Dauter-Kozłowska Agnieszka, Zawiadomienie organu o zmianie adresu
Zawiadomienie organu o zmianie adresu
Zawiadomienie organu o zmianie adresu
Zawiadomienie organu o zmianie adresu
Obowiązek zawiadamiania organu o zmianie adresu stanowi jeden z nielicznych obowiązków procesowych strony w postępowaniu administracyjnym. Skorelowany jest on przede wszystkim z zasadą szybkości postępowania (art. 12 k.p.a.), bowiem ewentualne zaniedbanie strony w tym zakresie umożliwia organowi zakończenie postępowania kosztem uprawnień strony do czynnego udziału w procesie (art. 10 k.p.a.).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: postępowanie jest w toku
Przewidziany w art. 41 § 1 k.p.a. obowiązek zawiadamiania organu przez stronę, jej przedstawiciela czy pełnomocnika o zmianie adresu, aktualizuje się wyłącznie „w toku” postępowania. Rozciąga się zatem na całe postępowanie administracyjne od daty jego wszczęcia do momentu uzyskania przez decyzję cechy ostatecznej.
Krok: pouczenie o obowiązku zawiadomienia o zmianie adresu
Mając na względzie wynikającą z art. 9 k.p.a. zasadę informowania, organ musi uprzednio poinformować stronę (przedstawiciela, pełnomocnika) o obowiązku zawiadamiania go o każdej zmianie adresu. Musi także wskazać wyraźnie rygor, jaki zostanie zastosowany w przypadku braku zawiadomienia. Tylko pod takim warunkiem możliwe będzie korzystanie z fikcji doręczenia określonej w art. 41 § 2 k.p.a. (wyrok NSA z dnia 7 stycznia 2000 r., V SA 1084/99, LEX nr 49299).