Nowość DI/100000/43/126/2024 - Zakres przedmiotowy wniosku dotyczy możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/126/2024 Zakres przedmiotowy wniosku dotyczy możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku w sprawie z wniosku złożonym w dniu 26 stycznia 2024 r.:

- uznaje za prawidłowe stanowisko w części dotyczącej możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,

- odmawia wydania interpretacji w części dotyczącej możliwości opłacania w 2025 i 2026 r. kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

Dnia 26 stycznia 2024 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. l ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2024 r. doręczonym dnia 23 lutego 2024 r. i pismem z dnia 21 lutego 2024 r. doręczonym dnia 20 marca 2024 r. oraz o dodatkową opłatę za wniosek w wysokości 40 zł dokonaną dnia 15 marca 2024 r.

Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, iż od dnia 01.06.2019 do dnia 25.02.2021 opłacała składki na ubezpieczenie społeczne na podstawie art. 18c (MAŁY ZUS PLUS z kodem 059000) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Od dnia 26.02.2021 do 28.02.2023 jej pozarolnicza działalność gospodarcza była zawieszona.

Wnioskodawczyni wznowiła działalność od dnia 01.03.2023. Za okres od dnia wznowienia do 31.12.2023 opłacała składki na podstawie art. 18 pkt 8 ww. ustawy z kodem 051000 od podstawy 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji czy w latach 2024,2025,2026 ma prawo do opłacania składek na podstawie art. 18c ww. ustawy (MAŁY ZUS PLUS), przy założeniu, że będzie spełniać pozostałe warunki określone w ustawie do skorzystania z preferencji.

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że w roku 2023 prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą przez okres 306 dni. W roku 2023 osiągnęła przychód w wysokości zł. Nie podlega wyłączeniu na podstawie art. 18c ust. 11. W ciągu ostatnich 60 miesięcy ustalała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zgodnie z art. 18c przez okres 21 miesięcy.

Wnioskodawczyni uważa, że spełnia warunki do zastosowania preferencyjnych składek tzw. MAŁEGO ZUS PLUS w roku 2024.

W roku 2025 przy założeniu, że spełniać będzie warunki określone ustawą, nie będzie wyłączona z MAŁEGO ZUS PLUS na podstawie art. 18c ust. 11 pkt 6, a więc nadal będzie spełniała warunki określone ustawą do zastosowania preferencji w postaci MAŁEGO ZUS PLUS.

Natomiast w roku 2026 przepisy artykułu 18c nie będą miały zastosowania ze względu na przekroczenie limitu 36 miesięcy stosowania preferencji w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych.

W piśmie z dnia 21 lutego 2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nie zalicza się do kategorii osób wymienionych w art. 18c ust. 11 pkt 1,2,3, 4,5,6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W roku 2023 i nadal jej pozarolnicza działalność gospodarcza była opodatkowana na zasadach ogólnych.

Działalność gospodarczą rozpoczęła z dniem 15 maja 2017 i wcześniej nie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej.

W poprzednim roku nie prowadziła innej pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5.

Nie wykonuje i nie wykonywała działalności na rzecz byłego pracodawcy.

Podstawę wymiaru składek określoną w art. 18c ustalała w okresie od 01 -06-2019 do 2502-2021.

Roczny przychód w poprzednim roku kalendarzowym tj w roku 2023 nie przekroczył kwoty 120.000 zł.

Przychód ten wyniósł tj, uzyskany w okresie 306 dni prowadzenia działalności w (...) roku 2023.

Do tzw. "małego ZUS-u plus" dokonała zgłoszenia 31 stycznia 2024 r. poprzez wyrejestrowanie się na dokumencie ZUS ZWUA z kodem 051000 i zarejestrowanie się na dokumencie ZUS ZUA z kodem 059000.

Wnioskodawczyni wskazała, że wyrejestrowania dokonała 26 stycznia 2024 r. Pierwsze zgłoszenie zostało wysłane w dniu 27 stycznia 2024 r., jednak z nieznanych mi powodów zgłoszenie to zostało odrzucone przez system. W dniu 31 stycznia 2024 dokonała ponownego zgłoszenia do tzw "małego ZUS-u plus", które to zgłoszenie tym razem zostało przyjęte i potwierdzone.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawczynię oświadczenia, którymi jest związany.

Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. wtoku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawczynię, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe w części dotyczącej możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulowane są za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust, 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie na swój wniosek.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. z 2013 r. poz. 1577), inaczej zwana; ustawą o tzw. "małym ZUS". Dodano do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych art. 18c, który określa nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne niektórych osób prowadzących działalność gospodarczą, które spełniają warunki określone w ustawie. Jednocześnie z dniem 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2550), ustawa o tzw. "małym ZUS plus", którą dokonano zmiany brzmienia art. 18c.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem ww. przepisu art. 18c ust. l i ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonego, o którym mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, którego roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona jest od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym, Roczny limit przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 1, w przypadku rozpoczęcia, zakończenia lub zawieszenia prowadzenia działalności w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc kwotę 120 000 złotych przez liczbę dni kalendarzowych w poprzednim roku kalendarzowym i mnożąc przez liczbą dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. Otrzymany wynik jest zaokrąglany do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 grosza, lub w dół, jeśli jest niższa.

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2022 r. wynosi 120.000 zł (osób prowadzących działalność przez cały rok).

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2022 r. prowadzących działalność przez niecały rok należy ustalić proporcjonalnie pomniejszając roczny limit.

W myśl art. l8c ust. 2 ustawy podstawa wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku. Przy czym, stosownie do dobrzmienia art. l8c ustawy - podstawę wymiaru składek, o której mowa w ust.l, osoba prowadząca działalność gospodarczą ustala na dany rok kalendarzowy po uprzednim ustaleniu przeciętnego miesięcznego dochodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym, obliczonego zgodnie z ust. 4 cytowanego art. l8c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W art. 18c ust. 11 ww. ustawy ustawodawca enumeratywnie wymienił okoliczności wyłączające możliwość skorzystania w danym roku przez ubezpieczonych, o których mowa w art. 18c ust. 1, z nowych zasad ustalania najniższej podstawy wymiaru składek. Zatem, przepisy art. 18c ust. l ustawy nie mają zastosowania do osób, które lub do których:

1.

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i które korzystały ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.);

2.

spełniają warunki określone wart. 18a;

3.

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych;

4.

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5;

5.

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej;

6.

ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. "mały ZUS plus"). Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu tej działalności.

Wnioskodawczym w treści wniosku wskazała, iż od dnia 01.06.2019 do dnia 25.02.2021 opłacała składki na ubezpieczenie społeczne na podstawie art. 18c (MAŁY ZUS PLUS z kodem 059000) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Od dnia 26.02.2021 do 28.02.2023 jej pozarolnicza działalność gospodarcza była zawieszona.

Wnioskodawczym wznowiła działalność od dnia 01.03.2023. Za okres od dnia wznowienia do 31.12.2023 opłacała składki na podstawie art. 18 pkt 8 ww. ustawy z kodem 051000 od podstawy 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Z informacji zawartych przez Wnioskodawczynię we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z pism stanowiących uzupełnienie wniosku wynika również, że przedsiębiorca nie spełnia przesłanek zawartych w art. 18c ust. 11 pkt 1-6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej w 2023 r. z uwzględnieniem art. 18c ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mieści się w limicie określonym w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto, zgodnie z art. 36 ust. 1 i ust. 4 każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia dokonuje się w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia, z zastrzeżeniem ust. 4a-5a i 9a. Zgodnie z art. 36 ust. 14a o zmianie w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 10, dotyczącej tytułu ubezpieczenia związanego ze sposobem obliczania podstawy wymiaru składek, o którym mowa w art. 18c ust. 1, ubezpieczony zawiadamia Zakład przez złożenie zgłoszenia wyrejestrowania i ponownego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych zawierającego prawidłowe dane w terminie:

1)

do końca stycznia danego roku kalendarzowego, jeżeli zmiana w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu następuje w styczniu tego roku, przy czym, jeżeli termin ten jest krótszy niż 7 dni, ubezpieczony dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany;

2)

7 dni od zaistnienia zmiany - w pozostałych przypadkach.

Z treści pism stanowiących uzupełnienie wniosku wynika, że w niniejszym przypadku został zachowany ww. termin na dokonanie właściwego zgłoszenia do ubezpieczeń, a wobec okoliczności, że Wnioskodawczym deklaruje spełnienie pozostałych warunków do skorzystania z ulgi, stanowisko, iż w bieżącym roku kalendarzowym tj. 2024 ma prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych należy uznać za prawidłowe.

Natomiast Zakład odmawia wydania interpretacji w sprawie możliwości opłacania w 2025 i 2026 r. kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wobec faktu, że Wnioskodawczyni pyta o prawo do korzystania z tzw. "małego ZUS-u plus" w roku 2025 i 2026, a nie zakończył się jeszcze rok 2024, nie jest możliwe wydanie decyzji merytorycznej, gdyż nie można jednoznacznie stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie spełniała wszystkie warunki (np. w zakresie górnego limitu przychodu z działalności gospodarczej w 2024 r. i 2025 r.) przewidziane ustawą. Wniosek należy uznać w tym zakresie więc za przedwczesny.

Sytuacja oparta na założeniu (hipotezie), prawdopodobieństwie, przypuszczeniu, że Wnioskodawczym będzie spełniała przesłanki do korzystania z tzw. "małego ZUS-u plus" w 2025 r. i 2026 r. nie może stanowić przedmiotu interpretacji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest więżąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. S ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl