Chomiczewski Witold, Obowiązki przedsiębiorców wynikające z aktu o usługach cyfrowych (DSA)

Komentarze praktyczne
Opublikowano: LEX/el. 2024
Status: Aktualny
Autor:

Obowiązki przedsiębiorców wynikające z aktu o usługach cyfrowych (DSA)

W ostatnich miesiącach regulacje prawne dotyczące szeroko rozumianego handlu elektronicznego uległy bardzo istotnym zmianom. Stało się tak za sprawą m.in. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z 19.10.2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) – dalej DSA. Ma ono na celu zapewnienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich (art. 1 ust. 1 DSA) i zawiera rozwiązania odnoszące się do ochrony wielu praw podstawowych.

Od strony podmiotowej DSA odnosi się jedynie do pewnej grupy przedsiębiorców działających na rynku cyfrowym, tj. dostawców usług pośrednich. Pełnią oni kluczową rolę dla właściwego działania rynku handlu elektronicznego, ale także dla kreowania postaw społecznych. Stąd prawodawca unijny zdecydował się skupić na tej grupie podmiotów. Konieczne jest więc w pierwszej kolejności wyjaśnienie, kto jest adresatem powinności przewidzianych w obu rozporządzeniach unijnych.

Celem niniejszego komentarza nie jest szczegółowe omówienie wszystkich obowiązków wynikających z DSA, lecz ich zarysowanie oraz usystematyzowanie.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX