Czy Bank może odmówić uwzględnienia reklamacji z uwagi na upływ terminu 13 miesięcy od daty zrealizowania zajęcia i przekazania środków do organu egzekucyjnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Rogoń Dominika
Odpowiedzi udzielono: 27 marca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Klient w marcu 2023 r. złożył reklamację co do zrealizowania w grudniu 2021 r. zajęcia egzekucyjnego na jego rachunku bankowym oszczędnościowo-rozliczeniowym zarzucając, że bank nie mógł przekazać do organu egzekucyjnego (Urząd Skarbowy) środków zgromadzonych na rachunku bankowym pochodzących z dopłat z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dopłaty unijne/płatności bezpośrednie) oraz emerytury. Należy zaznaczyć, że bank realizując zajęcie rachunku bankowego, zastosował przepisy ustawy Prawo bankowe o kwocie wolnej od zajęcia egzekucyjnego i taka kwota była do dyspozycji posiadacza rachunku.

Czy Bank może odmówić uwzględnienia reklamacji z uwagi na upływ terminu 13 miesięcy od daty zrealizowania zajęcia i przekazania środków do organu egzekucyjnego na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy o usługach płatniczych, o ile ta ustawa ma zastosowanie w omawianym przypadku. Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że z przepisów wynika, że dopłaty unijne nie podlegają zajęciu "u źródła" (art. 32 ustawy o ARiMR)?

Czy po wpływie na rachunek bankowy, bank ma prawo i zarazem obowiązek przekazania tych środków do organu egzekucyjnego?

Art. 54a ustawy Prawo bankowe nie wskazuje aby nie podlegały zajęciu środki na rachunku pochodzące z dopłat unijnych.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX