Bartosiewicz Adam, Pobór zaliczek przez płatników będących zakładami aktywności zawodowej
Pobór zaliczek przez płatników będących zakładami aktywności zawodowej
Pobór zaliczek przez płatników będących zakładami aktywności zawodowej
Pobór zaliczek przez płatników będących zakładami aktywności zawodowej
Procedura ma na celu przedstawienie zasad poboru i rozliczenia się z zaliczki na podatek od dochodów pracowników zatrudnianych u podatników będących zakładami aktywności zawodowej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wypłata wynagrodzenia
Pracodawca zatrudniający pracowników i wypłacający im wynagrodzenie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od ich przychodów z tego tytułu. Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy.
Krok: obliczenie i pobór zaliczki
Pracodawca wypłacający pracownikowi wynagrodzenie jest obowiązany obliczyć wysokość tej zaliczki na podatek (stosownie do brzmienia art. 32 u.p.d.o.f.), zaś przy wypłacie wynagrodzenia (bądź tez stawiając je do dyspozycji) - powinien pobrać zaliczkę na podatek.