0111-KDIB1-3.4019.1.2019.1.MO - Wpłaty z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4019.1.2019.1.MO Wpłaty z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 1 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia:

* czy w związku ze zmianą struktury właścicielskiej Spółki po dniu 2 października 2018 r. Spółkę obowiązuje nadal ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa,

* czy Spółka zobowiązana jest do złożenia deklaracji WZS-1R za 2018 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

* w jaki sposób dokonać rozliczenia zysku brutto i należnego podatku dochodowego CIT do obliczeń wysokości należnej za 2018 r. wpłaty z zysku w deklaracji WZS-1R

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2019 r., wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia:

* czy w związku ze zmianą struktury właścicielskiej Spółki po dniu 2 października 2018 r. Spółkę obowiązuje nadal ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa,

* czy Spółka zobowiązana jest do złożenia deklaracji WZS-1R za 2018 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

* w jaki sposób dokonać rozliczenia zysku brutto i należnego podatku dochodowego CIT do obliczeń wysokości należnej za 2018 r. wpłaty z zysku w deklaracji WZS-1R.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. powstała w wyniku komercjalizacji w 1997 r. jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Skarb Państwa sprzedał w dniu 2 października 2018 r. część udziałów Spółki do Spółki akcyjnej X. Aktualnie 23,71% udziałów posiada Skarb Państwa, a 76,29% udziałów posiada Spółka akcyjna X (spółka akcyjna, której 100% akcji posiada Skarb Państwa). Spółkę obowiązywały przepisy o wpłacie z zysku. Spółka rozliczała WZS w okresach kwartalnych. Należy również wspomnieć, iż Spółka dokonywała zaliczek miesięcznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2018 r. w uproszczonej formie, w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2016 r. Złożono w terminie deklarację za 4 kwartał 2018 r. Należna zaliczka WZS za IV kwartał 2018 r. została obliczona na podstawie zysku brutto Spółki narastająco za okres 01.01-31 października 2018 r. pomniejszonego o 10 stałych miesięcznych zaliczek na podatek CIT za 2018 r. Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy. Sprawozdanie finansowe Spółki podlega zatwierdzeniu przez zwyczajne zgromadzenie wspólników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w związku ze zmianą struktury właścicielskiej Spółki po dniu 2 października 2018 r. Spółkę obowiązuje nadal ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.)?

2. Czy Spółka zobowiązana jest do złożenia deklaracji WZS-1R za 2018 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego?

3. W jaki sposób dokonać rozliczenia zysku brutto i należnego podatku dochodowego CIT do obliczeń wysokości należnej za 2018 r. wpłaty z zysku w deklaracji WZS-1R?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1)

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), jej przepisy z wyjątkiem spółek wymienionych art. 7, co nie dotyczy Spółki, stosuje się do:

1.

jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,

2.

spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Z art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wynika, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (obecnie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji na podstawie art. 75 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 747) w związku z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2002 r. poz. 2055), obowiązek określony w art. 2 ust. 1 (tj. dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym) ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów). Nie ulega wątpliwości, że Spółka traci w takim przypadku status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Ponieważ udziały zostały zbyte przez Skarb Państwa na rzecz Spółki akcyjnej X w dniu 2 października 2018 r. Spółkę nie obowiązuje w późniejszym okresie WZS zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.). Obowiązek wpłaty z zysku po opodatkowaniu w omawianej sytuacji ustaje z końcem m-ca października 2018 r.

Ad. 2)

Stosownie do art. 2 ust. 11 wymienionej wyżej ustawy, spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Spółka dokonała wyboru i stosowała rozliczanie zaliczkowe w okresach kwartalnych, składając WZS-1K - deklarację o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę skarbu państwa i o wpłatach z zysku za kwartał. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100), na podstawie jej § 3 pkt 1, spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. Wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego. Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa mają obowiązek składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki kwartalne (lub miesięczne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały (miesiące). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (ust. 5 art. 2 ustawy), natomiast, ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (por. ust. 2 art. 2).

Określenie "zysk", będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy. Zatem, prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia wyniku finansowego (zgodnie z ustawą o rachunkowości) oraz ustaleniem podatku dochodowego (zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych CIT). Sposób ustalenia wyniku finansowego prezentuje rachunek zysków i strat.

Artykuł 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, określa skutki zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, stanowiąc, iż obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ustaje w tym przypadku z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku podatkowego nie wyłącza obowiązku dokonania ostatecznego rozliczenia wpłaty z zysku za okres, kiedy Spółka jeszcze ten status posiadała. Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację (WZS-1R) za okres roku obrotowego, w którym ciążył na niej obowiązek dokonywania wpłat z zysku, tj. okres od początku roku obrotowego, jeżeli w tym dniu Spółka była podmiotem, o którym mowa w art. 1 ww. ustawy, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zbycie akcji Spółki, będących w posiadaniu Skarbu Państwa, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Zatem, Spółka ma obowiązek złożenia deklaracji WZS-1R o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę skarbu państwa i o wpłatach z zysku za rok obrotowy 2018 r. do momentu ustania obowiązywania Spółki ustawy o wpłacie z zysku., tj. od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2018 r. w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2018 r.

Ad 3)

Ustawodawca, w przepisach § 2 i 5 rozporządzenia w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji, rozróżnił wpłaty dokonywane zaliczkowo od ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku. Ostateczne rozliczenie tych wpłat następuje po zakończeniu roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, bowiem dopiero wtedy znane są dane, które w sposób finalny i prawidłowy pozwalają na ustalenie wysokości tych wpłat, tj. wielkość zysku brutto za zakończony rok obrotowy i wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych za ten rok.

W deklaracji WZS-1R za 2018 r. Spółka ujmie zysk brutto wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego (poz. 20 deklaracji WZS-1R) w wysokości obliczonej w rachunku zysków i strat za okres od 1 stycznia 2018 do 31 października 2018 r., natomiast kwotę należnego podatku dochodowego od osób prawnych CIT (poz. 22 deklaracji WZS-1R) w wysokości wyliczonej wg przepisów ustawy o CIT na dzień 31 października 2018 r. Tak obliczona kwota stawić będzie podstawę do ostatecznego ustalenia kwoty należnej wpłaty z zysku za 2018 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 426 z późn. zm., dalej: "ustawa o wpłatach z zysku"), przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7, stosuje się do:

1.

jednoosobowych spółek Skarbu Państwa;

2.

spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku, Spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Stosownie, do art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Natomiast art. 3 ustawy o wpłatach z zysku, stanowi, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (działów).

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.), Spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

W myśl natomiast § 3 ust. 2 tego rozporządzania, wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego.

Równocześnie w myśl § 5 ww. rozporządzenia, Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w terminie 14 dni po:

1.

zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

2.

sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka z o.o. powstała w wyniku komercjalizacji w 1997 r. jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. 2 października 2018 r. Skarb Państwa sprzedał część udziałów Wnioskodawcy do Spółki akcyjnej X. Aktualnie 23,71% udziałów posiada Skarb Państwa, a 76,29% udziałów posiada Spółki akcyjnej X (spółka akcyjna, której 100% akcji posiada Skarb Państwa). Spółka rozliczała WZS w okresach kwartalnych. Spółka dokonywała zaliczek miesięcznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2018 r. w uproszczonej formie, w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2016 r. Złożono w terminie deklarację za 4 kwartał 2018 r. Należna zaliczka WZS za IV kwartał 2018 r. została obliczona na podstawie zysku brutto Spółki narastająco za okres 1 stycznia 2018 r. - 31 października 2018 r. pomniejszonego o 10 stałych miesięcznych zaliczek na podatek CIT za 2018 r. Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy. Sprawozdanie finansowe Spółki podlega zatwierdzeniu przez zwyczajne zgromadzenie wspólników.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w sytuacji, w której nastąpi zmiana struktury właścicielskiej Spółki po dniu 2 października 2018 r. Spółka nie będzie spełniać wymagań o których mowa w przepisach ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Wnioskodawca będzie miał obowiązek dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku za okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2018 r.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wskazać należy, że spółki są zobowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację (WZS-1R) za okres roku obrotowego, w którym ciążył na niej obowiązek dokonywania wpłat z zysku, tj. okres od początku roku obrotowego, jeżeli w tym dniu Spółka była podmiotem, o którym mowa w art. 1 ww. ustawy, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zbycie akcji Spółki, będących w posiadaniu Skarbu Państwa, czyli od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2018 r., w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Ustosunkowując się natomiast do sposobu rozliczenia zysku brutto i należnego podatku dochodowego w celu wypełnienia zeznania WZS-1R wskazać należy, że Spółka powinna ustalić w rachunku narastającym zysk brutto uzyskany w okresie, w którym podlegała obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku, wynikający z ostatecznego rozliczenia i rzeczywistą wysokość podatku należnego od dochodu osiągniętego za ten okres tj. od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2018 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* czy w związku ze zmianą struktury właścicielskiej Spółki po dniu 2 października 2018 r. Spółkę obowiązuje nadal ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa,

* czy spółka zobowiązana jest do złożenia deklaracji WZS-1R za 2018 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

* w jaki sposób dokonać rozliczenia zysku brutto i należnego podatku dochodowego CIT do obliczeń wysokości należnej za 2018 r. wpłaty z zysku w deklaracji WZS-1R

- jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl