Rogowska-Rajda Beata, Elektronizacja wiążących informacji – pierwszy krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur podatkowych w działalności gospodarczej

Artykuły
Opublikowano: PP 2024/2/20-34
Autor:
Rodzaj: artykuł

Elektronizacja wiążących informacji – pierwszy krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur podatkowych w działalności gospodarczej

Ustawa z 16.06.2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – dalej ustawa nowelizująca – oprócz fundamentalnych zmian w obszarze fakturowania, kryje wydawałoby się niepozorne zmiany w zakresie elektronizacji wiążących informacji, które weszły w życie 1.01.2024 r. Niepozorność tych zmian jest jednakże złudna, gdyż od 1.01.2024 r. znajdujemy się w zupełnie innej rzeczywistości podatkowej – pierwszej pełnej elektronizacji wybranej procedury podatkowej związanej z obsługą wiążących informacji. Tym samym wypracowane dotychczas interpretacje i orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie składania i doręczania pism – w części dotyczącej tych informacji – stały się nieaktualne, a przed wszystkimi aktorami „teatru podatkowego” (podatnikami, profesjonalnymi pełnomocnikami, sędziami sądów administracyjnych i naukowcami) pojawią się nowe wyzwania i potrzeba wypracowania zmodyfikowanych kierunków interpretacyjnych. Co prawda wybrana do pełnej elektronizacji procedura jest tylko małym wycinkiem z całej gamy procedur podatkowych, stosunkowo nieskomplikowanym, jednakże procesu zmierzania do pełnej elektronizacji nie da się już zatrzymać. To nieuniknione w obecnej rzeczywistości „postpandemicznej”. Administracja podatkowa musi być gotowa świadczyć wszystkie swoje usługi zdalnie, online, umożliwiając podatnikom kompleksowe elektroniczne załatwianie spraw w obszarze zarówno podatków, jak i należności celnych. Warte zaznaczenia jest, że elektronizacja wiążących informacji to już kolejny etap – po wdrożeniu e-Urzędu Skarbowego (na razie mającego charakter fakultatywny) – w kierunku obligatoryjności elektronicznych procedur podatkowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, z możliwością takiego samego sposobu procedowania przez innych podatników. Niewątpliwie jednak dalsza elektronizacja będzie odbywała się na podstawie doświadczenia związanego ze stosowaniem obowiązujących już przepisów o elektronizacji wiążących informacji o charakterzepodatkowym. Artykuł przybliża zasady działania dwóch głównych systemów teleinformatycznych Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – e-Urzędu Skarbowego (e-US) i Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) oraz prezentuje obowiązujące od 1.01.2024 r. zmiany związane z pełną elektronizacją obsługi wiążących informacji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX