SPS-023-9351/12 - Interpretacja art. 48 ustawy o finansach publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-9351/12 Interpretacja art. 48 ustawy o finansach publicznych.

Przepis art. 48 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) umożliwia jednostkom sektora finansów publicznych, w tym jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom, dokonywanie lokat wolnych środków, zgodnie z katalogiem aktywów wymienionych w art. 48 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem środków pochodzących z dotacji z budżetu.

Zaznaczyć należy, że zakaz dokonywania lokat wolnych środków pochodzących z dotacji z budżetu państwa wynika z faktu, iż środki budżetowe nie mogą generować dodatkowych przychodów jednostek otrzymujących dotację.

Działania takie wynikają z definicji dotacji określonej w art. 126 ww. ustawy, zgodnie z którą dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki pochodzące z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone m.in. na podstawie odrębnych ustaw na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż wprowadzenie regulacji zawartej w art. 48 ustawy o finansach publicznych zakazującej m.in. jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom lokowania wolnych środków z dotacji pochodzących z budżetu stanowi jedynie doprecyzowanie poprzednich rozwiązań systemowych w zakresie racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, stwarzając tym samym podstawę do przekazywania dotacji w wysokościach umożliwiających terminowe i właściwe zrealizowanie zadania.

Pragnę zaznaczyć, iż obecnie obowiązująca regulacja w sposób wyraźny realizuje jeden z zasadniczych celów, jakim jest racjonalizacja wydatkowania środków publicznych. Zauważyć bowiem należy, że jednostki sektora finansów publicznych są zobligowane, zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych, do dokonywania wydatków publicznych, w tym dotacji, w sposób celowy oraz oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, jak również w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.

Racjonalne gospodarowanie środkami pochodzącymi z dotacji nie może zatem polegać na lokowaniu tych środków, a więc wykorzystywaniu ich na cele inne niż te, na które zostały przeznaczone.

W świetle powyższego propozycja zmiany zapisu art. 48 ustawy o finansach publicznych, która umożliwiałaby jednostkom samorządu terytorialnego lokowanie wolnych środków pochodzących z dotacji, nie może znaleźć uzasadnienia.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl