0113-KDIPT2-2.4011.1265.2021.4.EC - PIT od dotacji z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.1265.2021.4.EC PIT od dotacji z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach programu "...". Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 28 marca 2022 r. (wpływ 28 marca 2022 r.), pismem z 11 kwietnia 2022 r. (wpływ 11 kwietnia 2022 r.) oraz pismem, które wpłynęło 27 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 12 grudnia 2017 r. została podpisana umowa pomiędzy... S.A. w... i kredytobiorcą (Wnioskodawcą). Umowa dotyczyła.... wraz z dotacją Nr. Przedmiotem umowy był montaż paneli fotowoltaicznych. Wartość dotacji objętej umową zwrócona została w 2018 r.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca nadmienia, że otrzymał przedmiotowe dofinansowanie do paneli fotowoltaicznych. Wnioskodawca nie jest specjalistą od prawa budowlano-finansowego, informacje uzyskał z Internetu. Wnioskodawca jest właścicielem budynku, na którym zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Przedsięwzięcie mające na celu poprawę efektywności energetycznej w budynku polegało na zastąpieniu pieca węglowego ogrzewaniem elektrycznym budynku. Udzielona dotacja była dotacją państwową, udzieloną przez..., w ramach programu "...". Celem tego programu było ograniczenie emisji CO2. Umowa została zawarta na okres 3 lat od daty realizacji i odbioru, czyli od 13 marca 2018 r. (obowiązkowe ubezpieczenie oraz coroczne składanie zeznania o wytwarzanej energii elektrycznej).

Kwota kredytu w ramach.... to 24 311 zł. Kwota dotacji w ramach...... to 10 419 zł, koszt całkowitego przedsięwzięcia to 34 730 zł.

Wartość dotacji to 30% całkowitego przedsięwzięcia. Warunkiem kredytu było wykonanie instalacji fotowoltaiczncj w celu obniżenia CO2. Kredyt został udzielony na 3 lata i na 3,45%

Środki pieniężne z kredytu zostały przekazane bezpośrednio na rzecz wykonawcy instalacji fotowoltaicznej. Kredyt został zaciągnięty na całą wartość zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej i po zrealizowaniu inwestycji dotacja została zwrócona w formie środków pieniężnych. Dotacja otrzymana w 2018 r. została wypłacona bezpośrednio z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu...

Wnioskodawca nie otrzymał od Banku informacji PIT-11. Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie uzyskał dofinansowania

do projektu realizowanego w ramach działalności gospodarczej i nie jest uczestnikiem projektu, w ramach którego została Jemu udzielona pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Pytanie

Czy zwrot poniesionych kosztów w formie dotacji, której celem jest spłata kredytu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona z art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.)?

Pana stanowisko w sprawie

Na wstępie Wnioskodawca przedstawia analizę zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych, korzystających z dotacji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Trzeba zauważyć, że otrzymane dotacje dla podatnika przysporzeniem majątkowym, zatem w związku z tym, Wnioskodawca ma wątpliwość czy ma w tym przypadku do czynienia z przychodem podlegającym opodatkowaniu.

Należałoby zwrócić uwagę, że kluczowym w kontekście analizowanego zagadnienia jest wyjątek, który przez ustawodawcę zawarty został w art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W konsekwencji dotacje otrzymane od agencji wykonawczych w ogóle nie stanowią przychodu podatkowego.

Na bazie powyższego w tym miejscu, wspomnieć również należy o możliwych zwolnieniach podatkowych w zakresie dotacji. Przykładowo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Konkluzją przedmiotowych rozważań jest stanowisko, które zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 9 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.423.2017.2.KS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2018 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów,

od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 12 grudnia 2017 r. została podpisana umowa pomiędzy... S.A. w.... i kredytobiorcą (Wnioskodawcą). Umowa została zawarta na okres 3 lat od daty realizacji i odbioru, czyli od 13 marca 2018 r. Przedmiotem umowy był montaż paneli fotowoltaicznych. Warunkiem kredytu było wykonanie instalacji fotowoltaicznej w celu obniżenia CO2. Przedsięwzięcie mające na celu poprawę efektywności energetycznej w budynku polegało na zastąpieniu pieca węglowego ogrzewaniem elektrycznym. Kredyt został udzielony na 3 lata i na 3,45%. Środki pieniężne z kredytu zostały przekazane bezpośrednio na rzecz wykonawcy instalacji fotowoltaicznej. Kredyt został zaciągnięty na całą wartość zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej i po zrealizowaniu inwestycji dotacja została zwrócona w formie środków pieniężnych. Dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę w 2018 r. została wypłacona bezpośrednio z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu..

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało z ww. zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

- z budżetu państwa lub

- z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność.

Zatem, podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia:

a) w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub

b) w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego - w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.

Podkreślić jednak należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 129a cytowanej ustawy został wprowadzony przez art. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy

o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. (art. 4 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał przedmiotową dotację w 2018 r., więc powyższy przepis nie może stanowić podstawy zwolnienia w przedmiotowej sprawie

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519, z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

Z kolei ust. 2 ww. przepisu stanowi, że wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 400 ust. 3 powołanej ustawy, wojewódzkie fundusze nie wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, 1948 i 2260).

W świetle art. 400b ust. 1 cytowanej ustawy, celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-22 i 24-42 oraz art. 410a ust. 4-6.

Stosownie zaś do art. 400b ust. 2 powołanej ustawy, celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42.

W myśl zaś art. 411 ust. 8 ww. ustawy, Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a)

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e)

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f)

kosztów realizacji inwestycji.

Dotacje celowe to również środki przeznaczone na dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 127 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 127 ust. 2 cytowanej ustawy, dotacjami celowymi także środki przeznaczone na:

1)

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

2)

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b);

3)

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

4)

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

5)

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

6)

wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych,

z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1)

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a)

osób fizycznych,

b)

wspólnot mieszkaniowych,

c)

osób prawnych,

d)

przedsiębiorców;

2)

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Stosownie do przywołanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę, na podstawie zawartej w dniu 12 grudnia 2017 r. umowy, dotacja wypłacona bezpośrednio z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu...., którego celem było ograniczenie emisyjności CO2, stanowi dla Niego przychód z innych źródeł, mieszczący się w dyspozycji art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowa dotacja nie jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie jest dotacją otrzymaną z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Otrzymana w 2018 r. dotacja nie korzysta również ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo, że została wypłacona bezpośrednio z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Aby ww. dotacja mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2019 r. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej wypłata powinna nastąpić w 2019 r., natomiast w przedmiotowej sprawie dotacja została Wnioskodawcy wypłacona w 2018 r. Wskazać również należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie korzysta z zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 cytowanej ustawy, gdyż Wnioskodawca nie jest uczestnikiem projektu, w ramach którego została Jemu udzielona pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa. Odnosząc się do wskazanej przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacji indywidualnej, którą Organ przeanalizował, wskazać należy, że interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Ponadto, interpretacja ta została wydana w oparciu o inny stan faktyczny i dotyczyła zwolnienia od opodatkowania dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi Pan zastosować się do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl