BF-P.31100-130/07 - Czy każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na danych rok jest formularzem prawidłowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2007 r. Urząd Gminy w Tułowicach BF-P.31100-130/07 Czy każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na danych rok jest formularzem prawidłowym?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 14b, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 6 ust. 9 pkt 1 oraz art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 z późn. zm.),

postanawiam

ocenić stanowisko,.. ul,..., jako nieprawidłowe i uznać, że deklaracje podatkowe w podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy winny być sporządzane na formularzu według ustalonego wzoru przez Radę Gminy.

UZASADNIENIE

... w,...., zwróciła się we wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stanowienia prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie. Zdaniem podatnika każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na danych rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ze względu na dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości w różnych gminach,,... zainteresowana jest unifikacją tych formularzy. Unifikacja deklaracji zdaniem,.. polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których,... jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Zdaniem,... potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie deklaracji w podatku od nieruchomości według wzoru opracowanego przez,... można wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe.

Po rozpatrzeniu wniosku, Wójt Gminy Tułowice przedstawia co następuje:

W obecnie obowiązującym stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2003 r., zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:

1)

składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1, w formularzach zwarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości (art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Czynności sprawdzające są wstępną i formalną kontrolą deklaracji podatkowych, a ich istota sprowadza się między innymi do zbadania, czy podatnik we właściwym terminie składa deklarację i czy złożona deklaracja została wypełniona poprawnie.

Z treści art. 272 wynika, że uprawnionym do przeprowadzania czynności sprawdzających jest organ podatkowy pierwszej instancji, którym zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Czynności sprawdzające obejmują swym zakresem między innymi kontrolę deklaracji pod względem błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, wypełnienia deklaracji niezgodnie z ustalonymi wymogami, przyczyn nie złożenie deklaracji, wyjaśnienia wątpliwości co do rzetelności danych zawartych w deklaracji, zasadności korzystania z przysługujących podatnikowi ulg podatkowych.

Zarówno przed, jak i po nowelizacji w 2005 r. ustawa Ordynacja podatkowa w art. 274a daje organowi podatkowemu prawo do żądania złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwania do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku. Ponadto w razie wątpliwości, co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia w wyznaczonym terminie niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji wskazując przyczyny poddania w wątpliwość rzetelność danych w niej zawartych. Zgodnie z art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustawowymi wymogami, organ podatkowy między innymi koryguje deklarację, dokonuje stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000,00 zł. Następnie organ podatkowy uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji, doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianą wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty, bądź informacji o braku takich zmian.

Ustawodawca posługuje się więc pojęciem deklaracji. Należy zauważyć, iż zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych podatnicy podatku od nieruchomości zobowiązani są do składania właściwemu organowi podatkowemu deklarację na podatek od nieruchomości, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru w określonym terminie oraz jej korygowania w razie zaistnienia określonych w ustawie zdarzeń, a mających wpływ na wysokość opodatkowania.

Z tym, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, iż to rada gminy określa w drodze uchwały wzory formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, w których zawarte są dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Pomimo braku w ustawie Ordynacja podatkowa definicji deklaracji pojęciem tym w przepisach ustaw podatkowych określa się sformalizowane oświadczenie wiedzy podatnika, obejmujące elementy stanu faktycznego, mające znaczenie z uwagi na przepisy dotyczące obowiązku podatkowego czy zobowiązania podatkowego.

Należy nadto podkreślić, iż wspomniana ustawa stanowi o obowiązku podatnika w zakresie składania deklaracji i informacji podatkowych i wyraźnie podkreśla, iż podmioty te są obowiązane do składania właściwemu organowi podatkowemu deklaracji i informacji ale sporządzonych na formularzu według ustalonego wzoru. Powyższe w powiązaniu ze wspomnianymi przepisami mówiącymi, iż to rada gminy określa w drodze uchwały wzory formularzy deklaracji, pozwala na stwierdzenie, iż za deklarację można uznać jedynie dokument uchwalony i obowiązujący na terenie danej gminy, a każdy inny dokument deklaracją nie jest.

Ustawodawca wyraźnie wskazał w ustawach podatkowych regulujących podatki samorządowe, że powinny zostać ustalone wzory stosowanych dokumentów, w których podatnicy złożą oświadczenia dotyczące podmiotów i przedmiotów opodatkowania, wzory te nie mogą być ustalone przez dowolne podmioty, ale wzory tych formularzy określa rada gminy w drodze uchwały Jeżeli więc rada gminy określi w drodze uchwały wzór formularzy deklaracji, podatnik winien składać deklarację na określonym w ten sposób wzorze, a złożenie innej deklaracji np. na wzorze już nieobowiązującym, na wzorze określonym przez inną radę gminy czy na wzorze wykonanym przez podatnika należy uznać za jej nie złożenie. Pod pojęciem deklaracji o której mowa w art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa, należy więc rozumieć deklarację stanowiącą formularz określony w drodze uchwały przez radę gminy. Założenie, że każdy dokument złożony przez podatnika będący jego oświadczeniem dotyczącym podmiotu i przedmiotów opodatkowania i w wyniku czego podatnik dokonał samoobliczenia podatku stosując odpowiednie przepisy niezależnie od formy, w jakiej to uczynił sprawia trudności w określeniu granicy jaki dokument złożony przez podatnika należy uznać za deklarację, a jaki już nie. Dlaczego więc za deklarację należy uznać dokument złożony na formularzu nieobowiązującym na terenie gminy x, który opracuje,... i dokonywać jej korekty z urzędu, mimo iż dokument ten nie będzie zawierał wszystkich elementów określonych przez radę gminy.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż deklaracje powinny zawierać dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, co nie oznacza, iż każdy dokument złożony przez podatnika, a zawierający te elementy jest deklaracją. Aby uznać za deklaracje taki dokument winien posiadać formę (wzór) określoną przez właściwy podmiot, jakim jest Rada Gminy a więc nie przez podatnika i to we wskazany w ustawie sposób, czyli w drodze uchwały. Uznanie, iż nie są to warunki konieczne do spełnienia, aby dany dokument uznać za deklarację prowadzi do wniosku, iż organ podatkowy winien oceniać każdy dokument złożony przez podatnika w celu uznania czy zawiera on dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Jeżeli więc przepis prawa nakłada na podatnika obowiązek złożenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru, a deklaracja taka zostanie złożona na innym formularzu, to należy uznać, iż podatnik nie wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku i deklaracji nie złożył.

Jeżeli podatnik nie złoży deklaracji podatkowej nie znajduje zastosowania art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa mówiący o korygowaniu z urzędu deklaracji w przypadku błędów formalnych, ale art. 274a § 1, zgodnie z którym organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia bowiem obowiązkiem podatnika było złożenie deklaracji, ale sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykonał. Dane w składanych deklaracjach a więc formularze deklaracji odpowiadają prowadzonej przez organ podatkowy ewidencji podatkowej dla potrzeb wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zakres informacji wykazywanych w składanych deklaracjach powinien odpowiadać zakresowi informacji objętych ewidencją prowadzoną w systemie informatycznym przez organ podatkowy w szczególności w zakresie danych dotyczących podatnika oraz danych dotyczących przedmiotu opodatkowania, co również jest argumentem za uznaniem, iż deklaracja w rozumieniu art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa, to deklaracja złożona na określonym przez Radę Gminy formularzu. To rada gminy ocenia i określa w drodze uchwały uwzględniając przepisy wykonawcze do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, stanowiące o zakresie informacji objętych ewidencją w tym w szczególności danych osobowych podatnika oraz danych dotyczących przedmiotów opodatkowania oraz jakie dane dotyczące podatnika i przedmiotu opodatkowania są niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Czym innym jest złożenie deklaracji na formularzu uchwalonym przez radę gminy i jak stanowi art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa wypełnienie jej niezgodnie z ustalonymi wymogami, a czym innym jest złożenie dokumentu, który z formalnego punktu widzenia nie jest deklaracją. Przepis art. 274 Ordynacji podatkowej w pierwszej kolejności odnosi się do deklaracji czyli dokumentu sporządzonego na formularzu według ustalonego wzoru w drodze uchwały przez radę gminy, następnie wymienia wady tego dokumentu: błędy rachunkowe, inne oczywiste omyłki lub ustala, że wypełniono ją niezgodnie z obowiązującymi wymogami, a nie, że wypełniono jakikolwiek inny dokument niezgodnie z ustalonymi wymogami. Ponadto przepis ten mówi, iż organ podatkowy koryguje deklarację dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, a nie, iż organ podatkowy wypełnia za podatnika formularz deklaracji, do czego sprowadza się działania organu podatkowego w przypadku uznania, iż art. 274 znajduje także zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik złoży deklarację na niewłaściwym formularzu. Ustawodawca pod pojęciem korygowania deklaracji rozumie dokonanie stosownych poprawek lub uzupełnień, a nie sporządzać deklarację na formularzu według ustalonego wzoru. W konsekwencji czego należy uznać, iż złożenie przez podatnika deklaracji na błędnym formularzu powoduje, iż zastosowanie winien znaleźć art. 274a § 1, na podstawie którego organ podatkowy może żądać wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo istnienia takiego obowiązku.

Gdyby uznać za deklarację podatkową, dokument złożony na niewłaściwym formularzu to organ podatkowy nie będzie w stanie spełnić procedur, jakie ustawodawca nałożył na ten organ w przypadku dokonania korekty, gdy deklaracja ta zawiera błędy rachunkowe, oczywiste omyłki czy też wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymogami, W praktyce niemożliwym może okazać się dokonanie stosownych poprawek lub uzupełnień na deklaracji złożonej przez podatnika, której wzór nie odpowiada formularzowi uchwalonemu przez radę gminy.

Wzory te mogą mieć bowiem zupełnie różną budowę, zawierać lub pomijać pewne elementy np. dane o przyjętych na terenie gminy zwolnieniach przedmiotowych. Jak uzupełnić złożoną przez podatnika deklarację na niewłaściwym formularzu jeżeli formularz ten nie zawiera elementów określonych w formularzu ustalonym przez radę gminy. Jaki cel będzie miało dokonywanie poprawek błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek na deklaracji złożonej przez podatnika jeżeli nie zawiera ona wszystkich niezbędnych dla organu podatkowego danych z punktu widzenia prowadzonej ewidencji. Artykuł 7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym dla potrzeb wymiaru i poboru podatku od nieruchomości oraz podatku rolnego i leśnego organy podatkowe prowadzą ewidencję podatkową nieruchomości w systemie informatycznym. Ewidencja podatkowa nieruchomości zawiera dane o podatnikach i przedmiotach opodatkowania, w szczególności wynikające z informacji i deklaracji składanych przez podatników na podstawie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, przepisów o podatku rolnym i podatku leśnym, danych zawartych w księgach wieczystych, w ewidencji gruntów i budynków oraz innych ewidencjach prowadzonych przez organy administracji publicznej Należy przyjąć, iż celem art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa jest przez dokonanie poprawek i uzupełnień przez organ podatkowy spowodowanie, aby dokument, jakim jest deklaracja był w całości sporządzony formalnie poprawnie, czyli nie zawierał błędów rachunkowych i innych oczywistych omyłek, co nie będzie miało miejsca, gdy podatnik złoży deklarację na niewłaściwym druku, a organ podatkowy na nowo wypełni za niego całą deklarację. Z oczywistych względów na tak sporządzonej deklaracji oraz uwierzytelnionej kopii deklaracji nie znajdzie się tak istotny element, jak podpis podatnika.

W tym stanie rzeczy orzeczono jak wyżej.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika.

Jeżeli podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Niniejsze postanowienie, po uprawomocnieniu się i usunięciu danych identyfikujących podatnika zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl