Krywan Tomasz, Postępowanie w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF

Procedury
Status:  Oczekująca
Wersja od: 1 lipca 2024 r.
Autorzy:

Postępowanie w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF

Postępowanie w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF

Postępowanie w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF

Procedura wskazuje, jak w stanie prawnym obowiązującym od 1.07.2024 r. należy postępować w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF.

Uwaga! Krajowy System e-Faktur (KSeF), który miał obowiązywać w formie obligatoryjnej od 1.07.2024 r., zostanie wdrożony w późniejszym terminie. Ministerstwo Finansów zleci przeprowadzenie zewnętrznego audytu informatycznego dotyczącego KSeF i wskaże nowy termin wdrożenia systemu.

Postępowanie w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF podatnik podatnik przesłanie wystawionej w trybie offline faktury do KSeF zamieszczona zostanie informacja dotyczącą okresu trwania niedostępności KSeF lub podatnik nie będzie miał możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF wystawienie faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej udostępnienie faktury nabywcy w sposób z nim uzgodniony

Krok: zamieszczona zostanie informacja dotyczącą okresu trwania niedostępności KSeF lub podatnik nie będzie miał możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF

Przepisami art. 106nh ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – dalej u.p.t.u., będą określone obowiązujące od 1.07.2024 r. zasady wystawiania faktur w tzw. trybie offline, tj. w okresie trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur (okres ten będzie ogłaszany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra informację (zob. art. 106ne ust. 4 u.p.t.u.) oraz jeżeli podatnik nie będzie miał możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF.

Krok: wystawienie faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej

Jak będzie wynikać z dodawanego z dniem 1.07.2024 r. art. 106nh ust. 1 u.p.t.u., w okresie trwania niedostępności KSeF oraz w przypadku gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8 u.p.t.u. Faktury takie podatnik będzie obowiązany oznaczać kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w KSeF, umożliwiającym weryfikację danych na niej zawartych oraz umożliwiającym zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tej faktury, w przypadku udostępnienia jej nabywcy w sposób inny niż przy użyciu KSeF (zob. art. 106nh ust. 4 w zw. z art. 106nf ust. 3 u.p.t.u.).