2461-IBPP3.4512.705.2016.1.BJ - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez gminę w związku z realizacją projektu wsparcia rozwoju cyfrowych usług publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.705.2016.1.BJ Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez gminę w związku z realizacją projektu wsparcia rozwoju cyfrowych usług publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 14 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 14 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 14 listopada 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Z. przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. z budżetu środków europejskich (85% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych gminy. Projekt jest realizowany w ramach działania 2.1 "Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020.

Przedmiotowy zakres niniejszego projektu jest ukierunkowany na zwiększenie dostępności usług publicznych oraz dostosowanie Gminy do istniejącego zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania związane z rozpowszechnieniem usług i aplikacji dla obywateli.

Wraz z wykorzystaniem Internetu oraz technologii informacyjno - komunikacyjnych (ICT) na terenie Gminy kontynuowana będzie idea budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje wyposażenie Urzędu w niezbędne środki trwałe, odpowiednie oprogramowanie, urządzenia, a także odpowiednią infrastrukturę informatyczną wraz z poszczególnymi e-usługami.

W ramach przedsięwzięcia wdrożonych zostanie 14 e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości.

W ramach realizacji projektu planowana jest realizacja następujących działań:

* Integracja e-usług z zewnętrznymi systemami informatycznymi oraz z wewnętrznymi systemami dziedzinowymi Urzędu Miasta,

* Uruchomienie e-usług o 4 i 5 stopni dojrzałości dotyczących obsługi kwestii finansowych, konsultacji społecznych, budżetu obywatelskiego,

* Zakup sprzętu i oprogramowania koniecznego do uruchomienia e-usług.

Zintegrowana platforma e-usług publicznych będzie dedykowana dla wszystkich interesantów Urzędu: mieszkańców, przedsiębiorców czy pracowników Urzędu. Proponowane e-usługi będą zorientowane na użytkownika (UX). Platforma stanowić będzie front - end całego rozwiązania oferującego e-usługi publiczne w oparciu o dane przetwarzane w systemach dziedzinowych stanowiących back - end rozwiązania.

Dodatkowo w ramach portalu będzie można skierować interesanta na dedykowane formularze elektroniczne udostępnione na platformach elektronicznych usług publicznych ePUAP lub SEKAP. Podstawową cechą proponowanych e-usług będzie możliwość dokonywania płatności elektronicznych za wybrane wierzytelności oraz informowanie klientów o konieczności dokonania czynności administracyjnych.

Ponadto, projekt przewiduje udostępnienie e-usług mobilnie co sprawi, że korzystanie z e-usług będzie możliwe niezależnie od miejsca przebywania i wykorzystywanej technologii. Interfejsy graficzne będą przyjazne dla użytkownika dzięki włączeniu potencjalnych odbiorców usług do projektowania. Na podstawie tak zdefiniowanego celu oraz analizy funkcjonowania Urzędu Miasta można wyodrębnić główne cele strategiczne realizacji projektu: zwiększenie dostępu obywateli i podmiotów gospodarczych do cyfrowych usług publicznych oferowanych przez Urząd Miasta.

Najważniejszym celem strategicznym realizacji projektu jest: integracja wewnętrznych systemów informatycznych Urzędu Miejskiego. Cele projektu są wyłącznie celami publicznymi.

Gmina nie będzie wykorzystywać produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym/komercyjnym. Cele wdrażanego projektu są zgodne z poszczególnymi działaniami/poddziałaniami opisanymi w szczegółowym opisie osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt mieści się w OSI PRIORYTETOWEJ 2 - Cyfrowe śląskie, Działanie 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych. Celem poddziałania 2.1 jest tworzenie systemów i aplikacji przyczyniających się do zwiększenia dostępu obywateli i przedsiębiorców do cyfrowych usług publicznych.

Dzięki wdrożeniu projektu interesanci Urzędu przy użyciu sieci Internet otrzymają dostęp do wniosków, deklaracji, pism, dokumentów w wersji elektronicznej.

Z drugiej strony, Urząd Miasta będzie miał możliwość zintensyfikowania i usprawni jakość świadczonych usług (pracownicy będą więcej czasu poświęcać na obsługę interesantów).

Gmina występuje w roli beneficjenta, zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu. Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę i opłacane również przez Gminę. Gmina nie będzie pobierała opłat i nie będzie osiągała dochodu z projektu, który jest przedmiotem wniosku.

Projekt, który będzie realizowany wpisuje się w zadania własne nałożone na gminę przepisami artykułu 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

Gmina nabywając towary i usługi związane z realizacją projektu nie będzie działała w charakterze podatnika. Nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Okres realizacji projektu: od 14 września 2015 r. do 30 czerwca 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego ze środków europejskich (EFRR)?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w piśmie z 14 listopada 2016 r.) Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do realizujących zadania publiczne określone przez ustawy organów administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, jednostek organizacyjnych prokuratury, a także jednostek samorządu terytorialnego i ich organów.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że Gmina nabywając towary i usługi związane z realizacją projektu nie będzie działała w charakterze podatnika. Nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem, skoro efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl