0112-KDSL2-1.440.73.2024.2.MW - WIS USŁUGA – zarządzanie najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.73.2024.2.MW WIS USŁUGA – zarządzanie najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu.

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 7 lutego 2024 r. (data wpływu 7 lutego 2024 r.), uzupełnionego pismami: z dnia 15 marca 2024 r. (data wpływu 15 marca 2024 r.), z dnia 27 marca 2024 r. (data wpływu 27 marca 2024 r.) oraz z dnia 8 kwietnia 2024 r. (data wpływu 8 kwietnia 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - zarządzanie najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu

Opis usługi:

Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługę polegającą na zarządzaniu najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu. Apartament jest wynajmowany gościom, czyli osobom trzecim, które dokonały rezerwacji poprzez serwisy typu (...). W ramach ww. usługi Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

a)

wystawianie apartamentów w celu sprzedaży dobowej na portale typu (...),

b)

obsługa zapytań gości,

c)

rozliczanie pobytów - wystawianie faktur za najem dobowy gościom,

d)

sprzątanie apartamentów,

e)

usuwanie usterek technicznych,

f)

doradztwo w zakresie maksymalizacji obłożenia.

Praca Wnioskodawcy polega na wystawianiu w imieniu Klienta noclegów i refakturowaniu tego przychodu do właściciela apartamentu w części wynikającej z umowy, np. 90%. Wnioskodawca ustala cenę możliwą do osiągnięcia i przedstawia właścicielowi do akceptacji. Wynagrodzenie Wnioskodawcy to wartość ustalonego procentu przychodu i składa się z części przychodowej związanej z faktycznie wykonaną pracą oraz części kosztowej, czyli faktycznych kosztów, które Wnioskodawca opłaca u zewnętrznych dostawców. Stawka wynagrodzenia składa się z opłat za prowizje sprzedażowe portalów typu (...), opłat za zarządzanie, opłat za sprzątanie, opłat za usuwanie usterek oraz innych opłat, jeśli specyfika usługi tego wymaga. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność cywilną za świadczenie usług zarządzania najmem, czyli za potencjalne uszkodzenia wynikające z zachowania gości, nie odpowiada za tzw. siłę wyższą, czyli za awarie na które nie ma wpływu, np. zalanie w wyniku awarii instalacji lub kradzież.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 68

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 15 marca 2024 r. o informację, że Wnioskodawca wyraził zgodę na doręczenia elektroniczne, w dniu 27 marca 2024 r. o doprecyzowanie opisu usługi oraz w dniu 8 kwietnia 2024 r. o dodatkowe informacje i umowę najmu.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług noclegowych w systemie dobowym (analogicznie do działania hoteli sieciowych). W ramach świadczonych usług wnioskodawca dysponuje:

1. Własnymi apartamentami na podstawie własności lub prawa do własności (umowa najmu).

2. Apartamentami, które są własnością Kontrahentów, którzy zlecają Wnioskodawcy usługę zarządzania najmem.

Usługa zarządzania najmem zawiera:

1. Świadczenia w imieniu Kontrahentów usług noclegowych w systemie dobowym na dostępnych portalach typu (...).

2. Odpowiadania gościom na zapytania.

3. Fakturowaniu gości za pobyty jako operator płatnościowy.

Kontrahenci, o których mowa wyżej to:

1. Przedsiębiorstwa dysponujące własnymi lokalami.

2. Osoby fizyczne posiadające własne lokale.

3. Gospodarstwa agroturystyczne/rolnicy prowadzone na zasadach KRUS.

Wnioskodawca prosi o odpowiedź na poniższe pytania przedstawiając zasady stosowania stawki VAT:

1. Czy wystawiając fakturę Klientowi (osobie kupującej w systemie dobowym usługę noclegową) Wnioskodawca zawsze powinien stosować stawkę 8% VAT, niezależnie od tego czy ma apartament własny czy sprzedaje nocleg na zlecenie własnych Kontrahentów? W interpretacji Wnioskodawcy ma on do czynienia z tą samą usługą, stąd sądzi, że stawka 8% jest właściwą w każdym przypadku.

2. Jak powinno nastąpić rozliczenie Wnioskodawcy z kontrahentem? Formalnie bowiem Wnioskodawca ma dwie usługi do rozliczenia:

a)

pierwsza usługa to prowizja za usługi zarządzania najmem, która stanowi (...) osiągniętego przez Kontrahenta. Zdaniem Wnioskodawcy powinno się rozliczyć tę usługę na podstawie faktury ze stawką 23% VAT od wartości netto osiągniętej przez Kontrahenta sprzedaży,

b)

drugą usługą jest usługa noclegowa, której wartość stanowi pozostałe (...) osiągniętego przychodu. Zdaniem Wnioskodawcy, drugą usługę powinno się rozliczyć z kontrahentem na podstawie faktury wystawionej przez Kontrahenta ze stawką 8% liczoną od wartości netto osiągniętej przez Kontrahenta sprzedaży.

Pytanie czy dobrze Wnioskodawca interpretuje zasady VAT.

3. Ostatnie pytanie dotyczy rodzaju Kontrahenta. Czy Wnioskodawca rozpoczynając współpracę polegającą na zarządzaniu najmem, którą świadczy dla firmy, osoby fizycznej lub gospodarstwa agroturystycznego zawsze stosuje te same zasady rozliczenia naliczania VAT? Czy powinien zastosować inne zasady, które są dostosowane do odpowiedniego Kontrahenta?

4. Jak Wnioskodawca powinien rozliczać Kontrahentów zagranicznych, w przypadku gdy zacznie działalność analogiczną dla Kontrahentów, którzy posiadają apartamenty poza granicami kraju?

W piśmie z dnia 27 marca 2024 r. Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

Przedmiot wniosku dotyczy jednej sprawy.

Zapytanie związane jest z interpretacją stawki VAT stosowanej przy rozliczaniu najmu krótkoterminowego świadczonego dla Klienta końcowego z apartamentów, którymi Wnioskodawca dysponuje na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentów.

Model biznesowy zakłada sprzedaż noclegów poprzez portale typu (...) do klienta końcowego, które rozliczane są na podstawie 8% stawki VAT.

Przychód ze sprzedaży w całości wpływa na konto Wnioskodawcy.

Wnioskodawca realizuje sprzedaż dla właściciela apartamentu na podstawie umowy. Właściciel zarabia ustalony% osiągniętego przychodu, nie dochodzi zatem do sytuacji, w której Wnioskodawca za określoną stawkę miesięczną wynajmuje apartament, który następnie sprzedaje dalej. Praca Wnioskodawcy polega na wystawianiu w imieniu Klienta noclegów i refakturowaniu tego przychodu do właściciela apartamentu w części wynikającej z umowy, np. 90%.

Wnioskodawca chciałby rozliczać współpracę jedną refakturą, aby uprościć model. Refaktura wystawiana przez właściciela apartamentu powinna być zdaniem Wnioskodawcy wystawiana na 8% stawce podatku VAT, ponieważ przychód osiągany przez właściciela apartamentu dotyczy części przychodu osiąganego ze sprzedaży. Wątpliwość budzi czy taki model jednej faktury ma możliwość zastosowania, czy powinna być każda płatność refakturowana lub stosowany jeszcze inny model rozliczeniowy.

Ponadto, w piśmie z dnia 8 kwietnia 2024 r. Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

1. Przedmiotem wniosku jest jedna usługa polegająca na zarządzaniu najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu. Nie jest to umowa długoterminowego najmu, a sama umowa zarządzania, co oznacza, że właściciel apartamentu generuje swój przychód z najmu krótkoterminowego apartamentów, a nie z najmu długoterminowego dla Wnioskodawcy.

2. Zakres czynności to:

a)

wystawianie apartamentów w celu sprzedaży dobowej na portale typu (...),

b)

obsługa zapytań gości,

c)

rozliczanie pobytów - wystawianie faktur za najem dobowy gościom,

d)

sprzątanie apartamentów,

e)

usuwanie usterek technicznych,

f)

doradztwo w zakresie maksymalizacji obłożenia.

3. Apartament jest wynajmowany gościom, czyli osobom trzecim, które dokonały rezerwacji poprzez serwisy typu (...). Firma Wnioskodawcy nie korzysta z apartamentu w czasie gdy on nie jest wynajmowany.

4. Wnioskodawca wystawia faktury gościom korzystającym z pobytów dobowych.

5. Wnioskodawca ustala cenę możliwą do osiągnięcia i przedstawia właścicielowi do akceptacji. Formalnie to apartament właściciela i zawsze może narzucić podniesienie lub obniżenie cen względem propozycji Wnioskodawcy.

6. Wynagrodzenie za pracę to zawsze wartość ustalonego procentu przychodu. Stawka zależy od zakresu czynności, które podejmuje Wnioskodawca. Stawka wynagrodzenia składa się z:

a)

opłat za prowizje sprzedażowe portalów typu (...) - opłaca je Wnioskodawca,

b)

opłat za zarządzanie,

c)

opłat za sprzątanie,

d)

opłat za usuwanie usterek,

e)

innych opłat, jeśli specyfika usługi tego wymaga np. leasing pościeli, opłata za porcelanę. quest supplies.

Formalnie wynagrodzenie składa się z części przychodowej związanej z faktyczną pracą wykonaną przez osoby Wnioskodawcy oraz części kosztowej, czyli faktycznych kosztów, które opłaca u zewnętrznych dostawców.

7. Wynagrodzenie zawsze jest prowizyjne, jeśli Wnioskodawca nie sprzedaje noclegów nie generuje przychodu.

8. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność cywilną za świadczenie usług zarządzania najmem, czyli za potencjalne uszkodzenia wynikające z zachowania gości. Nie odpowiada za tzw. siłę wyższą, czyli za awarie, na które nie ma wpływu np. zalanie w wyniku awarii instalacji lub kradzież. Takie rzeczy ubezpieczane są poprzez ubezpieczenia majątkowe, wykupowane przez właścicieli apartamentów.

9. Efektem pracy jest możliwość świadczenia przez właścicieli apartamentu usług noclegowych w systemie dobowym, bez konieczności zajmowania się tematem na własną rękę. Wnioskodawca stara się zajmować wszystkimi tematami, które w trakcie takiego procesu wymagają koordynacji. Właściciel mimo, że uczestniczy w procesie aktywnie, np. decyduje o tym czy inwestuje w remont lub czy podnosi cenę za najem, faktycznie nie musi podejmować żadnych czynności, aby jego wola się zadziała.

Wnioskodawca przychód rozlicza na podstawie faktury zbiorczej za usługi najmu dobowego apartamentów właściciela na stawce 8% VAT od wartości netto osiągniętej sprzedaży (oczywiście w zakresie udziału procentowego należnego właścicielowi). Dodatkowo fakturę pomniejsza o koszt usługi zarządzania najmem, czyli procent należny Wnioskodawcy przy stawce 23% podatku VAT. Całość zamyka jedna faktura.

Do uzupełnienia Wnioskodawca załączył Umowę najmu pokojów hotelowych, z której wynika m.in.:

(...).

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja L Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI". W ramach tej sekcji mieści się:

- kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

- wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych,

- usługi agencji nieruchomości,

- usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włączając usługi w zakresie wyceny).

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 68 "USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI".

Na podstawie wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) dział ten obejmuje:

- usługi wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostałe usługi związane z nieruchomościami, takie jak: wycena nieruchomości; usługi te mogą być prowadzone na własnej lub dzierżawionej nieruchomości lub na zlecenie,

- realizację projektów budowlanych, na użytek własny lub na wynajem,

- zarządzanie nieruchomościami.

Dział ten nie obejmuje:

- realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

- usług związanych z podziałem ziemi w celu jej ulepszenia, sklasyfikowanych w 42.99.29.0,

- usług hoteli, letnich domów, wynajmu pokoi gościnnych, pól namiotowych, kempingów i pozostałych obiektów i miejsc zakwaterowania na krótkie pobyty, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 55.

W dziale tym znajduje się grupa 68.3 "USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ NIERUCHOMOŚCI, ŚWIADCZONE NA ZLECENIE".

Z przeprowadzonej w ramach prowadzonego postępowania analizy opisu sprawy oraz zapisów Umowy wynika, że Wnioskodawca - w ramach wykonywanej działalności gospodarczej - świadczy usługi zarządzania najmem na podstawie umowy zawartej z właścicielem apartamentu. Apartament jest wynajmowany gościom, czyli osobom trzecim, które dokonały rezerwacji poprzez serwisy typu (...). W ramach przedmiotowej usługi Wnioskodawca wystawia apartamenty w celu sprzedaży dobowej na portale typu (...), obsługuje zapytania gości, wystawia faktury za najem dobowy gościom, zajmuje się sprzątaniem apartamentów i usuwaniem usterek technicznych oraz doradztwem w zakresie maksymalizacji obłożenia.

Praca Wnioskodawcy polega na wystawianiu w imieniu Klienta noclegów i refakturowaniu tego przychodu do właściciela apartamentu w części wynikającej z umowy, np. 90%. Wnioskodawca ustala cenę możliwą do osiągnięcia i przedstawia właścicielowi do akceptacji. Wynagrodzenie Wnioskodawcy to wartość ustalonego procentu przychodu i składa się z części przychodowej związanej z faktycznie wykonaną pracą oraz części kosztowej, czyli faktycznych kosztów, które Wnioskodawca opłaca u zewnętrznych dostawców. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność cywilną za świadczenie usług zarządzania najmem, czyli za potencjalne uszkodzenia wynikające z zachowania gości, nie odpowiada za tzw. siłę wyższą, czyli za awarie na które nie ma wpływu, np. zalanie w wyniku awarii instalacji lub kradzież. Ponadto, jak wynika z umowy koszty bieżących napraw i remontów wynikające z naturalnego zużycia, opłacane będą ze środków własnych Wynajmującego, natomiast usługa sprzątania całej nieruchomości rozliczana będzie ryczałtowo na podstawie miesięcznego raportu.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy, spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 68 "USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Usługa będąca przedmiotem wniosku mieści się w dziale 68 PKWiU i nie została wymieniona, jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Ponadto należy zauważyć, że postępowanie o wydanie WIS dotyczy wyłącznie określenia klasyfikacji i stawki VAT dla danego świadczenia lub klasyfikacji statystycznej na potrzeby zastosowania konkretnego (odwołującego się do klasyfikacji) przepisu w zakresie podatku VAT. W decyzji WIS Dyrektor KIS nie odpowiada zatem co do zasady na pytania, chyba że wprost dotyczą one klasyfikacji i stawki VAT. Pytania odnośnie stosowania przepisów dot. podatku od towarów i usług, w zakresie innym niż klasyfikacja i stawka VAT dla danego świadczenia jak np. prawidłowość fakturowania, można kierować do Dyrektora KIS w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl