Wolszczak Paulina, Charakter prawny stosunku dotacji oświatowej

Artykuły
Opublikowano: ST 2024/4/64-79
Autor:
Rodzaj: artykuł

Charakter prawny stosunku dotacji oświatowej

Od wielu lat osoby kierujące szkołami lub placówkami oświatowymi dochodzą przed sądami zasądzenia na ich rzecz kwot tytułem wyrównania zaniżonych dotacji oświatowych. Przyczynę takiego stanu rzeczy stanowi brak wystarczającej precyzji przepisów ustawowych regulujących wykonywanie tych transferów finansowych. Wątpliwości budzi jednak właściwa podstawa roszczeń oraz charakter prawny zasądzanych środków. Podstawowe znaczenie dla rozstrzygnięcia tych kwestii ma ustalenie charakteru prawnego stosunku dotacji oświatowej. Analiza jego cech wskazuje, że jest on administracyjnoprawny, nie zaś cywilnoprawny. Mimo bowiem technicznej możliwości jego opisu przy użyciu siatki pojęciowej prawa cywilnego, odnoszącej się do stosunku zobowiązaniowego, jego strony nie są podmiotami autonomicznymi i równorzędnymi względem siebie, a środki pieniężne przekazane na tej podstawie mają charakter publiczny.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX