Czy na gruncie ustawy o VAT firmy kurierskie powinny wystawiać faktury korygujące dokonując zwrotu opłaty pocztowej ujętej wcześniej na fakturze wystawionej na rzecz spółki?
PYTANIE
Spółka zakupuje usługi kurierskie od Poczty Polskiej, Inposta, DHL itd. W odstępach tygodniowych otrzymuje faktury od wskazanych operatorów na podstawie tzw. zgłoszeń etykietowych za pomocą odpowiedniego systemu. Następnie spółka otrzymuje zgłoszenia od klientów, iż przesyłki nie dotarły bądź zostały uszkodzone.
Spółka zgłasza reklamację do firmy kurierskiej, gdzie powołując się na art. 91 ustawy z 23.11.2012 r. Prawo pocztowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 1041) otrzymuje:
1. zwrot opłaty za nadanie paczki,
2. odszkodowanie.
Czy w świetle ustawy o VAT firmy kurierskie powinny wystawiać do zwrotu opłaty za nadanie (pierwotnie ujęte na ich fv sprzedaży) faktury korygujące?
Czy spółka zakupująca te usługi w świetle ustawy o VAT ma prawo odliczenia VAT z faktur otrzymywanych od firm kurierskich?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX