12290/2017 - Likwidacji nauczania indywidualnego dzieci w szkołach

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 12290/2017 Likwidacji nauczania indywidualnego dzieci w szkołach

Kwestie te regulowane są nie tylko przepisami w sprawie organizacji indywidualnego nauczania.

Zróżnicowane możliwości dostosowania organizacji kształcenia oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb ucznia, wskazane są w ustawach 1 oraz aktach wykonawczych m.in. w przepisach w sprawie:

1.

warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

2.

zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach,

3.

indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania.

Obecnie procedowane są projekty wszystkich trzech wyżej wymienionych rozporządzeń 2 , w których zostaną doprecyzowane i uzupełnione rozwiązania dostosowane do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów chorych, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły oraz tych, którzy z uwagi na stan zdrowia wymagają indywidualizacji kształcenia na terenie szkoły.

Indywidualne nauczanie jest formą kształcenia adresowaną do uczniów, którzy w pewnym okresie czasu, z uwagi na stan zdrowia, nie mogą uczęszczać do szkoły, dlatego zapewnia się im możliwość realizacji treści programowych w domu, w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z nauczycielem.

Proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych odbywa się na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 3 . W opracowaniu tych programów mogą brać udział rodzice uczniów oraz pełnoletni uczniowie.

Jeśli z uwagi na poziom funkcjonowania ucznia niepełnosprawnego konieczne jest prowadzenie zajęć w formie indywidualnej lub w grupie o mniejszej liczebności niż oddział klasowy - w indywidualnym programie ucznia może być zawarte takie zalecenie. Pomimo, że na podstawie obecnie obowiązujących przepisów była taka możliwość, nie zawsze szkoły z niej korzystały. Dlatego w projektowanych przepisach dotyczących organizacji kształcenia specjalnego zostanie wprost wskazana taka możliwość. Będzie to znacznym ułatwieniem dla rodziców uczniów niepełnosprawnych, którzy dotychczas, chcąc zapewnić możliwość realizacji zajęć edukacyjnych w formie indywidualnej na terenie szkoły, ubiegali się o wydanie - poza orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - również orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.

Zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych nadal będą wydawać orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Dyrektor szkoły będzie organizował indywidualne nauczanie zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu. Nauczyciele prowadzący zajęcia indywidualnego nauczania będą zobowiązani do obserwowania funkcjonowania ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu szkoły. Dyrektor szkoły, uwzględniając aktualny stan zdrowia ucznia oraz wnioski z obserwacji nauczycieli, będzie podejmował działania umożliwiające kontakt ucznia z oddziałem szkolnym.

Zaproponowane zmiany podkreślają, że priorytetem działań szkoły powinno być dążenie do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami ucznia niepełnosprawnego, zarówno poprzez wspomaganie rozwoju samego ucznia, indywidualizację i wspieranie go podczas zajęć z klasą, jak i likwidowanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia w grupie rówieśniczej.

Uprzejmie informuję, że obecnie trwają prace nad projektami rozporządzeń, które zostaną ponownie przekazane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Przepisy uwzględnią różne możliwości dostosowania organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi tak, by zapewnić im, w miarę możliwości zdrowotnych, jak najpełniejszy kontakt z rówieśnikami. Nie przewiduje się wycofania z przepisów, które wskazują, że indywidualne nauczanie organizowane jest w domu.

1

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59).

3

Art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty oraz art. 127 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl