...) stosowaną metodą przetworzenia jest metoda (...) to jest Metoda Przetwarzania (...), która jest standardową metodą przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego określoną w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. polegającą na tym, że: (...). W piśmie stanowiącym uzupełnienie stanowiska Spółki wysłanym w dniu 28 marca 2024 r. za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego wkradła się omyłka pisarska - (...). Oświadczamy jednak, że proces przetworzenia metodą (...) odbywa się zgodnie z powołanym wyżej Rozporządzeniem Komisji (EU) nr 142/2011."

Do uzupełnienia wniosku dołączono także:

1.

(...).

2.

(...).

3.

(...).

4.

(...).

5.

(...).

6.

(...).

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 15 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego."

Natomiast Uwagi ogólne Not wyjaśniających do HS do działu 15 wskazują:

" (A) Niniejszy dział obejmuje:

(1) Tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne, także surowe, oczyszczone lub rafinowane, lub poddane pewnym obróbkom (np. gotowania, siarkowania lub uwodornienia).

(2) Pewne produkty uzyskane z tłuszczów lub olejów, a w szczególności produkty ich rozkładu (np. surowy glicerol).

(3) Złożone tłuszcze i oleje, jadalne (np. margaryna).

(4) Woski zwierzęce lub roślinne.

(5) Pozostałości powstałe w trakcie obróbki substancji tłuszczowych lub wosków zwierzęcych lub roślinnych.

(...).

Wyrażenie "tłuszcze lub oleje lub ich frakcje, jedynie denaturowane", użyte w uwadze 3 do niniejszego działu odnosi się do tłuszczów lub olejów lub ich frakcji, do których w celu uczynienia ich niejadalnymi dodano czynnika denaturującego, takiego jak olej rybi, fenole, oleje naftowe, olejek terpentynowy, toluen, salicylan metylu (olejek wintergrinowy), olejek rozmarynowy. Substancje te dodawane są w małych ilościach (generalnie nie więcej niż 1%), nadając tłuszczom lub olejom, lub ich frakcjom smak np. zjełczały, kwaśny, ostry, gorzki. Należy zauważyć jednak, że uwaga 3 do niniejszego działu nie dotyczy denaturowanych mieszanin lub preparatów tłuszczów lub olejów lub ich frakcji (pozycja 1518).

Z zastrzeżeniem wyjątków wymienionych w uwadze 1 do niniejszego działu, tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne oraz ich frakcje klasyfikowane są do niniejszego działu także, jeśli są wykorzystywane jako artykuły spożywcze lub do celów technicznych lub przemysłowych (np. do produkcji mydła, świec, smarów, lakierów lub farb)."

Z brzmienia pozycji 1518 CN wynika, że obejmuje ona "Tłuszcze i oleje, zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne i ich frakcje, gotowane, utlenione, odwodnione, siarkowane, napowietrzane, polimeryzowane przez ogrzewanie w próżni lub w gazie obojętnym, lub inaczej modyfikowane chemicznie, z wyłączeniem objętych pozycją 1516; niejadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów z niniejszego działu, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Z kolei zgodnie z literą (B) Not wyjaśniających do pozycji 1518 obejmuje ona:

"Niejadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów z niniejszego działu, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Część ta obejmuje, między innymi, zużyty olej głębokiego smażenia, zawierający np.: olej rzepakowy, olej sojowy i małe ilości tłuszczu zwierzęcego, do wykorzystania w produkcji pasz dla zwierząt.

Pozycja ta obejmuje również uwodornione, estryfikowane wewnętrznie, reestryfikowane lub elaidynizowane tłuszcze i oleje lub ich frakcje, jeżeli modyfikacja dotyczy więcej niż jednego tłuszczu lub oleju".

Uwzględniając powyższe należy uznać, że towar, tj. niejadalny tłuszcz (...) powstały z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 15 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru do tego działu jest zgodna z ww. postanowieniami reguły 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

W załączniku nr 10 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 10 wskazano CN ex 15 "Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego - wyłącznie jadalne".

W świetle art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług tylko do towarów należących do wymienionego działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa towaru (grupy towarów)".

W związku z powyższym, pomimo, że opisany we wniosku towar "Tłuszcz kategorii (...)" klasyfikowany jest do działu 15 Nomenklatury scalonej (CN), to z uwagi na fakt, że nie jest jadalny, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl