Przybysz Piotr, Określenie trybu udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu oraz występowania do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego z wnioskiem o udzielenie pomocy
Określenie trybu udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu oraz występowania do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego z wnioskiem o udzielenie pomocy
Określenie trybu udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu oraz występowania do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego z wnioskiem o udzielenie pomocy
Określenie trybu udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu oraz występowania do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego z wnioskiem o udzielenie pomocy
Zagadnienie trybu udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu oraz występowania do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego z wnioskiem o udzielenie pomocy staje się aktualne w sytuacji, gdy jest konieczne dokonanie określonych czynności przez organy jednego państwa w stosunku do osoby znajdującej się na terytorium innego państwa. Możliwe jest stosowanie przepisów umowy międzynarodowej określającej zasady udzielania pomocy prawnej w sprawach dochodzenia należności pieniężnych albo stosowanie przepisów ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289), służących wykonaniu postanowień dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U.UE.L.2010.84.1).
Należy odróżnić dwie sytuacje:
a) udzielanie pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu;
b) korzystanie z pomocy państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.
Należy również zwrócić uwagę na zróżnicowanie trybu udzielania pomocy w odniesieniu do należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 1–6 ustawy o wzajemnej pomocy..., oraz należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy... .
Przepisy obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej mogą normować wyłącznie sposób postępowania polskich organów administracji publicznej, dlatego zawarta w ustawie regulacja dotycząca rozważanej problematyki nie może określać obowiązków organów obcego państwa. Należy jednak mieć na uwadze, że dyrektywa Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U.UE.L.2010.84.1) określa w jednolity sposób procedurę postępowania w sprawach udzielania pomocy, nie różnicując jej w zależności od tego, czy w sprawie chodzi o udzielenie pomocy obcemu państwu, czy o skorzystanie z pomocy obcego państwa.
Krok: przystąpienie do ustalenia właściwego trybu udzielenia pomocy
Po stwierdzeniu konieczności dokonania określonych czynności w stosunku do dłużnika zamieszkałego lub mającego siedzibę za granicą należy ustalić właściwy tryb dokonywania tych czynności. Ustaleń takich muszą dokonać zarówno organy podejmujące działania w związku z egzekwowaniem należności, jak i organy właściwe w sprawach występowania o udzielenie pomocy przez państwo członkowskie lub państwo trzecie oraz udzielania pomocy państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: czy ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Polska, przewiduje inny tryb?
Postanowienia ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, mają pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289)