Dauter-Kozłowska Agnieszka, Zawiadomienie organu o zmianie adresu

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autorzy:

Zawiadomienie organu o zmianie adresu

Zawiadomienie organu o zmianie adresu

Zawiadomienie organu o zmianie adresu

Obowiązek zawiadamiania organu o zmianie adresu stanowi jeden z nielicznych obowiązków procesowych strony w postępowaniu administracyjnym. Skorelowany jest on przede wszystkim z zasadą szybkości postępowania (art. 12 k.p.a.), bowiem ewentualne zaniedbanie strony w tym zakresie umożliwia organowi zakończenie postępowania kosztem uprawnień strony do czynnego udziału w procesie (art. 10 k.p.a.).

Zawiadomienie organu o zmianie adresu podmiot zobowiązany podmiot zobowiązany odebranie pouczenia organ organ zmiana adresu przez podmiot zobowiązany doręczanie pism pod dotychczasowym adresem ze skutkiem prawnym postępowanie jest w toku pouczenie o obowiązku zawiadomienia o zmianie adresu czy dokonano zawiadomienia o zmianie adresu? doręczanie pism pod nowym adresem ze skutkiem prawnym tak nie

Krok: postępowanie jest w toku

Przewidziany w art. 41 § 1 k.p.a. obowiązek zawiadamiania organu przez stronę, jej przedstawiciela czy pełnomocnika o zmianie adresu, aktualizuje się wyłącznie „w toku” postępowania. Rozciąga się zatem na całe postępowanie administracyjne od daty jego wszczęcia do momentu uzyskania przez decyzję cechy ostatecznej.

Krok: pouczenie o obowiązku zawiadomienia o zmianie adresu

Mając na względzie wynikającą z art. 9 k.p.a. zasadę informowania, organ musi uprzednio poinformować stronę (przedstawiciela, pełnomocnika) o obowiązku zawiadamiania go o każdej zmianie adresu. Musi także wskazać wyraźnie rygor, jaki zostanie zastosowany w przypadku braku zawiadomienia. Tylko pod takim warunkiem możliwe będzie korzystanie z fikcji doręczenia określonej w art. 41 § 2 k.p.a. (wyrok NSA z dnia 7 stycznia 2000 r., V SA 1084/99, LEX nr 49299).