Robaczyński Wojciech, Zieliński Zbigniew, Dopuszczalność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych

Artykuły
Opublikowano: FK 2018/1-2/5-22
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Dopuszczalność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych

Możliwość zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych od dawna budziła pewne wątpliwości. Skłoniły one ustawodawcę do nowelizacji ustawy o finansach publicznych i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wprowadzenie do ustawy o finansach publicznych art. 54a nie tylko przesądza o tym, że jednostki sektora finansów publicznych mogą zawierać ugody w sprawie należności cywilnoprawnych, lecz więcej, ustawodawca w uzasadnieniu projektu jednoznacznie zachęca do racjonalizowania zachowań i – jeżeli nie ma do tego podstaw – unikania prowadzenia sporów przed sądem w zakresie spornych należności. Ogólne kryteria określone w tym przepisie zasługują – co do zasady – na aprobatę, choć nie można wykluczyć, że będą wymagały modyfikacji. Zasadność wprowadzenia zmian w odniesieniu do ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych należy oceniać przez chęć ograniczenia obaw osób odpowiedzialnych za zawieranie i wykonywanie ugód. Trzeba przy tym zaznaczyć, że problematyka ugody w sektorze publicznym jest wielowątkowa i dotyczy między innymi relacji między ugodą a zmianą umowy w sprawie zamówienia publicznego, reglamentowaną w art. 144 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX