Wolski Mariusz, Kontrola zarządcza w obszarze zamówień publicznych

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Kontrola zarządcza w obszarze zamówień publicznych

Autor fragmentu:

Wprowadzenie

Praktyczna realizacja obowiązku zapewnienia odpowiedniej kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych sprawia wiele trudności. Jedną z przyczyn takiego stanu jest fakt, że zagadnienie to jest niezwykle złożone i wymaga zwrócenia uwagi na wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem danej organizacji. Problemy te narastają w sytuacji próby odniesienia kontroli zarządczej do kwestii udzielania i realizacji zamówień publicznych, choćby z tego względu, że zamówienia publiczne charakteryzują się interdyscyplinarnością. Ponadto jako proces wymagają analizy zagrożeń występujących na różnych jego etapach, tj. przygotowania postępowania, jego przeprowadzenia oraz realizacji zawartego w jego wyniku kontraktu.

Wydaje się, że podstawową przyczyną wymienionych trudności jest brak wystarczającej wiedzy osób odpowiedzialnych za zapewnienie odpowiedniej kontroli zarządczej. Przedmiotowa publikacja ma na celu przekazanie tym osobom informacji, które pomogą im sprostać zadaniu. Należy podkreślić, że realizacja obowiązku zapewnienia odpowiedniej kontroli zarządczej nie powinna stanowić wyłącznie bezrefleksyjnego wypełnienia wskazanego wymogu ustawowego. Kontrola zarządcza jest bowiem instytucją prawną zasługującą na szczególną uwagę, gdyż jej właściwe zorganizowanie umożliwia realizację celów i zadań jednostki w sposób legalny, efektywny, oszczędny oraz terminowy. Zagadnienie to ma szczególne znaczenie w przypadku problematyki udzielania i realizacji zamówień publicznych, ponieważ ewentualne nieprawidłowości w tej sferze mogą powodować niezwykle niekorzystne skutki. Mowa tu m.in. o korektach finansowych w przypadku zamówień objętych projektami unijnymi czy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Prawidłowo zorganizowany system kontroli zarządczej może zapobiec takim konsekwencjom bądź znacznie ograniczyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Stąd też omawianą w książce problematykę należy uznać za bardzo istotną, a zdobycie wiedzy w tym zakresie i jej praktyczne wykorzystanie – za pożądany sposób postępowania osób odpowiedzialnych za zarządzanie jednostkami dysponującymi środkami publicznymi.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Zagadnienia ogólne

1.Pojęcie kontroli zarządczej

Termin „kontrola zarządcza” jest sformułowaniem, którego prawidłowe rozumienie wymaga podania znaczenia dwóch słów go współtworzących, tj. kontroli i zarządzania. Wedle słownika języka polskiego kontrola to „porównywanie stanu rzeczywistego z przyjętymi normami, wzorcami, wartościami, ze stanem pożądanym i ustalenie ewentualnych odchyleń; przegląd, inspekcja, rewizja, jak i nadzór nad kimś lub nad czymś, pilnowanie kogoś lub czegoś; nadzór, opieka, władza” . Natomiast przez zarządzanie należy rozumieć „zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność i sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX