Janowski Jacek, Kontrakty elektroniczne w obrocie prawnym

Monografie
Opublikowano: LexisNexis 2008
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Kontrakty elektroniczne w obrocie prawnym

Autor fragmentu:

Wstęp

Opracowanie stanowi próbę podręcznikowego przedstawienia istotnych kwestii związanych z wprowadzaniem do kontraktowej praktyki prawnej nowoczesnych technik informacyjnych i komunikacyjnych. Szerokie wykorzystywanie tych technik i opartych na nich narzędzi do kształtowania stosunków społecznych, gospodarczych i prawnych wiąże się z nierzadko ryzykownym zajmowaniem stanowisk przez doktrynę i podejmowaniem często precedensowych rozstrzygnięć przez judykaturę. Uwzględniony zakres kontraktowego elektronicznego obrotu prawnego obejmuje dokonywanie czynności prawnych z użyciem narzędzi elektronicznego przetwarzania danych i środków elektronicznego porozumiewania się na odległość podczas zawierania i wykonywania umów.

Przełomem w zakresie formalnej akceptacji elektronicznych sposobów dokonywania skutecznych czynności prawnych w Polsce było uchwalenie pakietu ustaw rozpoczynających budowę społeczeństwa informacyjnego. Dotyczy to zwłaszcza: ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym , ustawy z 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym , ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną , ustawy z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych , ustawy z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw i ustawy z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne . Ze względu na założone ramy pracy spośród wymienionych aktów prawnych zostały w niej uwzględnione szerzej jedynie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Ponadto ważnym ograniczeniem jest pominięcie konstytutywnych zagadnień elektronicznego obrotu prawnego, jakimi są kwestie dotyczące cywilistycznej interpretacji dokumentu elektronicznego, a w tym: podpisu elektronicznego, elektronicznych oświadczeń woli oraz elektronicznej postaci pisemnej formy czynności prawnych.

Problematyka zawierania i wykonywania umów drogą elektroniczną składa się na kontraktowy elektroniczny obrót prawny, będący częścią elektronicznego obrotu prawnego, leżącego w obszarze prawa prywatnego, a zwłaszcza cywilnego. Poza zakresem zainteresowania niniejszej pracy pozostają zagadnienia administracyjnoprawne kontraktowania w obrocie gospodarczym. Ograniczenie się jedynie do problematyki cywilnoprawnej wyklucza również szersze omówienie zagadnień handlu elektronicznego i elektronicznej administracji. Ze względu na to, że kontrakty elektroniczne stanowią podstawę handlu elektronicznego i uwarunkowane są przez elektroniczną administrację, to jednak zagadnienia te będą wymagały odrębnego opracowania. W niniejszej pracy bowiem chodziło przede wszystkim o zarysowanie uwarunkowań prawnych kształtowania się w Polsce swobodnego, ekwiwalentnego, konkurencyjnego i wiarygodnego zarazem kontraktowego elektronicznego obrotu prawnego.

Rozwijające się technologie informacyjno-komunikacyjne są interesujące i kłopotliwe zarazem dla prawników praktyków i teoretyków. Wymagają one systemowego wprowadzania nowych unormowań oraz odmiennej interpretacji regulacji już obowiązujących. Zwraca się uwagę na niewielką liczbę polskich opracowań w tym zakresie, w przeciwieństwie do rozległej literatury amerykańskiej i zachodnioeuropejskiej. W odniesieniu do kontraktów elektronicznych w Polsce kluczową inspiracją była książka J. Barty i R. Markiewicza, Internet a prawo . Spośród innych liczących się prac w tym zakresie należy wspomnieć o publikacjach: A. Stosia, Umowy zawierane przez Internet , W.J. Kocota, Wpływ Internetu na prawo umów oraz wznowionej pracy pod red. P. Podreckiego, Prawo Internetu . Wymienione publikacje ograniczają się do prywatnoprawnego aspektu komercyjnego wykorzystania Internetu. Niniejsza praca stanowi próbę zaprezentowania kontraktowej wymiany prawnej w szerszym kontekście elektronicznego obrotu prawnego realizowanego z wykorzystaniem różnych narzędzi przetwarzania informacji i nawiązywania komunikacji.

Praca nie sprowadza się do prezentacji aktów normatywnych oraz interpretacji zawartych w nich unormowań. Są one jedynie powoływane podczas omawiania poszczególnych rozwiązań kontraktowego obrotu prawnego.

Zamierzeniem autora było zwrócenie uwagi na rolę podstawowych, a nie zawsze dostrzeganych rozgraniczeń informatyczno-jurydycznych, podczas oceny czynności prawnych składających się na zawieranie umów drogą elektroniczną oraz czynności faktycznych składających się na ich wykonywanie. Odnosi się to zwłaszcza do rozróżnienia:

pisma jako tekstowego wyrażenia wiedzy lub woli, na papierze lub nośniku informatycznym i formy pisemnej jako zastosowanego lub wymaganego sposobu dokonania czynności prawnych,

postaci elektronicznej czynności prawnych jako zastosowanej formy dowolnej i postaci elektronicznej formy pisemnej czynności prawnych jako wymaganej prawem formy szczególnej,

pisemnej zwykłej lub kwalifikowanej formy czynności prawnych i postaci elektronicznej pisemnej zwykłej lub kwalifikowanej formy czynności prawnych,

zwykłych elektronicznych oświadczeń woli jako niespełniających wymagań w zakresie formy pisemnej i kwalifikowanych elektronicznych oświadczeń woli jako spełniających ten wymóg,

dokumentów w postaci tradycyjnej jako sporządzanych najczęściej na papierze i dokumentów w postaci elektronicznej jako sporządzanych na informatycznym nośniku danych,

dokumentów w znaczeniu materialnoprawnym jako opatrywanych dla swej ważności podpisem oraz dokumentów w znaczeniu proceduralnoprawnym jako nie zawsze podpisanych materiałów dowodowych,

niematerialnej informacji jako intelektualnej treści poznawczej i materialnego jej ujawnienia jako fizycznego sposobu uzewnętrznienia wiedzy (myśli) lub woli (zamiaru),

komunikacji elektronicznej jako elektronicznej wymiany informacji i informacji elektronicznej jako informatycznej reprezentacji treści informacyjnych,

komunikacji elektronicznej sieciowej jako opartej na transmisji danych i komunikacji pozasieciowej jako polegającej na wymianie statycznych nośników informatycznych,

środków komunikacji elektronicznej jako dynamiczno-energetycznych nośników informacji i elektronicznych nośników informacji jako statyczno-materialnych nośników informacji,

środków porozumiewania się na odległość jako szerokiej kategorii narzędzi lub metod komunikacyjnych i środków komunikacji elektronicznej jako kategorii węższej,

środków indywidualnego porozumiewania się na odległość jako odbywającego się pomiędzy oznaczonymi stronami i środków masowego porozumiewania się na odległość jako odbywającego się publicznie,

sieci informatycznych jako przewodowych lub bezprzewodowych linii i systemów teleinformatycznych jako systemów informatycznych połączonych ze sobą za pomocą sieci,

ochrony poufności przed nieuprawnionym dostępem, ochrony integralności przed nieuprawnioną modyfikacją i ochrony autentyczności jako zabezpieczenia pochodzenia informacji,

szyfrowania dokumentu w celu ochrony jego poufności i szyfrowania dokumentu podczas jego podpisywania w celu ochrony jego autentyczności i integralności,

identyfikacji składającego oświadczenie woli jako ujawnienia tożsamości przez wskazanie jego danych osobowych i identyfikacji jako oznaczenia bez ujawnienia tożsamości,

bezpiecznego podpisu elektronicznego jako opartego na asymetrycznej kryptografi i kwalifikowanego podpisu elektronicznego jako opartego na kwalifikowanym certyfikacie,

zwykłego dokumentu elektronicznego jako opatrzonego za pomocą innego niż kwalifikowany podpis elektroniczny i dokumentu kwalifikowanego jako opatrywanego za pomocą takiego podpisu,

podpisu cyfrowego jako ciągu bitowego generowanego w różny sposób i elektronicznego jako każdej metody i techniki elektronicznego wiązania dokumentu z jego wystawcą,

funkcji identyfikacyjnej podpisu, w tym również podpisu elektronicznego, polegającej na zabezpieczeniu więzi podpisywanej treści z podpisującym i dowodowej jako poziomu pewności tego związania,

elektronicznej postaci cyfrowej jako opartej na kodowaniu danych i elektronicznej postaci analogowej jako opartej na odtworzeniu fizycznej postaci informacji,

komunikacji on-line jako zachodzącej przy włączonej sieci, off-line jako odbywającej się podczas jednorazowego uruchomienia połączenia i outside-line jako odbywającej się poza siecią,

umów internetowych jako zawieranych lub ewentualnie również wykonywanych w sieci Internet i umów elektronicznych jako zawieranych lub wykonywanych w postaci elektronicznej,

oferty elektronicznej jako złożonej w postaci elektronicznej i elektronicznego zaproszenia do składania ofert jako elektronicznej postaci propozycji złożenia oferty,

statycznych wzorców elektronicznych jako opartych na sztywno podanych postanowieniach umownych i dynamicznych formularzy elektronicznych jako umożliwiających modyfikację proponowanych postanowień .

Od rozumienia oraz uwzględnienia przykładowo wymienionych kategorii zależy niekiedy skrajnie odmienna interpretacja stanów prawnych oraz kwalifikacja stanów faktycznych. W konkretnych wypadkach rozstrzygnięcia w powyższych sprawach decydują o skuteczności składanych oświadczeń i spełnianych świadczeń, a tym samym o ważności zawieranych umów i prawidłowości ich wykonywania. Nowe formy i sposoby zawierania i wykonywania umów oraz nowe ich typy i rodzaje generują nowe problemy faktyczne i techniczne, psychiczne i fizyczne, ekonomiczne i społeczne oraz formalne i prawne. Ich przezwyciężanie wymaga: diagnozy i prognozy sytuacji, opisu i wyjaśnienia zjawisk, analizy i syntezy pojęć oraz nowej interpretacji i dalszej modyfikacji prawa. Mimo to, M.Skory podkreśla, że wciąż sprawdzają się stare regulacje pochodzące jeszcze od czasów prawa rzymskiego, gdyż uwzględniają to, co najważniejsze, czyli aspekt ludzki, psychologiczny i społeczny .

Autor fragmentu:

RozdziałI
Charakterystyka kontraktowego elektronicznego obrotu prawnego

1.Kontraktowy elektroniczny obrót prawny

1.1.Wyodrębnienie kontraktowego elektronicznego obrotu prawnego

Na kształtujące się stopniowo społeczeństwo informacyjne składa się w szczególności globalna gospodarka elektroniczna (e-business) i interoperacyjna administracja elektroniczna (e-government). Współczesne przemiany społeczne, gospodarcze, polityczne i prawne warunkują technologie informacyjne i komunikacyjne, informatyczne i telekomunikacyjne, internetowe i multimedialne, cyfrowe i cybernetyczne, sieciowe i interaktywne. Automatycznym przetwarzaniem informacji zajmuje się informatyka (computer science, computing science, information technology, informatics) jako dziedzina nauki i techniki. Jej zadaniem jest opracowywanie metod przetwarzania informacji oraz konstruowanie systemów przetwarzających informacje. Pierwotnie była ona częścią matematyki, a obecnie jest osobną dyscypliną, stosowaną także przez niemal wszystkie inne dyscypliny . Informatykę można podzielić na dwie główne dziedziny. Pierwsza z nich analizuje informacje przepływające w świecie rzeczywistym, a druga wdraża systemy...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX