Wiśniewski Jarosław T., Składanie sprawozdań z zarządu zajętą nieruchomością

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 lipca 2023 r.
Autorzy:

Składanie sprawozdań z zarządu zajętą nieruchomością

Składanie sprawozdań z zarządu zajętą nieruchomością

Składanie sprawozdań z zarządu zajętą nieruchomością

Składanie sprawozdań z zarządu zajętą nieruchomością zarządca nieruchomości zarządca nieruchomości złożenie sprawozdania z czynności zarządu możliwy sposób zachowania brak reakcji sąd skład orzekający sąd skład orzekający skazanie zarządcy na grzywnę odmowa zatwierdzenia sprawozdania w całości lub w części możliwy sposób rozstrzygnięcia wysłuchanie wierzycieli, dłużnika i zarządcy zatwierdzenie sprawozdania możliwy przebieg postępowania otrzymanie informacji o zarządcy zajętej nieruchomości wyznaczenie terminu dla zarządcy do składania sprawozdania z czynności zarządu po upływie wyznaczonego terminu w wyznaczonym terminie

Krok: otrzymanie informacji o zarządcy zajętej nieruchomości

O wszczęciu egzekucji z nieruchomości komornik zawiadamia sąd, przy którym działa (art. 9211 k.p.c.). Najpóźniej z chwilą doręczenia tego zawiadomienia, sądowi znana jest więc osoba zarządcy zajętej nieruchomości, którą jest dłużnik (art. 931 § 1 k.p.c.). Jedynie wyjątkowo, jeżeli wymaga tego prawidłowe sprawowanie zarządu, zarządcą może być ustanowiona inna osoba (art. 931 § 2 k.p.c.).

Krok: wyznaczenie terminu dla zarządcy do składania sprawozdania z czynności zarządu

Zarządca zajętej nieruchomości zobowiązany jest do składania sprawozdań, które powinny zawierać opis czynności podejmowanych w ramach prowadzenia prawidłowej gospodarki (por. art. 935 k.p.c.).

Jeżeli wykonywanie opisanych czynności wymagało wydatków, albo nieruchomość przynosi dochody, zarządca składa również udokumentowane sprawozdania rachunkowe.

Termin do składania sprawozdań jest terminem sądowym, a zatem może podlegać przedłużeniu lub skróceniu (art. 166 w zw. z art. 13 § 2 k.p.c.). Patrz również Przedłużenie terminu sądowego.