Ćwikła Jaromir, Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową
Niniejszy schemat opisuje kwestie reklamacji z tytułu braku zgodności z umową i dotyczy zarówno tradycyjnych umów zawieranych w sklepach stacjonarnych, jak również odnosi się do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Poniższe przepisy mają charakter obligatoryjny.
Krok: stwierdzenie istnienia braku zgodności towaru z umową
Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta jest brak zgodności towaru z umową (art. 43a i 43b u.p.k.). Jeżeli niezgodność towaru z umową zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od dnia wydania towaru, domniemywa się, że niezgodność istniała w chwili dostarczenia towaru. Odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jest dłuższy (art. 43c u.p.k.). Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodnie z umową: nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, występuje w takiej ilości i ma takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, ponadto jest dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami. Towar powinien być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które zostały udostępnione konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru. Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu braku zgodności towaru z umową, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową, oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru. Przedsiębiorca ponosi również odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową wynikający z niewłaściwego zamontowania towaru, jeżeli zostało ono przeprowadzone przez przedsiębiorcę lub na jego odpowiedzialność.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie oświadczenia (reklamacji)
Skuteczne złożenie reklamacji wiąże się z precyzyjnym wyartykułowaniem żądania w stosunku do przedsiębiorcy. Konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru na nowy. W dalszej kolejności konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Ustawodawca nie wprowadza żadnej konkretnej formy oświadczenia, jednak dla celów dowodowych powinno być złożone na trwałym nośniku (pisemnie lub w formie elektronicznej).