ST1-4834-328/WWR/09/10/1908 - Wieloletnia prognoza finansowa jednostek samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Ministerstwo Finansów ST1-4834-328/WWR/09/10/1908 Wieloletnia prognoza finansowa jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z pismem Nr WFN.DPK. 0717/12319/09 w sprawie sporządzenia wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (WPF) - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

1.

Przepis art. 226 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), wskazuje minimalną szczegółowość, w jakiej mają być określone w WPF m.in. dochody bieżące oraz wydatki bieżące. Ustalenie większej szczegółowości prognozy, w tym przedstawienie głównych źródeł dochodów bieżących, należy do decyzji organów jednostki samorządu terytorialnego. W opinii Ministerstwa Finansów wieloletnia prognoza finansowa - jako dokument finansowy - powinna przyczynić się do realizacji zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych. Projekt uchwały w sprawie WPF jest przedmiotem jawnej debaty (art. 34 ust. 1 pkt 4 ustawy). Wobec tego ujęte w WPF objaśnienie przyjętych wartości powinno w jednoznaczny sposób wyjaśnić m.in., jakie tytuły dochodów i wydatków są ujęte w tym dokumencie oraz w jaki sposób były one prognozowane.

2.

Limit zobowiązań, o którym mowa w art. 226 ust. 3 pkt 5, wynika z uprawnienia organu wykonawczego do zaciągania zobowiązań niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia. Stopień wykorzystania limitu zobowiązań nie musi pokrywać się z wykorzystaniem limitu wydatków, o którym mowa w art. 226 ust. 3 pkt 4. Kwota, na którą będzie można zaciągać zobowiązania, będzie ulegała pomniejszaniu o kwotę zobowiązań zaciągniętych w ramach ustalonego limitu dla przedsięwzięcia. Natomiast limit wydatków będzie ulegał zmniejszeniu stosownie do stopnia realizacji wydatków.

3.

Zgodnie z art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, przez przedsięwzięcia należy rozumieć wieloletnie:

1)

programy, projekty lub zadania, w tym związane z:

a)

programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,

b)

umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym;

2)

umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;

3)

gwarancje i poręczenia udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego.

Należy podkreślić, że kompetencje do ustanawiania konkretnych przedsięwzięć należą do organów jednostek samorządu terytorialnego, które mogą to czynić w ramach obowiązujących przepisów, regulujących m.in. zakres zadań danej jednostki samorządu terytorialnego. W opinii Ministerstwa Finansów w wieloletniej prognozie finansowej powinny zostać wymienione wszelkie wieloletnie przedsięwzięcia, które realizowane są przez jednostki samorządu terytorialnego. Ustawa o finansach publicznych nie zawiera przy tym prawnej definicji »wieloletnich programów, projektów oraz zadań«, będącymi w myśl art. 226 ust. 4 ustawy przedsięwzięciami ujmowanymi w WPF.

4.

Kompetencje do określenia rodzaju umów wieloletnich, które są niezbędne dla zapewnienia ciągłości działania jednostki samorządu terytorialnego należą do organów jednostek samorządu terytorialnego, które z racji wykonywanych funkcji posiadają wiedzę w tym zakresie, pozwalającą na podjęcie właściwych decyzji. Nie jest natomiast celowe wyszczególnienie katalogu przedsięwzięć przez Ministerstwo Finansów, bowiem nie posiada ono danych niezbędnych do ustalenia, które usługi dla poszczególnych jednostek są niezbędne dla zapewnienia ich ciągłości działania.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów nadmienia, że instytucja »umów wieloletnich których realizacja (...) jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania« występowała w porządku prawnym przed wejściem w życie nowej ustawy o finansach publicznych (vide: art. 184 ust. 1 pkt 10 uchylonej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) i sprowadzała się do zagwarantowania bieżącego funkcjonowania samorządowych jednostek organizacyjnych (np. w zakresie zaopatrzenia w niezbędne tym jednostkom media).

Przedstawiona opinia Ministerstwa Finansów nie ma charakteru wiążącego. Należy zaznaczyć, iż w myśl art. 230 ustawy o finansach publicznych projekt uchwały w sprawie WPF lub jej zmiany jest przedmiotem opinii regionalnej izby obrachunkowej. Jednocześnie, w zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje od 1 stycznia 2010 r. także uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach WPF i jej zmian.

Stosownie natomiast do art. 1 ust. 4 ustawy z dnia z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) izby obrachunkowe jako instytucje nadzorcze nad gospodarką finansową samorządu terytorialnego w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, instruktażową oraz szkoleniową.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl