Krawczyk Ryszard P., Opłata targowa. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 czerwca 2022 r. (III FSK 416/22) oraz Uchwała nr 30/1376/2022 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 12 października 2022 r.

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2023/1/91-98
Autor:

Opłata targowa. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 czerwca 2022 r. (III FSK 416/22) oraz Uchwała nr 30/1376/2022 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 12 października 2022 r.

W ramach granic wyznaczonych przez art. 15 oraz art. 19 pkt 1 lit. a ustawy z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1452 ze zm.; dalej u.p.o.l.) gminy mają swobodę ustalania obciążeń podatkowych i mogą realizować własną politykę lokalną w tym zakresie, także przez różnicowanie obciążeń podatkowych. Uprawnienie gminy do określania, a tym samym różnicowania stawek opłaty dla poszczególnych targowisk, w granicach zakreślonych w art. 19 ust. 1 lit. a u.p.o.l., jest przejawem umożliwienia jednostce samorządu terytorialnego, jaką jest gmina, wpływania, przez kształtowanie pożądanej w danym czasie miejscowej polityki podatkowej, na lokalną gospodarkę – zapewniając swobodę w reagowaniu na bieżące potrzeby zbiorowe lokalnej społeczności. Potrzeby te mogą dotyczyć różnych sfer życia społecznego lub gospodarczego. Jedyne ograniczenie, jakie ustawodawca zawarł w art. 19 pkt 1 lit. au.p.o.l. w zakresie określenia wysokości opłaty targowej, polega na tym, że dzienna...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX