Olszewska-Stompel Justyna, Stompel Marek, Prawo zamówień publicznych. Wybór najkorzystniejszej oferty i zawieranie umów

Monografie
Opublikowano: LEX 2013
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Prawo zamówień publicznych. Wybór najkorzystniejszej oferty i zawieranie umów

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Książkę tę adresujemy do tych z Państwa, których przygoda z zamówieniami publicznymi zaczęła się niedawno lub dopiero się zacznie. Nasza pozycja będzie też przydatna tym Czytelnikom, którzy chcą się ubiegać o udzielenie zamówienia publicznego, a także tym, dla których nadzorowanie i wykonywanie obowiązków związanych z zamówieniami publicznymi jest jedynie wycinkiem pracy, dodatkiem do różnych, często specjalistycznych zadań, które wykonują na co dzień i w których są fachowcami.

We współczesnym wysokospecjalistycznym świecie nie sposób znać się na wszystkim. Dlatego też postanowiliśmy umożliwić naszym Czytelnikom uzyskanie podstawowego zasobu wiedzy w dziedzinie, która od lat jest nieodzowna wszystkim, którzy w swojej pracy zawodowej mają do czynienia z wydawaniem pieniędzy publicznych, oraz tym, którzy prowadząc własne firmy albo pracując w sektorze prywatnym, zajmują się wykonywaniem dostaw, usług czy robót budowlanych finansowanych z pieniędzy publicznych.

Do tej pory nie było na rynku książki napisanej językiem lekkim i łatwym, a dotyczącej czynności zamawiającego związanych z wyborem najkorzystniejszej oferty i zawarciem umowy o zamówienie publiczne oraz dotyczącej problemów, jakie z tych czynności mogą wynikać.

Naszym celem – zgodnie z mottem – jest przedstawienie tej specjalistycznej wiedzy w sposób łatwo przyswajalny, prosty i przejrzysty, często w oparciu o wyraziste przykłady. Publikacja ta ma umożliwić Czytelnikowi przyswojenie elementarnej wiedzy z zakresu zamówień publicznych bez konieczności jej wyszukiwania w natłoku szczegółowych informacji zawartych w specjalistycznych publikacjach napisanych często hermetycznym, prawniczym językiem.

Wiedza zawarta w oferowanej pozycji będzie wystarczająca do zrozumienia podstaw funkcjonowania mechanizmów prawa zamówień publicznych, dzięki czemu nasza książka może też być znakomitą bazą do jej późniejszego rozwijania i uszczegółowiania.

Nie sposób uczyć się wszystkiego jednocześnie, bo prawo zamówień publicznych jest obszerne i skomplikowane. Aby nasza książka nie straciła swojego głównego waloru w postaci prostoty i łatwości zrozumienia jej treści, skupiliśmy się na wyborze najkorzystniejszej oferty oraz podpisywaniu umów. Są to elementy kluczowe. To właśnie z nieprawidłowościami powstałymi na tym etapie wiąże się zdecydowana większość wszystkich medialnych afer, przy okazji których przez środki masowego przekazu przewijają się w negatywnym kontekście słowa „zamówienia publiczne”. Dlatego uznaliśmy, że właśnie od tych zagadnień powinna zaczynać się przygoda z zamówieniami publicznymi. Często słyszymy w mediach, że przepisy są złe i faworyzują cenę zamiast jakości. My na stronach tej książki udowodnimy, że na bazie obowiązujących przepisów można otrzymać produkt dobrej jakości.

W ostatnich latach, w związku z intensywnym wykorzystaniem funduszy unijnych, uwypukliły się problemy związane z zamówieniami publicznymi dotyczące inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Przy ogłaszaniu i rozstrzyganiu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego istotne stało się nie tylko to, aby nie narazić się na odpowiedzialność karną z tytułu złamania ustawy – Prawo zamówień publicznych lub dyscypliny finansów publicznych, ale też aby w wyniku mniej znaczących, lecz „punktowanych” uchybień nie stracić części lub nawet całości dotacji unijnej, która – zwłaszcza w przypadku inwestycji infrastrukturalnych – sięgać może kilkudziesięciu, a nawet kilkuset milionów złotych. Taki dodatkowy wydatek niezaplanowany w budżecie jest poważnym ciosem nawet dla dużych, zasobnych gmin, a dla mniejszych samorządów może stać się ciężarem nie do udźwignięcia.

Czytając te słowa, w pierwszej chwili można by powiedzieć, że podnosimy tę problematykę po niewczasie. Przecież perspektywa unijna na lata 2007–2013 w zasadzie się już skończyła, a to właśnie za „jej czasów” powzięto te wielkie inwestycje i zmagano się z tymi problemami. Zwracamy jednak uwagę, że nowa perspektywa dopiero się zaczyna. Samorządy i administracja centralna z pewnością będą pozyskiwały dostępne w jej ramach fundusze, aby móc kontynuować proces inwestycyjny. Trzeba wszakże wykorzystać pieniądze pozostawione do naszej dyspozycji, aby stawać do konkurencji z innymi krajami Europy i poprawiać jakość życia oraz zadowolenie obywateli zarówno na poziomie ogólnokrajowym, jak i samorządowym. Tym ważniejsze jest takie prowadzenie i rozstrzyganie procedury przetargowej, aby nie musieć dokładać do inwestycji ze środków własnych więcej niż to niezbędne, zwłaszcza teraz, gdy budżety po przeprowadzonych już inwestycjach bywają znacznie mniejsze.

Przedmiotem tej publikacji jest wybór najkorzystniejszej oferty i zawarcie umowy o zamówienie publiczne. Omówimy tu procedurę wyboru i czynności z nią związane. Postaramy się krok po kroku przedstawić, jak i jakie czynności należy wykonać, aby nie narazić się na korektę finansową.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Forma oferty, oferty częściowe i wariantowe

Już w komentarzu do art. 82 p.z.p. rozpoczynającego rozdział 4 tej ustawy mówiący o wyborze najkorzystniejszej oferty Dzierżanowski wskazuje, że na mocy art. 82 ust. 1 p.z.p. podlega wykluczeniu wykonawca składający więcej niż jedną ofertę bez względu na to, czy występuje w nich jako podmiot samodzielny, czy też jeden z wykonawców działających w ramach konsorcjum albo spółki cywilnej. Autor wskazuje też, że tezę tę potwierdza orzecznictwo krajowe . Jak czytamy w wyroku z dnia 28 września 2010 r., KIO 2016/10 , Izba stwierdza, że wykonawca nie może być członkiem dwóch konsorcjów, gdyż takiego stanu faktycznego nie można uznać za podwykonawstwo, a oferta podlega wówczas odrzuceniu w trybie art. 82 ust. 1p.z.p. Dodatkowo ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zakazuje składania odrębnych ofert przez przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej. Aby przybliżyć naszym Czytelnikom tę nową kwestię, niezapisaną bezpośrednio w prawie zamówień publicznych, przytaczamy poniżej...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX