Kohutek Konrad, Sprzedaż internetowa w świetle znowelizowanych reguł konkurencji dotyczących porozumień wertykalnych

Artykuły
Opublikowano: PPH 2024/1/22-32
Autor:
Rodzaj: artykuł

Sprzedaż internetowa w świetle znowelizowanych reguł konkurencji dotyczących porozumień wertykalnych

Przedmiotem niniejszego opracowana jest przedstawienie zasad sprzedaż internetowej na gruncie znowelizowanych reguł prawa konkurencji. Ograniczenia, jakie dostawcy nakładają na nabywców (dystrybutorów), to rodzaj porozumienia wertykalnego. Tego typu porozumienia – o ile ograniczają konkurencję – podlegają pod reżim zakazu z art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów , jednocześnie jednak mogąc skorzystać z przywileju wyłączenia (grupowego) z tego zakazu, czyli na mocy stosownego rozporządzenia (Komisji lub Rady Ministrów). W 2023 r. weszło w życie (nowe) takie rozporządzenie „krajowe” (wzorowane na unijnym rozporządzeniu z 2022 r.). Rozporządzenia te po raz pierwszy wprowadzają do treści „twardych” regulacji unormowanie traktujące za poważne ograniczenie konkurencji klauzule, które uniemożliwiają skuteczne wykorzystanie internetu przez nabywcę w celu sprzedaży towarów lub usług. W artykule zaprezentowano zasady wykładni tego unormowania, wiążące się z nim trudności i wątpliwości. Omówiono także konkretne ograniczenia online sales, zarówno te dopuszczalne (m.in. zakaz korzystania przez nabywcę z internetowych platform handlowych, jak np. Amazon, e-Bay, allegro), jak i niedozwolone (m.in. geoblokowanie, zakaz wykorzystywania przez nabywców całego kanału reklamy internetowej, jakim są np. porównywarki cenowe).Słowa kluczowe: sprzedaż internetowa, ograniczenia sprzedaży internetowej, ograniczenie konkurencji, porozumienia wertykalne, dystrybucja selektywna, platformy handlowe, porównywarki cenowe

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX