Skubiszak-Kalinowska Irena, Powołanie komisji odpowiedzialnej za dokonanie wyboru wykonawcy/koncesjonariusza

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 14 grudnia 2016 r.
Autorzy:

Powołanie komisji odpowiedzialnej za dokonanie wyboru wykonawcy/koncesjonariusza

Powołanie komisji odpowiedzialnej za dokonanie wyboru wykonawcy/koncesjonariusza

Powołanie komisji odpowiedzialnej za dokonanie wyboru wykonawcy/koncesjonariusza

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi nie zawiera przepisów odnośnie do obowiązku powołania komisji ds. wyboru wykonawcy/koncesjonariusza, która będzie miała za zadanie przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji z uwzględnieniem przepisów u.p.p.p. Wydaje się jednak, że w celu zapewnienia równego i niedyskryminacyjnego traktowania wykonawców, zapewnienia działania w sposób przejrzysty i proporcjonalny oraz z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, powołanie takiej komisji powinno być pierwszą czynnością, jakiej dokona zamawiający, zanim rozpocznie samą procedurę. Ze względu na specyficzny charakter jest zalecane powołanie zespołu osób specjalnie dla tej procedury; nie zaleca się wykorzystywania stałej komisji przetargowej prowadzącej dla podmiotu publicznego wszystkie postępowania na podstawie przepisów p.z.p. Powołanie komisji determinuje prawidłowość przebiegu procedury. Skład komisji należy dobrać w taki sposób, by wszystkie czynności w trakcie postępowania o zawarcie umowy koncesji zostały przeprowadzone sprawnie. Dobór członków komisji powinien również zagwarantować rzetelne badanie i ocenę złożonych ofert, a osoby do niej powołane powinny mieć odpowiedni poziom wiedzy specjalistycznej i być dyspozycyjne. Powołanie członków komisji powinno zostać dokonane w formie, w jakiej zgodnie ze szczególnymi przepisami dotyczącymi podmiotu publicznego podejmuje on swoje działania np. w formie decyzji, zarządzenia, uchwały itp.

Zamawiający powinien także mieć na uwadze, że nie może przygotować i prowadzić postępowania o zawarcie umowy koncesji w sposób mający na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy.

Krok: konieczność powołania komisji

Wybór wykonawcy/koncesjonariusza wymaga powołania zespołu osób, które posiadają wiedzę i kwalifikacje w zakresie prawnym, ekonomicznym i technicznym i które łącznie będą potrafiły wybrać najkorzystniejszą ofertę.

Powołanie komisji odpowiedzialnej za dokonanie wyboru wykonawcy/koncesjonariusza zamawiający zamawiający konieczność powołania komisji czy u zamawiającego obowiązuje regulamin prac komisji? wybór członków komisji sporządzenie regulaminu prac komisji powołanie komisji sporządzenie protokołu z powołania komisji tak nie

Krok: czy u zamawiającego obowiązuje regulamin prac komisji?

Wybór komisji powinno poprzedzić ustalenie regulaminu jej prac, określającego zakres działań i podział odpowiedzialności poszczególnych członków komisji. Regulamin powinien uwzględniać przepisy u.k.r.b.u. z uwzględnieniem przepisów szczególnych u.p.p.p.