Musiał Krzysztof J., Zakres obowiązków wynikających z pełnomocnictwa
Zakres obowiązków wynikających z pełnomocnictwa
Zakres obowiązków wynikających z pełnomocnictwa
Zakres obowiązków wynikających z pełnomocnictwa
Procedura ma na celu przedstawienie zakresu obowiązków procesowych wynikających z otrzymanego pełnomocnictwa.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: otrzymanie pełnomocnictwa
W momencie skutecznego, z punktu widzenia procedury podatkowej, udzielenia pełnomocnictwa, tj. w formie pisemnej lub ustnej do protokołu, strona lub jej pełnomocnik mają prawo do zastosowania udzielonego pełnomocnictwa w procedurze podatkowej (zob. procedura Pełnomocnictwo w postępowaniu podatkowym).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) - dalej o.p., w zakresie nieunormowanym w art. 138a-138n o.p. odsyła do przepisów o pełnomocnictwie w art. 86-97 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.) oraz w art. 95-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.).
Krok: złożenie pełnomocnictwa (do akt)
Złożenie pełnomocnictwa należy rozumieć jako jego przesłanie organowi podatkowemu. Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują tylko pełnomocnictwa szczególne i do doręczeń (zob. procedura Rodzaje pełnomocnictw), które należy wnosić:
1) osobiście lub za pomocą operatora pocztowego, jeśli są udzielone na piśmie,
2) na skrzynkę podawczą organu podatkowego na platformie ePUAP, jeśli są udzielone w formie elektronicznej.
Dołączenie pełnomocnictwa do akt (w formie dokumentu papierowego lub elektronicznego) będzie fakultatywne (zob. procedura Posługiwanie się pełnomocnictwem.