Gdesz Mirosław, Rewindykacja gruntów warszawskich. Zagadnienia administracyjnoprawne
Rewindykacja gruntów warszawskich. Zagadnienia administracyjnoprawne
Wstęp
Rewindykacja gruntów warszawskich jest szczególnym zjawiskiem prawnym na tle szeroko rozumianej nacjonalizacji mienia, dokonanej w okresie komunistycznych rządów. Najdobitniej istotę rewindykacji nieruchomości warszawskich ujął S. Rudnicki, wskazując, że: „w tej właśnie dziedzinie państwo ponosi odpowiedzialność wobec społeczeństwa nie tylko za ekspropriację całej nieruchomej własności warszawskiej, ale także za niezrealizowanie do dziś ustawowej obietnicy odszkodowania i za brak reprywatyzacji. Z braku rozporządzenia wykonawczego ustalającego zasady i sposób ustalenia odszkodowania, które nigdy nie zostało wydane, przepisy o odszkodowaniu pozostały martwe aż do ich uchylenia. Postawiło to byłych właścicieli nieruchomości wobec konieczności poszukiwania i wykorzystywania zawiłych dróg prawnych, stanowiących ostateczną prawną możliwość dochodzenia uprawnień, które przy generalnym wywłaszczeniu stwarzał dekret z 26 października 1945 r., a które mimo to zostały naruszone przez ówczesne władze przez stosowaną nagminnie praktykę odmowy ich przyznania pomimo gwarancji ustawowej” .
Tematyka stosowania dekretu, po wielu latach, wciąż nie traci na aktualności. Jeden z ważniejszych momentów w tym procesie dziejowym jest dopiero przed nami, a mianowicie rozszerzenie zakresu roszczeń odszkodowawczych. Dekret jest na skalę europejską niespotykanym aktem prawnym, który - wydany jako akt planistyczny - był stosowany jako instrument wywłaszczeniowy, by obecnie być aktem umożliwiającym rewindykację części przejętych nieruchomości. Ten zmienny kontekst stosowania dekretu jest sam w sobie fenomenem, którego próba opisania została podjęta w tej książce.
Warto zasygnalizować również oddziaływanie dekretu na rozwój instytucji stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej oraz regulacji dotyczącej odszkodowania za szkodę wywołaną wadliwą decyzją.
Za pomoc w pracy nad książką chciałem szczególnie podziękować Annie Milickiej-Stojek. Dziękuję również Iwonie Hotel oraz Iwonie Kosińskiej za cenne uwagi.
Mirosław Gdesz
ROZDZIAŁ1.Cele dekretu warszawskiego i ich realizacja
1.1.Powszechna komunalizacja gruntów
Podstawowym założeniem dekretu była komunalizacja wszystkich gruntów w granicach m.st. Warszawy. Przejęcie wszystkich gruntów miało umożliwić odbudowę stolicy i zaplanowanie jej rozbudowy, przy jednoczesnym uniknięciu różnorodnych problemów, takich jak: brak dokumentów hipotecznych, nieobecność właścicieli lub ich spadkobierców, brak znaków granicznych i planów działek, długotrwałe procesy wywłaszczeniowe i sądowe. Artykuł 1 dekretu stanowi „W celu umożliwienia racjonalnego przeprowadzenia odbudowy stolicy i dalszej jej rozbudowy zgodnie z potrzebami Narodu, w szczególności zaś szybkiego dysponowania terenami i właściwego ich wykorzystania”. Dla umożliwienia tego celu „wszelkie grunty na obszarze m.st. Warszawy przechodzą z dniem wejścia w życie niniejszego dekretu na własność gminy m.st. Warszawy”.
Nawet dzisiaj nie budzi wątpliwości, że dla odbudowy zniszczonej Warszawy niezbędne było wprowadzenie instrumentu dającego podstawę do przejęcia z mocy prawa części terenów . Jak wskazywał...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX