Musiał Krzysztof J., Doręczenia w postępowaniu podatkowym
Doręczenia w postępowaniu podatkowym
Doręczenia w postępowaniu podatkowym
Doręczenia w postępowaniu podatkowym
Procedura ma na celu przedstawienie zasad doręczania pism stronie w każdym postępowaniu podatkowym.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wystąpienie przesłanki doręczenia pisma
W toku każdego rodzaju postępowania (czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, właściwego postępowania jurysdykcyjnego) organ podatkowy:
– informuje stronę o podejmowanych czynnościach bądź rozstrzygnięciach,
– prosi lub żąda określonego zachowania od strony postępowania.
Aby skutecznie poinformować lub wezwać stronę, organ musi jej doręczyć pismo. Doręczenie jest czynnością procesową uregulowaną w przepisach rozdziału 5 działu IV ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) - dalej o.p., do których organ podatkowy musi się stosować.
Nie dopuszcza się możliwości równoczesnego doręczania tej samej decyzji za pośrednictwem różnych podmiotów wymienionych w tym przepisie (wyrok NSA z 25.01.2011 r., I FSK 228/10).
Krok: pismo z podpisem odręcznym
Klasyczny sposób sporządzenia pisma, tj. wydruk komputerowy z odręcznym podpisem i pieczątkami.