Bernaczyk Michał, Stosowanie przepisów dotyczących kontroli poselskiej (senatorskiej) z perspektywy funkcji parlamentu i obowiązku ochrony informacji

Artykuły
Opublikowano: PiP 2023/12/85-104
Autor:
Rodzaj: artykuł

Stosowanie przepisów dotyczących kontroli poselskiej (senatorskiej) z perspektywy funkcji parlamentu i obowiązku ochrony informacji

1. Wprowadzenie. O potrzebie konstytucyjnego uzasadnienia „kontroli poselskiej”. Przepisy art. 19 ustawy z 9.05.1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (dalej: u.w.m.p.s.) przyznają posłom i senatorom szerokie uprawnienie do uzyskiwania informacji o działalności organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, a także spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz zakładów i przedsiębiorstw państwowych i samorządowych. Metodyka wykładni tych przepisów pozostaje w ścisłym związku z pozycją ustrojową Sejmu i Senatu. Konstytucja RP milczy na temat dostępu parlamentarzysty do informacji (wyjąwszy art. 115 ust. 1 Konstytucji), ale umiejscowienie tego uprawnienia w rozdziale 4 u.w.m.p.s. oceniam jako spójne zarówno z systematyką samej ustawy, jak i z treścią art. 106 w zw. z art. 108Konstytucji. Konstytucja nakłada na ustawodawcę obowiązek określenia w ustawie m.in. „warunków niezbędnych do skutecznego wypełniania obowiązków poselskich” (i odpowiednio – senatorskich). Konstytucyjne...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX