Czaja-Hliniak Irena, Nieprzestrzeganie ustawy o finansach publicznych a dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego
Nieprzestrzeganie ustawy o finansach publicznych a dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego
1.
W ostatnim okresie niestety coraz częściej dochodzi do nieprzestrzegania art. 50 ust. 2 ustawy z 27 VIII 2009 o finansach publicznych , przewidującego, że projekt ustawy skutkującej zmianą poziomu dochodów lub wydatków jednostek samorządu terytorialnego wymaga określenia wysokości skutków tych zmian, wskazania źródeł ich sfinansowania oraz zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Rada Ministrów, przekazując Sejmowi projekt ustawy, jest zobowiązana dołączyć opinię Komisji.
Wspomniany przepis stanowi przeniesienie i bardziej szczegółowe uregulowanie, na gruncie ustawy o finansach publicznych , wynikającego z art. 118 ust. 3 Konstytucji wymogu, zgodnie z którym wnioskodawcy przedkładający Sejmowi projekt ustawy muszą przedstawić skutki finansowe wykonania ustawy. Ustawa o finansach publicznych zobowiązuje bowiem do określenia źródeł ich finansowania.
Nieprzestrzeganie art. 50 ust. 2ustawy ma szczególne znaczenie w dwóch aspektach: wskazania źródeł finansowania...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX