Korycka-Zirk Milena, Tożsamość a uniwersalizm - dwie doktryny filozofii interpretacji zasad konstytucyjnych

Artykuły
Opublikowano: PiP 2024/3/41-63
Autor:
Rodzaj: artykuł

Tożsamość a uniwersalizm - dwie doktryny filozofii interpretacji zasad konstytucyjnych

1. Wstęp. Doktryny filozofii interpretacji to – w rozumieniu niniejszego artykułu –- skonceptualizowane doktryny interpretacyjne, które, po pierwsze, są uzasadnione określoną filozofią konstytucji, jej przedrozumieniem (w sposób konieczny determinującym metody interpretacji) i po drugie – zmierzają do podtrzymania zakładanej w ramach tej filozofii narracji konstytucyjnej. Tożsamość i uniwersalizm to dwa konteksty filozofii interpretacji zasadniczo różnicujące dopuszczalne metody interpretacji oraz ich rezultat. Uniwersalizm immanentnie wiąże się z powiązaniem rozumienia pojęć konstytucyjnych z ujednolicającym standardem preferencji interpretacyjnych wynikających z filozofii indywidualistyczno-liberalnej. Uniwersalistyczne założenie czym jest rdzeń konstytucji wiąże się z przekonaniem, że o istocie konstytucji decyduje jej materia. Treść stanowiąca rdzeń konstytucji to w tym ujęciu deklaracja praw podmiotowych jednostki (karta praw podmiotowych). Tożsamość natomiast jest narracją, która...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX