Niewiadomski Zygmunt, Badanie wymogów formalnych wniosku w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Badanie wymogów formalnych wniosku w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Badanie wymogów formalnych wniosku w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Badanie wymogów formalnych wniosku w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Formalne badanie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej następuje we wstępnej fazie procedury w sprawie wydania ZRID. Czynności przedsiębrane przez organ właściwy do wydania ZRID na tym etapie postępowania, w istocie mają na celu stwierdzenie, czy złożony wniosek jest kompletny. Co oznacza, iż ocenie podlega spełnienie wymogów stawianych podaniu określonych w szczególności w art. 63 § 2 k.p.a. oraz art. 11d ust. 1 specustawy drogowej. Stwierdzenie braków formalnych we wniosku obliguje organ do wezwania wnioskodawcy do ich usunięcia. Przy czym usuwanie braków formalnych nie może być tożsame z merytorycznym rozpoznaniem wniosku. Zważywszy na treść art. 11c specustawy drogowej, wedle którego do postępowania w sprawie wydania ZRID mają zastosowanie przepisy k.p.a. z uwzględnieniem przepisów specustawy drogowej, zatem podzielić należy stanowisko sądu administracyjnego, iż przepis art. 64 § 2 k.p.a. ma zastosowanie w sytuacji, gdy wniosek (podanie do organu) zawiera braki formalne. W sytuacji natomiast stwierdzenia nieprawidłowości, niebędącymi brakami formalnymi, organ jest władny nałożyć w drodze postanowienia obowiązek ich usunięcia w określonym terminie na podstawie art. 35 ust. 3 p.b., który ma odpowiednie zastosowanie z mocy art. 11i ust. 1 ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (teza 1 wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 stycznia 2013 r., II SA/Gl 420/12, LEX nr 1296122).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przystąpienie do badania wymogów formalnych wniosku
Organ administracyjny po ustaleniu swojej właściwości w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych złożonego wniosku. Mieć należy na uwadze, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej (art. 61 § 3 k.p.a.) lub dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a k.p.a.). Zatem, skutek wszczęcia postępowania administracyjnego wywołuje również wniesienie podania nieczyniącego zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa (art. 63 § 2–3a k.p.a.), o ile nie zajdą okoliczności wskazane w art. 61a § 1 k.p.a. Oznacza to, że czynności wymienione w art. 64 § 2 k.p.a. (wezwanie wnoszącego podanie do usunięcia jego braków w terminie siedmiu dni, pouczenie go, że nieusunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania) organ podejmuje w toku wszczętego już postępowania (uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2013 r., I OPS 2/13).
Krok: badanie wymogów formalnych podania określonych w kpa
Przepis art. 63 § 2 k.p.a. określa minimalne wymagania co do zawartości wniosku (podania) w sprawie wszczęcia postępowania administracyjnego w ogólności. Zgodnie z treścią wyżej przywołanego przepisu wniosek winien zawierać co najmniej wskazanie wnioskodawcy i jego adres, żądanie wnioskodawcy oraz czynić zadość innym wymaganiom określonym w przepisach szczególnych. W przypadku wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, dodatkowe wymagania określa przepis art. 11d ust. 1 specustawy drogowej. Ponadto podanie winno być podpisane przez wnioskodawcę, którym zgodnie z art. 11a ust. 1 specustawy drogowej jest zarządca drogi, której wniosek dotyczy. W imieniu zarządcy drogi może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo stanowi załącznik do wniosku, a jego ewentualny brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 k.p.a.