Komunikat Nr 7/2015 Głównego Inspektora Farmaceutycznego w sprawie przekazywania Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu kopii odmowy realizacji zamówienia
Pismo z dnia 20 lipca 2015 r. Główny Inspektorat Farmaceutyczny Komunikat Nr 7/2015 Głównego Inspektora Farmaceutycznego w sprawie przekazywania Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu kopii odmowy realizacji zamówienia
W związku z wejściem w życie dnia 12 lipca 2015 r. ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2015 r. poz. 788) oraz niektórych innych ustaw, od 12 lipca 2015 r. na podstawie art. 36z ust. 7 ustawy - Prawo farmaceutyczne istnieje obowiązek przekazywania do Głównego Inspektora Farmaceutycznego kopii odmowy realizacji zapotrzebowania na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne określone w obwieszczeniu Ministra Zdrowia zawierającym wykaz produktów zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 78a ust. 14 ustawy - Prawo farmaceutyczne.
W celu realizacji ww. obowiązku uruchomiony został formularz zgłoszenia kopii odmowy realizacji zamówienia (formularz III), który pozwala na zbieranie informacji w sposób usystematyzowany i umożliwiający analizę otrzymanych danych.
Jednocześnie w odpowiedzi na uwagi użytkowników, podjęte zostały działania mające na celu uproszczenie sposobu obsługi formularza. Miedzy innymi zmieniono sposób podawania informacji o produkcie, którego dotyczy odmowa tj. zamiast wpisywania danych dotyczących produktu wystarczy wybrać produkt z listy. Rozszerzono także listę typów plików, które można załączać.
Uruchomiona została możliwość dodawania wielu produktów na jednym formularzu.
Ponadto został wprowadzony wymóg rejestracji apteki lub hurtowni w systemie. Rejestracja w systemie pozwoli na uniknięcie każdorazowego podawania danych zgłaszającego odmowę. Konieczne będzie podanie tylko:
danych hurtowni farmaceutycznej lub podmiotu odpowiedzialnego, który odmówił realizacji zamówienia,
załadowanie kopii pliku odmowy,
wybranie z listy produktu/produktów, których dotyczy odmowa,
wybranie z listy przyczyny odmowy lub w przypadku braku na liście stosownego wpisu, uszczegółowienie przyczyny poprzez wypełnienie pola "Inna przyczyna odmowy (uszczegółowienie)".
W przypadku braku otrzymania pisemnej odmowy wystarczy zaznaczyć pole "Brak uzyskania odmowy realizacji zamówienia". Wypełniając dane hurtowni farmaceutycznej, która przesłała odmowę wystarczy podać identyfikator z rejestru dostępnego na stronie:
http://rhf.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/_layouts/15/RHF/glowna.aspx.
Instrukcja rejestracji w systemie i edycji swoich danych znajduje się pod adresem:
W związku z sygnałami o problemach z ustaleniem identyfikatora apteki lub hurtowni farmaceutycznej w odpowiednich rejestrach, przygotowaliśmy instrukcję wyszukiwania tego identyfikatora dostępną pod adresem:
Informujemy, że prace usprawniające mechanizm zgłaszania odmów do Głównego Inspektora Farmaceutycznego są nadal prowadzone i będą Państwo informowani o dalszych działaniach w tym zakresie.