Nowość 0115-KDST1-2.440.17.2024.2.PSZ - WIS TOWAR – tłuszcz zwierzęcy, techniczny

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.17.2024.2.PSZ WIS TOWAR – tłuszcz zwierzęcy, techniczny

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 lutego 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 12 marca 2024 r., 14 marca 2024 r. oraz 28 marca 2024 r. (daty wpływu) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - "Tłuszcz (...) na cele techniczne"

Opis towaru: produkt powstały w procesie przetwarzania (wytapiania) ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, przeznaczony na cele techniczne w szczególności (...) i do produkcji (...), zawierający w swoim składzie - zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy - (...)

Rozstrzygnięcie: CN 15

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 12 marca 2024 r., 14 marca 2024 r., 28 marca 2024 r. (daty wpływu), w zakresie sklasyfikowania towaru "Tłuszcz (...) na cele techniczne" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Tłuszcz (...) na cele techniczne - produkt powstały w procesie przetwarzania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, które są sklasyfikowane w specjalnych kategoriach odzwierciedlających poziom zagrożenia stwarzanego przez takie produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt (w rozumieniu Rozporządzenia WE nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającego rozporządzenie WE nr 1774/2002 DZ. Urz. UE Wydanie Polskie L 300 str. 1).

Tłuszcz (...) powstaje z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego oznaczonych "nie do spożycia przez ludzi", stanowiących materiał niskiego ryzyka (...) obejmujących między innymi tusze i części tusz zwierząt poddanych ubojowi lub, w przypadku zwierząt łownych, całe zabite zwierzęta lub ich części, które nadają się do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, lecz nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi z powodów handlowych, tusze i następujące części pochodzące albo ze zwierząt, które zostały poddane ubojowi w rzeźni i zostały uznane za nadające się do uboju w celu spożycia przez ludzi w następstwie kontroli przedubojowej, albo całe zwierzęta i ich następujące części pochodzące ze zwierząt łownych zabitych z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego z drobiu i zajęczaków poddanych ubojowi w gospodarstwie, które nie wykazywały żadnych objawów choroby przenoszonej na ludzi lub zwierzęta.

Powstały produkt przeznaczony jest na cele techniczne w szczególności (...) i do produkcji (...). Stosowana metoda przetworzenia to (...), (...) lub (...) i jest zgodna z zał. IV Rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r.

Przedmiotem wniosku jest tłuszcz (...). Towar składa się w (...)% z tłuszczu (...) pochodzącego z materiału (...) oraz (...)% (...).

Postać produktu gotowego: ciecz.

Produkt sprzedawany jest (...) i transportowany przy wykorzystaniu (...).

Towar powstaje z materiału (...) obejmującego produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wymienione szczegółowo w art. 10 Rozporządzenia 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego). Produkt końcowy (tłuszcz (...) na cele techniczne) powstaje ze zwierząt z gatunku (...).

Nazwy przetwarzanego materiału: tusze, głowy, łapki, skórki, jelita.

W procesie produkcji dodawany jest (...) w ilości (...) na (...) (...) w celu zabezpieczenia ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego przed (...) w trakcie procesu produkcyjnego. W produkcie końcowym pozostaje (...)% (...).

Do wytworzenia tłuszczu (...) stosowanego na cele techniczne stosowana jest metoda przetwarzania (...) jest to metoda standardowa zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (EU) z dnia 25 lutego 2011 r. Nr 142/2011 annex IV, chapter III, letter D.

(...).

Załączona do wniosku " (...)" zawiera m.in. następujące informacje:

2. "Ten produkt nie jest sklasyfikowany jako substancja niebezpieczna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r.

Tłuszcz zwierzęcy (...) nie jest produktem szczególnie niebezpiecznym jeśli zapewnione są warunki produkcji zgodne z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. oraz Rozporządzaniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011. W celu monitorowania jakości i bezpieczeństwa wytworzonego produktu wprowadzono systemy jakościowe: HACCP (w tym standardy GMP i GHP) oraz ISO 9001.

"NIE DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI".

Do wniosku oraz jego uzupełnienia Spółka dołączyła:

1)

(...).

2)

(...).

3)

(...).

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 02 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Mięso i podroby jadalne".

Zgodnie z uwagą 1 do tego działu, "Niniejszy dział nie obejmuje:

(a) tłuszczu zwierzęcego innego niż produkty objęte pozycją 0209 (dział 15)".

Z brzmieniem Not wyjaśniających do HS do działu 02 wynika "Tłuszcz zwierzęcy przedstawiony organom celnym oddzielnie jest wyłączony (dział 15) (z wyjątkiem tłuszczu wieprzowego bez mięsa chudego oraz tłuszczu drobiowego, niewytopionego lub ekstrahowanego w inny sposób, które to tłuszcze objęte są pozycją 0209, nawet jeśli nadają się tylko do wykorzystania przemysłowego), lecz tłuszcz występujący w tuszach lub przylegający do mięsa jest traktowany jako stanowiący część mięsa. (...)".

Natomiast pozycja 0209 CN obejmuje "Tłuszcz ze świń bez chudego mięsa oraz tłuszcz drobiowy, niewytapiane lub inaczej wyekstrahowane, świeże, schłodzone, zamrożone, solone, w solance, suszone lub wędzone".

Z Not wyjaśniających do pozycji 0209 CN wynika m.in., że: "Tłuszcz ze świń w rozumieniu tej pozycji jest ograniczony do tłuszczu bez chudego mięsa; tłuszcz taki jest objęty tą pozycją nawet wtedy, gdy jest odpowiedni tylko do celów przemysłowych. Mięso w postaci powszechnie spożywanej zostało wyłączone (w zależności od sytuacji pozycja 0203 lub 0210, np. bekon boczkowy i podobne mięso przerośnięte znaczną ilością tłuszczu oraz tłuszcz z przylegającą warstwą mięsa).

Pozycja ta obejmuje w szczególności tłuszcz umiejscowiony wokół trzewi świni, który po wytopieniu lub ekstrahowaniu w inny sposób klasyfikowany jest do pozycji 1501.

Tłuszcz z drobiu domowego lub dzikiego (np. gęsi), niewytopiony lub ekstrahowany w inny sposób, również jest objęty niniejszą pozycją; wytopiony lub wyekstrahowany zostaje wyłączony (pozycja 1501)".

Natomiast zgodnie z tytułem działu 15 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego".

Natomiast Noty wyjaśniające do działu 15 wskazują, że:

" (A) Niniejszy dział obejmuje:

(1) Tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne, także surowe, oczyszczone lub rafinowane, lub poddane pewnym obróbkom (np. gotowania, siarkowania lub uwodornienia).

(2) Pewne produkty uzyskane z tłuszczów lub olejów, a w szczególności produkty ich rozkładu (np. surowy glicerol).

(3) Złożone tłuszcze i oleje, jadalne (np. margaryna).

(4) Woski zwierzęce lub roślinne.

(5) Pozostałości powstałe w trakcie obróbki substancji tłuszczowych lub wosków zwierzęcych lub roślinnych.

(...)

Z zastrzeżeniem wyjątków wymienionych w uwadze 1. do niniejszego działu, tłuszcze i oleje roślinne lub zwierzęce oraz ich frakcje klasyfikowane są do niniejszego działu także, jeśli są wykorzystywane jako artykuły spożywcze lub do celów technicznych lub przemysłowych (np. do produkcji mydła, świec, smarów, lakierów lub farb)".

Z brzmienia pozycji 1501 CN wynika, że obejmuje ona "Tłuszcz ze świń (włącznie ze smalcem) i tłuszcz z drobiu, inne niż te objęte pozycją 0209 lub 1503.".

Z kolei z Not wyjaśniających do pozycji 1501 wynika, że: "Tłuszcze objęte niniejszą pozycją mogą zostać otrzymane w jakimkolwiek procesie, np. wytapiania, wytłaczania lub ekstrakcji rozpuszczalnikami. Powszechnie stosowanym procesem jest wytapianie mokre (parą lub w niskiej temperaturze) oraz wytapianie suche. W procesie wytapiania suchego część tłuszczu odsączania jest za pomocą wysokiej temperatury; kolejna część tłuszczu jest wyciskana i dodawana do odsączonego tłuszczu. W niektórych przypadkach pozostałość tłuszczu zawartego w resztkach może być ekstrahowana rozpuszczalnikami.

(...)

Tłuszcze otrzymane z odpadów są to tłuszcze z tusz, tłuszcze z innych odpadów lub resztek zwierzęcych (okrawki jęzorów, żwacze, obcinki itd.) lub smary otrzymane z przycinania lub czyszczenia skór. Mają one zazwyczaj następujące cechy: ciemny kolor, nieprzyjemny zapach, wysoką zawartość np. wolnych kwasów tłuszczowych (oleinowego, palmitynowego itp.), cholesterolu i zanieczyszczeń i niższą temperaturę topnienia niż smalec lub inne tłuszcze objęte niniejszą pozycją. Są one wykorzystywane głównie do celów technicznych.".

Uwzględniając powyższe, należy uznać, że towar, tj. tłuszcz (...) na cele techniczne spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 15 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru do tego działu jest zgodna z ww. postanowieniami reguły 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

W załączniku nr 10 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 10 wskazano CN ex 15 "Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego - wyłącznie jadalne".

W świetle art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług tylko do towarów należących do wymienionego działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa towaru (grupy towarów)".

W związku z powyższym, pomimo, że opisany we wniosku towar "Tłuszcz (...) na cele techniczne" klasyfikowany jest do działu 15 Nomenklatury scalonej (CN), to z uwagi na fakt, że nie jest do spożycia przez ludzi, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl