0115-KDST1-1.440.17.2024.2.AGW - WIS TOWAR - tłuszcz, materiał paszowy - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.17.2024.2.AGW WIS TOWAR - tłuszcz, materiał paszowy - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 lutego 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 12 i 28 marca 2024 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - "Tłuszcz drobiowy (...) paszowe"

Opis towaru: tłuszcz drobiowy, otrzymywany z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego (...) - drobiu (...), przeznaczony do produkcji pasz dla zwierząt, produkt w postaci płynnej, sprzedawany (...), transportowany w (...), nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi

Rozstrzygnięcie: pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 12 i 28 marca 2024 r. w zakresie sklasyfikowania towaru "Tłuszcz drobiowy (...) paszowe" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Tłuszcz (...) paszowe.

Produkt powstały w procesie przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, które są sklasyfikowane w specjalnych kategoriach odzwierciedlających poziom zagrożenia stwarzanego przez takie produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt (w rozumieniu rozporządzenia WE nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającego rozporządzenie WE nr 1774/2002 DZ. Urz. UE Wydanie Polskie L 300 str. 1).

Tłuszcz (...) powstaje z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego oznaczonych "nie do spożycia przez ludzi", stanowiących materiał niskiego ryzyka (...) obejmujących między innymi tusze i części tusz zwierząt poddanych ubojowi lub, w przypadku zwierząt łownych, całe zabite zwierzęta lub ich części, które nadają się do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, lecz nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi z powodów handlowych, tusze i następujące części pochodzące albo ze zwierząt, które zostały poddane ubojowi w rzeźni i zostały uznane za nadające się do uboju w celu spożycia przez ludzi w następstwie kontroli przedubojowej, albo całe zwierzęta i ich następujące części pochodzące ze zwierząt łownych zabitych z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego z drobiu i zajęczaków poddanych ubojowi w gospodarstwie, które nie wykazywały żadnych objawów choroby przenoszonej na ludzi lub zwierzęta. Powstały produkt przeznaczony jest jako materiał do produkcji pasz dla zwierząt.

Stosowana metoda przetworzenia to (...), (...) lub (...) i jest zgodna z zał. IV rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. Postać produktu gotowego: ciecz. Produkt sprzedawany jest luzem i transportowany przy wykorzystaniu cystern.

Do wniosku załączono:

1)

(...), z której wynika m.in.:

)

Nazwa handlowa produktu: Tłuszcz (...).

)

"Nie do spożycia przez ludzi".

)

Skład/Informacja o składnikach:

Parametry deklarowane:

Tłuszcz surowy (...)%

(...).

Przeciwutleniacz: (...).

- Obchodzenie się z substancją: (...)

- Przechowywanie: (...).

- Właściwości fizykochemiczne:

Stan skupienia: ciecz/ciało stałe1.

1Patrz temperatura punktu topnienia.

Barwa: (...).

Zapach: (...).

Punkt topnienia: (...).

Samozapłon: (...).

(...).

- (...).

W uzupełnieniu wniosku wskazano.

Przedmiotem wniosku jest tłuszcz drobiowy (...).

Towar powstaje z materiału (...) obejmującego produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione szczegółowo w art. 10 rozporządzenia 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego). Produkt końcowy (tłuszcz (...) drobiowy (...) paszowe) powstaje ze zwierząt z gatunku drób - drób (...) (...). Nazwy przetwarzanego materiału: tusze, głowy, łapki, skórki, jelita.

Towar składa się w (...)% z tłuszczu drobiowego (...) oraz (...)% (...).

W procesie produkcji dodawany jest (...) w ilości (...) ((...) dołączona) w celu zabezpieczenia ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego przed (...) w trakcie procesu produkcyjnego. W produkcie końcowym pozostaje (...)% (...).

Szczegółowy proces technologiczny zawarto na (...) dołączonych do pisma.

Produkt został dopuszczony do obrotu na podstawie rozporządzenia 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) oraz rozporządzenia 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz.

Do produktu nie są dodawane dodatkowo żadne materiały paszowe i dodatki paszowe.

Spółka nie bada do żywienia jakich zwierząt wykorzystywany jest produkowany tłuszcz. Nabywcy przedmiotowego tłuszczu oświadczają Wnioskodawcy, że kupowany produkt przeznaczany jest na cele paszowe. Z informacji uzyskanych od kontrahentów wynika, że produkt jest wykorzystywany jako składnik do produkcji pasz dla brojlerów (drób).

Ponadto, Wnioskodawca na pytanie organu, czy jest podmiotem zarejestrowanym/zatwierdzonym i występuje w rejestrze podmiotów paszowych prowadzonym przez Główny Inspektorat Weterynarii odpowiedział, że tak i wskazał nr w rejestrze podmiotów paszowych: (...).

Z kolei odpowiadając na pytanie organu, czy jest podmiotem zarejestrowanym w Rejestrze podmiotów sektora utylizacyjnego w Polsce (jeżeli tak - pod jakim numerem), Wnioskodawca odpowiedział, że tak oraz podał nr w rejestrze podmiotów sektora utylizacyjnego: (...).

Wnioskodawca sprzedaje tłuszcz drobiowy (...) przeznaczony na cele paszowe podmiotom legitymującym się wpisem w rejestrze podmiotów paszowych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że (...) dotycząca wnioskowanego towaru, tj. (...) została przekazana jako załącznik do pierwotnego wniosku. Produkt sprzedawany jest (...) i transportowany w (...), Wnioskodawca (...). Dostawie towarzyszy dokument handlowy i deklaracja producenta.

Do uzupełnienia wniosku załączono:

1)

(...), na której wskazano m.in.:

)

Produkt: tłuszcz zwierzęcy (...) (drobiowy) - materiał paszowy,

)

Technologia: Produkt otrzymywany z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, należących (...) ryzyka w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1069/2009 z 21 października 2009 r., Gatunek zwierząt (nazwa gatunkowa): ptaki,

Stosowana metoda przetwarzania: (...).

- Zawartość tłuszczu surowego: min. (...)%.

2) (...).

3) (...), na którym wskazano m.in.:

Produkt otrzymywany z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, należących do (...) ryzyk, według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z 21 października 2009 r. Produkty uboczne mogą być przetwarzane dwiema metodami produkcji*:

Metoda Przetwarzania (...):

W czasie obróbki stosuje się (...):

(...)

(...).

Informacja jaką metodą została przetworzona dana partia tłuszczu drobiowego jest umieszczona w dokumentach handlowych oraz w deklaracji producenta materiałów paszowych (w przypadku partii przeznaczonej na cele paszowe).

* zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r.

4) (...)

5) (...),

6) (...).

7) (...).

W kolejnym uzupełnieniu wskazano.

Wnioskodawca (...), w załączeniu przekazano (...) poświadczających zatwierdzenie go jako dodatku paszowego (...), ze wskazaniem nr zatwierdzenia (...).

Wnioskodawca stosuje metodę przetwarzania 4, jest to metoda standardowa zgodnie z "Rozporządzeniem Komisji (EU) z dnia 25 lutego 2011 r. nr 142/2011 annex IV, chapter III, letter D".

Wnioskodawca wskazał, że nabywcami towaru są wyłącznie polskie podmioty. Wnioskodawca jest wytwórcą tłuszczu (...) drobiowego (...) paszowe. Sprzedaje towar luzem. Funkcję (...) pełni przekazywany dokument - Opis produktu (Opis wyrobu) w części dotyczącej tłuszczu (...) przekazany do uprzednich wyjaśnień Wnioskodawcy złożonych w dniu 12 marca 2024 r. Przekazany dokument zawierał opis wszystkich towarów. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że część dot. tłuszczu (...) ma zastosowanie w niniejszym postępowaniu, natomiast w zakresie tłuszczu (...) i (...) dotyczy innych postępowań.

Wnioskodawca wskazał uzupełniająco, że funkcję (...) tłuszczu (...) drobiowy (...) paszowe pełni dokument (...), również załączony do poprzedniego uzupełnienia.

Do uzupełnienia załączono:

1)

(...).

2)

(...).

3)

(...): (...).

Klasyfikacja towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, WIS zawiera m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 10 (sekcja zatytułowana "Towary zwykle używane w rolnictwie") wskazano bez względu na CN "Nawozy i środki ochrony roślin - zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych".

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "pasze" (lub "materiały paszowe").

Według art. 4 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1149), użyte w ustawie określenia oznaczają:

2)

pasza - paszę w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia nr 178/2002;

5)

materiały paszowe - materiały paszowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 lit. g rozporządzenia nr 767/2009.

W świetle art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 1.02.2002, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463, z późn. zm.) do celów niniejszego rozporządzenia "pasza" (lub "materiały paszowe") oznacza substancje lub produkty, w tym dodatki, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do karmienia zwierząt.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g i f (Definicje) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylającego dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE (Dz.Urz.UE.L 229 z 1.09.2009, str. 1, z późn. zm.) - dalej jako "rozporządzenie 767/2009", stosuje się również następujące definicje:

f)

"zwierzę domowe" oznacza zwierzę niewykorzystywane do produkcji żywności, karmione, hodowane lub utrzymywane, ale zazwyczaj niepożywane przez ludzi we Wspólnocie.

g)

"materiały paszowe" oznaczają produkty pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, których zasadniczym celem jest zaspokajanie potrzeb żywieniowych zwierząt, w stanie naturalnym, świeże lub konserwowane, oraz produkty pozyskane z ich przetwórstwa przemysłowego, a także substancje organiczne i nieorganiczne zawierające dodatki paszowe lub ich niezawierające, przeznaczone do doustnego karmienia zwierząt jako takie albo po przetworzeniu, albo stosowane do przygotowywania mieszanek paszowych lub jako nośniki w premiksach.

Z kolei jak wynika z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.Urz.UE. L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.), "do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)

"produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego" oznaczają całe zwierzęta martwe lub ich części, produkty pochodzenia zwierzęcego lub inne produkty otrzymane ze zwierząt nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, w tym komórki jajowe, zarodki i nasienie;

2)

"produkty pochodne" oznaczają produkty otrzymane w wyniku przynajmniej jednej obróbki, przekształcenia lub etapu przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego;

(...)

6)

"zwierzę gospodarskie" oznacza:

a)

każde zwierzę utrzymywane, tuczone lub hodowane przez człowieka i wykorzystywane do produkcji żywności, wełny, futer, piór, skór i skórek lub jakiegokolwiek innego produktu uzyskiwanego ze zwierząt lub w innych celach gospodarskich;

b)

koniowate;

(...)

8) "zwierzę domowe" oznacza każde zwierzę należące do gatunków zazwyczaj karmionych i utrzymywanych przez człowieka w celach innych niż gospodarskie, lecz nie spożywanych przez ludzi;

(...)

13)

przedsiębiorstwo" lub "zakład" oznacza każde miejsce, w którym prowadzone są czynności związane z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego lub produktami pochodnymi, inne niż statki rybackie;

14)

wprowadzanie do obrotu" oznacza każde działanie, którego celem jest sprzedaż produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych osobie trzeciej we Wspólnocie lub jakakolwiek inna forma dostawy, odpłatna lub nie, na rzecz osoby trzeciej lub przechowywanie w celu dostarczenia osobie trzeciej;

(...)

25) "pasza" lub "materiały paszowe" oznaczają paszę lub materiały paszowe w rozumieniu art. 3 pkt 4 rozporządzenia (WE) nr 178/2002;

(...)".

Natomiast jak wynika z art. 2 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania Dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.Urz.UE.L 54 z 26.02.2011, str. 1, z późn. zm.), do celów rozporządzenia stosuje się definicje określone w załączniku I.

Z kolei w załączniku I ww. rozporządzenia wskazano: "Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(...)

3. "materiał paszowy" oznacza materiały paszowe (zgodnie z ich definicją w art. 3 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 767/2009) pochodzenia zwierzęcego, obejmujące przetworzone białka zwierzęce, produkty z krwi, tłuszcze wytopione, produkty jajeczne, olej z ryb, pochodne tłuszczów, kolagen, żelatynę i hydrolizat białkowy, fosforan diwapniowy, fosforan triwapniowy, mleko, produkty na bazie mleka, produkty pochodne mleka, siarę, produkty z siary oraz osad z centryfug lub separatorów;

(...)

8)

"tłuszcze wytopione" oznaczają tłuszcze otrzymane w wyniku przetwarzania:

a)

produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub

b)

produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które podmiot przeznaczył do celów innych niż spożycie przez ludzi;

(...)".

Jak stanowi art. 4 pkt 17 i 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580), ilekroć w ustawie jest mowa o:

- "zwierzętach domowych" - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza (pkt 17);

- "zwierzętach gospodarskich" - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (pkt 18).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 cyt. rozporządzenia (WE) 767/2009, jako narzędzie usprawniające etykietowanie materiałów paszowych i mieszanek paszowych, utworzony zostaje wspólnotowy katalog materiałów paszowych (zwany dalej "katalogiem"). Katalog ułatwia wymianę informacji na temat właściwości produktu oraz zawiera niewyczerpujący wykaz materiałów paszowych. W odniesieniu do każdego wyszczególnionego materiału paszowego katalog obejmuje przynajmniej następujące informacje szczegółowe:

a.

nazwę;

b.

numer identyfikacyjny;

c.

opis materiału paszowego, włącznie z informacjami dotyczącymi procesu wytwarzania, w stosownych przypadkach;

d.

dane szczegółowe zastępujące obowiązkową deklarację na potrzeby art. 16 ust. 1 lit. b); oraz

e.

glosariusz zawierający definicje różnych wymienionych procesów i wyrażeń technicznych.

Stosownie do art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.Urz.UE.L 29 z 30.01.2013, str. 1), ustanawia się katalog materiałów paszowych, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 767/2009, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/1104 z dnia 1 lipca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 68/2013 w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.Urz.UE. L 2023 Nr 16, str. 121), załącznik do rozporządzenia (UE) nr 68/2013 zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

W załączniku do ww. rozporządzenia stanowiącym "Katalog materiałów paszowych", w części C "Wykaz materiałów paszowych", wskazano:

9. Produkty zwierzęce ze zwierząt lądowych i ich produkty pochodne

Materiały paszowe w niniejszym rozdziale muszą spełniać wymagania rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Nazwę materiałów paszowych należy uzupełnić określeniem zgodnie z załącznikiem X lub załącznikiem XIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 lub załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w celu doprecyzowania szczegółowych wymogów i jasnej identyfikacji ograniczeń stosowania zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001.

Numer: 9.2.1

Nazwa: Tłuszcz zwierzęcy (20)

Opis: Produkt zawierający tłuszcz zwierząt lądowych, w tym bezkręgowców innych niż gatunki chorobotwórcze dla ludzi i zwierząt, na wszystkich etapach życia. Może zawierać maksymalnie 0,1% heksanu, jeżeli był ekstrahowany rozpuszczalnikami.

Obowiązkowa deklaracja: Tłuszcz surowy, Wilgotność, jeżeli > 1%.

(20) Bez uszczerbku dla obowiązkowych wymogów dotyczących etykietowania, dokumentów handlowych i świadectw zdrowia dla produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 (załącznik VIII rozdział III) i rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 (załącznik IV), jeżeli katalog jest stosowany na potrzeby etykietowania, nazwy są uzupełniane w razie potrzeby, w celu zapewnienia odpowiednich informacji:

- nazwą gatunku przetwarzanego zwierzęcia (np. świnia, przeżuwacz, drób, owady), lub

- etapem życia (np. larwy), lub

- nazwą przetwarzanego materiału (np. kości), lub

- nazwą stosowanego procesu (np. odtłuszczony, rafinowany), lub

- nazwą gatunku zwierzęcia niestosowanego w związku z zakazem powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego (np. niezawierający drobiu).

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz (Dz.Urz.UE.L 35 z 8.2.2005, str. 1, z późn. zm.) - dalej jako "rozporządzenia nr 183/2005" - niniejsze rozporządzenie stosuje się do:

a)

działalności podmiotów działających na rynku pasz, na wszystkich etapach, począwszy od produkcji pierwotnej pasz, aż do wprowadzenia paszy do obrotu włącznie;

b)

żywienia zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności;

c)

przywozu paszy z krajów trzecich oraz jej wywozu do krajów trzecich.

Artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia nr 183/2005 stanowi, że niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:

a)

produkcji na własny użytek pasz:

i)

dla zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności dla potrzeb prywatnej konsumpcji krajowej;

i

ii) dla zwierząt nieprzeznaczonych do produkcji żywności;

b)

żywienia zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności, dla potrzeb własnego spożycia lub też dla potrzeb działalności, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych;

c)

żywienia zwierząt nieprzeznaczonych do produkcji żywności;

d)

bezpośrednich dostaw niewielkich ilości produkcji pierwotnej pasz na poziomie lokalnym, realizowanych przez producenta dla lokalnych gospodarstw, w celu wykorzystania jej w tych gospodarstwach;

e)

obrotu detalicznego pokarmem dla zwierząt domowych.

W świetle art. 11 nr 183/2005 rozporządzenia podmioty działające na rynku pasz nie mogą prowadzić działalności, jeżeli:

a) nie zostaną one zarejestrowane, zgodnie z art. 9;

lub b) nie uzyskają zatwierdzenia, gdy jest ono wymagane na mocy art. 10.

Z kolei w świetle art. 19 ("Wykaz zarejestrowanych i zatwierdzonych zakładów") ust. 1 rozporządzenia nr 183/2005, właściwy organ wpisuje do krajowego wykazu lub wykazów zakłady, które zarejestrował na mocy art. 9, w odniesieniu do każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o paszach, powiatowy lekarz weterynarii, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwym organem w rozumieniu rozporządzenia 2017/625, rozporządzenia nr 183/2005, rozporządzenia nr 999/2001, rozporządzenia nr 767/2009 oraz przepisów wydanych w trybie tych rozporządzeń.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o paszach, powiatowy lekarz weterynarii, w zakresie zadań określonych w przepisach rozporządzenia 2017/625, rozporządzenia nr 183/2005, rozporządzenia nr 999/2001, rozporządzenia nr 767/2009 oraz w przepisach wydanych w trybie tych rozporządzeń, wydaje decyzje administracyjne i wykonuje inne czynności związane z: rejestracją, zawieszaniem, cofaniem rejestracji i dokonywaniem zmian w rejestracji zakładów oraz zatwierdzaniem, zawieszaniem, cofaniem zatwierdzenia, warunkowym zatwierdzaniem i dokonywaniem zmian w zatwierdzaniu zakładów, w tym:

a)

prowadzeniem rejestru zakładów, o którym mowa w art. 9 ust. 3,

b)

przyjmowaniem oświadczeń, o których mowa w art. 17 ust. 2

- rozporządzenia nr 183/2005.

Biorąc pod uwagę powyższe, jak również mając na uwadze przedstawiony opis towaru, należy stwierdzić, że towar wskazany we wniosku, tj. "Tłuszcz drobiowy (...) paszowe" przeznaczony do produkcji pasz, spełnia kryteria podane w ww. definicjach i przepisach dotyczących pasz (materiałów paszowych). Jest wymieniony w katalogu materiałów paszowych, a Wnioskodawca widnieje w prowadzonym przez Główny Inspektorat Weterynarii "Rejestrze podmiotów paszowych" w "Wykazie zakładów wytwarzających lub wprowadzających do obrotu pasze, zatwierdzonych lub zarejestrowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 183/2005". Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaje tłuszcz drobiowy (...) paszowe podmiotom legitymującym się wpisem w rejestrze podmiotów paszowych, a nabywcy tłuszczu oświadczają, że "kupowany produkt przeznaczany jest na cele paszowe".

Zatem uznać należy, że produkt ten stanowi paszę.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie natomiast z art. 146ef ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w pozycji 10 wymieniono bez względu na CN "Nawozy i środki ochrony roślin - zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych".

Z uwagi na to, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z paszą (materiałem paszowym), która jest przeznaczona dla zwierząt i wprowadzona do obrotu na podstawie przepisów paszowych, a ponadto towar ten nie jest objęty stawką podatku 0% bądź 5% (z opisu towaru i przedłożonych dokumentów wynika, że nie jest do spożycia przez ludzi i jedynym jego przeznaczeniem jest wykorzystanie go jako materiału paszowego (paszy/karmy) dla zwierząt), stwierdzić należy, że dostawa, importu lub wewnątrzwspólnotowe nabycie tego towaru podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego legalnego obrotu na terytorium kraju jako pasza, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.).

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl