Nowość 0115-KDST1-2.440.12.2024.4.IK - WIS TOWAR - moneta kolekcjonerska - CN 9705 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.12.2024.4.IK WIS TOWAR - moneta kolekcjonerska - CN 9705 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 17 stycznia 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 23 stycznia, 26 lutego i 14 marca 2024 r. (daty wpływu) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - "Moneta (...)"

Opis towaru: srebrna moneta o próbie (...), nie jest prawnym środkiem płatniczym, stanowi element kolekcji (...), emitowana przez (...), nakład limitowany do (...); średnica (...)

Rozstrzygnięcie: CN 9705

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 120 ust. 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług dla importu towaru

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 23 stycznia, 26 lutego i 14 marca 2024 r. w zakresie sklasyfikowania towaru: "Moneta (...)" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług w imporcie.

W treści wniosku oraz uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Nazwa handlowa towaru: moneta (...).

(...)

Moneta nie jest prawnym środkiem płatniczym w żadnym państwie. Może się zdarzyć, że cena takiej monety wzrośnie po wyprzedaniu danego nakładu. Moneta taka może być traktowana jako inwestycja ze względu na zawartość srebra.

Moneta jest (...).

W ocenie Wnioskodawcy towar powinien być zaklasyfikowany zgodnie z Nomenklaturą scaloną do grupowania CN 9705, a jego import opodatkowany 8% stawka podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 42g ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do postępowania w sprawie wydania WIS stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej regulujące postępowanie dowodowe.

(...).

Moneta (...) jest częścią serii (monety można nabywać niezależnie) (...).

Obecnie na rynku dostępne są następujące srebrne monety z serii (...):

(...)

Wyżej wymienione monety wybite zostały w seriach w latach 2019-2023. Każda moneta jest emitowana w rozmiarach 1, 2, 5, lub 10 uncji.

Monety w zależności od rozmiaru emitowane są w różnych nakładach: (...)

Towar wytwarzany jest komercyjnie. (...)

Tłumaczenia na języki polski załączonego do wniosku (...):

(...)

Niniejszy (...) potwierdza, że (...) została autoryzowana przez (...) i ma ograniczony nakład globalny.

Specyfikacja:

Denominacja: (...)

Rok: (...)

Metal: (...)

Średnica: (...)

Waga: (...)

Jakość: (...)

Nakład limitowany (...).

Do wniosku Spółka dołączyła:

- (...)

- (...)

- (...).

W dniu 18 marca 2024 r. organ przeprowadził oględziny próbki towaru. W wyniku przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że na awersie monety znajdują się postacie dwóch kobiet nazwane przez Wnioskodawcę "Matki Narodów". Ponadto na awersie znajduje się:

- określenie próby srebra monety tj. próba (...),

- oznaczenie wagi monety, która wynosi (...),

- napisy (...).

Rewers monety przedstawia natomiast (...).

Na rewersie wybito również nazwę producenta tj. (...) oraz rok wydania (...). Ponadto na dole rewersu znajduje się (...).

Moneta przechowywana jest w (...).

Do monety załączono (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.) zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 22 marca 2024 r. nr 0115-KDST1-2.440.12.2024.3.IK tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 24 marca 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji Strona nie wniosła nowych dowodów do sprawy, jak również nie złożyła dodatkowych wyjaśnień i uwag.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Z Not wyjaśniających do działu CN 97 "Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki" wynika m.in., że:

"Niniejszy dział obejmuje:

(...)

(C) Zbiory zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne i numizmatyczne i elementy tych zbiorów (pozycja 9705).

(...)

Należy jednak zauważyć, że wyroby takie są klasyfikowane do innych działów nomenklatury, jeżeli nie spełniają warunków określonych w uwagach lub pozycjach niniejszego działu".

Natomiast pozycja CN 9705 obejmuje "Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, archeologiczne, etnograficzne, historyczne, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, paleontologiczne lub numizmatyczne".

Z Not wyjaśniających do pozycji CN 9705 wynika m.in., że:

"Artykuły te bardzo często mają niewielką wartość samoistną, są jednak cenne ze względu na ich rzadkość, ułożenie lub formę prezentacji. Pozycja ta obejmuje następujące grupy wyrobów.

(...)

(C) Zbiory i okazy numizmatyczne

Są to monety, banknoty, które nie są już prawnym środkiem płatniczym, inne niż te objęte pozycją 4907 i medale przedstawiane jako kolekcje lub jako oddzielne sztuki; w tym drugim przypadku każda przesyłka zawiera tylko kilka przykładów dowolnej, jednej monety lub medalu i są one klasyfikowane w niniejszej pozycji tylko wtedy, jeśli wyraźnie przeznaczone są do kolekcji.

Pozycja ta nie obejmuje monet i medali nietraktowanych jako okazy kolekcjonerskie lub nietworzących kolekcji numizmatycznej (np. dużych partii pojedynczej monety lub medalu); objęte one są na ogół działem 71., lecz wszelkie takie "monety" i "medale" sprasowane lub powyginane w taki sposób, że nadają się tylko do przetopienia itd. są przede wszystkim klasyfikowane do pozycji obejmujących złom i odpady metali.

Monety, które są prawnym środkiem płatniczym w kraju emisji, objęte są pozycją 7118, nawet jeśli przeznaczone są do sprzedaży w klaserach.

Monety i medale oprawione jako biżuteria nie są objęte niniejszą pozycją (dział 71 lub pozycja 9706).

Banknoty, które nie są już prawnym środkiem płatniczym i które nie są uważane za elementy kolekcji ani za tworzące kolekcję, klasyfikowane są do pozycji 4907".

Uwzględniając powyższe, a w szczególności, że towar nie jest prawnym środkiem płatniczym, nakład towaru jest limitowany oraz stanowi część kolekcji (...), to stwierdzić należy, że przedmiotowy towar spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją CN 9705. Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału: przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:

a)

znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),

b)

kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwalnia się od podatku: transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

W myśl art. 120 ust. 2 ustawy, stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar klasyfikowany jest do pozycji 9705 Nomenklatury scalonej (CN) jako przedmiot kolekcjonerski, stwierdzić należy, że jego import podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 120 ust. 2 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest decyzją wydawaną wyłącznie na potrzeby opodatkowania przedmiotowego towaru, tym samym decyzja ta nie rozstrzyga, czy towar może być przedmiotem legalnego obrotu.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie zaimportowany w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy - Ordynacja podatkowa.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl