Wiktorowska Ewa, Zastosowanie procedury odwróconej w przetargu nieograniczonym
Zastosowanie procedury odwróconej w przetargu nieograniczonym
Zastosowanie procedury odwróconej w przetargu nieograniczonym
Zastosowanie procedury odwróconej w przetargu nieograniczonym
W trybie przetargu nieograniczonego ustawodawca nowelizacją ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. przewidział możliwość właściwą tylko dla tego trybu, zwaną procedurą odwróconą, uregulowaną w art. 24aa. Procedura ta pozwala zamawiającemu najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu.
Procedura ta stanowi implementację art. 56 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE, który pozwala, aby w procedurach otwartych instytucje zamawiające mogły podjąć decyzję o rozpatrzeniu ofert przed sprawdzeniem, że nie ma podstaw do wykluczenia, i przed weryfikacją spełnienia kryteriów kwalifikacji, zgodnie z przepisami art. 57–64 (w tym art. 59 JEDZ).
Jeżeli instytucje zamawiające korzystają z tej możliwości, zapewniają, by sprawdzenie niewystępowania podstaw wykluczenia i weryfikacja spełnienia kryteriów kwalifikacji przebiegały w sposób bezstronny i przejrzysty, tak aby żadnego zamówienia nie udzielono oferentowi, który powinien był zostać wykluczony na podstawie art. 57 tej dyrektywy lub który nie spełnia kryteriów kwalifikacji określonych przez instytucję zamawiającą.
Krok: zapoznanie się z ogłoszeniem i SIWZ
Po zapoznaniu się z treścią ogłoszenia i SIWZ wykonawca już powinien powziąć informacje, czy ma zastosowanie procedura określona w art. 24aa p.z.p. i na tej podstawie powinien podjąć decyzję czy jest zainteresowany danym zamówieniem, i jeżeli tak - przystąpić do sporządzenia oferty. Informacja o zastosowaniu tej procedury pozwala wykonawcy ustalić jakie informacje i dokumenty będzie badał i w jakiej kolejności zamawiający w trakcie badania i oceny ofert. W przypadku wątpliwości wykonawca może wystąpić o wyjaśnienie treści SIWZ w trybie art. 38 p.z.p. lub skorzystać ze środków ochrony prawnej, gdy jej treść narusza przepisy prawa zamówień publicznych.
Krok: czy wykonawca chce złożyć ofertę?
Po zapoznaniu się z treścią ogłoszenia i SIWZ wykonawca powinien podjąć decyzję, czy jest zainteresowany danym zamówieniem, a jeżeli tak - powinien przystąpić do sporządzenia oferty.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.