UZP/DP/O-JCH/17802/04 - Interpretacja art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2004 r. Urząd Zamówień Publicznych UZP/DP/O-JCH/17802/04 Interpretacja art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

W odpowiedzi na pismo z dnia 26 kwietnia 2004 r. (sygn. DG/fp/RK/485-2992/04) w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177) uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców, którzy wykonywali czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, z wyjątkiem autorów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jeżeli przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia są prace projektowe wynikające z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, sporządzonych przez tych autorów.

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę, iż przepis ten wymienia dwie okoliczności, których zaistnienie skutkuje obowiązkiem wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:

1. wykonywanie czynności związanych z przygotowaniom prowadzonego postępowania,

2. posługiwanie się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczących w dokonywaniu czynności związanych t przygotowaniem prowadzonego postępowania.

Przepis ten zawiera jednocześnie okoliczność w której zaistnienie jednej z wyżej wymienionych przesłanek nie skutkuje wykluczeniem oferenta z postępowania, a mianowicie sytuację w której czynności związane z przygotowaniem postępowania dokonywał autor miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jeżeli przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia są prace projektowe wynikające z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, sporządzonych przez tych autorów

Po drugie, należy zwrócić uwagę na to, iż skutek wykluczenia z postępowania odnosi się tylko i wyłącznie do uczestnictwa w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania, a więc czynnościach określonych w rozdziale 2 działu II. Do czynności związanych z przygotowaniem postępowania zaliczane będą czynności związane z:

1. określeniem przedmiotu zamówienia (m.in. przygotowywaniem dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, rozporządzeniem programu funkcjonalno-użytkowego),

2. określeniem wartości szacunkowej zamówienia (np. sporządzenie kosztorysu inwestorskiego),

3. sporządzeniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Po trzecie, uczestnictwo w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania musi mieć charakter bezpośredni, tj. rezultat prac podmiotu uczestniczącego w postępowaniu przygotowawczym jest wykorzystywany przez zamawiającego bez jego istotnej ingerencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Należy przy tym zwrócić również uwagę, na cel uchwalenia cyt. przepisu a mianowicie wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które nabyły w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania wiedzę, która może ją stawiać w lepszej sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Wydaje się zatem, iż z obowiązkiem wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego będziemy mieli do czynienia tylko w sytuacji, gdy rezultat prac przygotowawczych będzie bezpośrednio wykorzystany w tym postępowaniu oraz charakter czynności będzie mógł mieć wpływ na wynik postępowania (np. sporządzenie dokumentacji projektowej oraz kosztorysu inwestorskiego będzie niewątpliwie faworyzował jego wykonawcę, bowiem inni wykonawcy nie będą posiadali wiedzy o ustalonej wartości zamówienia, co może mieć wpływ na wynik postępowania).

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż powyższa opinia stanowi ogólną interpretację przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Departament Prawny Urzędu Zamówień Publicznych, mając na celu ujednolicenie praktyki stosowania przepisów ustawy, zajmuje się wyjaśnieniem ogólnego ich znaczenia - gdy powstają w tym względzie uzasadniane wątpliwości, Jednocześnie nie znając wszystkich okoliczności konkretnych spraw ani nie mając podstaw prawnych do ich pełnego wyjaśnienia, Urząd nie może wypowiadać się w kwestii indywidualnego stosowania przepisów prawa.

Opublikowano: www.mos.gov.pl