Kto faktycznie powinien poprowadzić działania związane z wyegzekwowaniem należnej DPSowi opłaty, DPS, Starosta (wydział finansowy) czy PCPR?
PYTANIE
Pan X został umieszczony w domu pomocy społecznej na podstawie skierowania wydanego przed dniem 1 stycznia 2004 r. (skierowanie wydane jeszcze w 1995 r. przez nie istniejące już wydziały w urzędzie wojewódzkim).
Zatem zgodnie z art. 155 u.p.s. decyzje zmieniające decyzje o odpłatności wydaje starosta właściwy ze względu na położenie domu. Starosta upoważnił do wydawania powyższych decyzji dyrektora PCPR. W decyzji wskazano kwotę opłaty wraz z informacją, że winna ona być wnoszona do kasy lub na rachunek DPS. Opłata stanowi dochód DPSu.
PCPR otrzymał z DPS informację o zaleganiu przez Pana X z opłatą. Do dnia dzisiejszego nie zostały podjęte czynności związane z dochodzeniem należności. DPS twierdzi, że to nie on jest właściwy do prowadzenia egzekucji, że powinien te działania prowadzić starosta jako organ wydający i zmieniający decyzje o odpłatności. Z kolei gmina, z której Pan X pochodzi, twierdzi, że nie może wnieść opłaty zastępczej i podejmować działań egzekucyjnych, gdyż to nie ona kierowała Pana do DPS.
Kto faktycznie powinien poprowadzić działania związane z wyegzekwowaniem należnej DPSowi opłaty, DPS, Starosta (wydział finansowy) czy PCPR jako wydający decyzje w imieniu starosty?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX