Nowość DI/200000/43/353/2024 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/200000/43/353/2024 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497) Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: Zakład) stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 3 kwietnia 2024 r. przez Spółka Akcyjna (dalej: Przedsiębiorca) uznaje za prawidłowe w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, korzyści materialnej w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, udostępnionego pracownikom, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 3 kwietnia 2024 r., Przedsiębiorca, wystąpił do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Opis zdarzenia przyszłego Przedsiębiorcy(...) Spółka - S.A. ma strukturę wielooddziałową, składa się z Centrali i 7 oddziałów (Centrala i 7 oddziałów - dalej każde z nich zwane: Oddziałem).

Każdy Oddział stanowi odrębnego pracodawcę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.). Tym samym każdy Oddział (zakład pracy) jest obowiązany jako płatnik do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów uzyskiwanych przez pracowników zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.). Oddziały są również płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.}.

Oddział zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę.

W jednym z Oddziałów Wnioskodawcy, tj. w (...) S.A. - Oddział (dalej: Oddział, Pracodawca), w ramach dotychczasowej wieloletniej współpracy, firma ubezpieczeniowa przedstawiła pracownikom Oddziału ofertę opieki medycznej w ramach grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie Opieka Medyczna S zawartego pomiędzy -(...) i Przedmiotem ubezpieczenia będzie życie ubezpieczonego oraz zdrowie ubezpieczonego i współubezpieczonego.

Wdrożenie programu opieki medycznej w ramach powyższego ubezpieczenia możliwe będzie po zawarciu Porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą a u określającego zasady i warunki przystępowania pracowników Oddziału (...) do grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie Opieka Medyczna S. (dalej: Program). Program zostanie wdrożony w formule programu lojalnościowego funkcjonującego w ramach oferty Klubu. (dalej: Klub). funkcjonuje w ramach aktualnego grupowego ubezpieczenia na życie pracowników Oddziału - pracownik Oddziału, który wcześniej przystąpił do grupowego ubezpieczenia na życie jest już Członkiem Klubu, jeśli tylko dokonał odpowiedniej rejestracji.

Przystąpienie pracownika Oddziału do grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie Opieka Medyczna S będzie dobrowolne. Do Programu będzie mógł przystąpić również małżonek, partner życiowy oraz dziecko pracownika Oddziału (współubezpieczeni).

Pracodawca w uzgodnieniu z działającymi w Oddziale związkami zawodowymi zaoferował dofinansowanie przedmiotowego ubezpieczenia dla wszystkich pracowników Oddziału, którzy do niego przystąpią. Pakiet Programu dla współubezpieczonych nie będzie podlegał dofinansowaniu przez Pracodawcę, pracownik w całości będzie pokrywał składkę za współubezpieczonych.

Pracownik Oddziału tytułem współfinansowania swojego udziału w Programie będzie ponosił miesięcznie koszt w wysokości stanowiącej różnicę między wartością wybranego przez pracownika pakietu, a kwotą dofinansowania ustaloną przez Pracodawcę.

Przystąpienie do ubezpieczenia nastąpi na podstawie podpisanej przez pracownika indywidualnej deklaracji ubezpieczenia. Część składki finansowana przez pracownika będzie potrącana z jego wynagrodzenia za pracę lub z wynagrodzenia za czas choroby i zasiłków z ubezpieczenia społecznego. Część składki finansowana przez Pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u Pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W związku z decyzją Pracodawcy dotyczącą współfinansowania udziału pracowników Oddziału, w Programie w wysokości ustalonej w protokole uzgodnień ze związkami zawodowymi, zostanie dodany w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy funkcjonującym w Oddziale zapis o treści:

"Pracownik ma prawo przystąpić do grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie na zasadach określonych w umowach zawartych przez pracodawcę z instytucjami oferującymi takie ubezpieczenia. Pracodawca w miarę możliwości finansowych partycypuje w kosztach zakupu ubezpieczenia, a pozostałą wartość składki finansuje pracownik. Zasady i wysokość kwot partycypowania w kosztach przez pracodawcę będzie określona w odrębnie zawartym protokole uzgodnień ze związkami zawodowymi".

Oddział powziął wątpliwość czy wartość finansowanej przez Pracodawcę dopłaty do Programu stanowić będzie dla pracownika podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wnioskodawca w imieniu Oddziału. zwraca się zatem do tutejszego Oddziału ZUS z wnioskiem o wydanie interpretacji w poniższej kwestii.

Przedsiębiorca ma wątpliwość, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Oddział będzie zobowiązany do uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości finansowanej pracownikom Oddziału. dopłaty do Programu?

Stanowisko Przedsiębiorcy

W opinii Przedsiębiorcy, Oddział. nie będzie zobowiązany do uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości finansowanej dopłaty do Programu dla pracowników Oddziału

UZASADNIENIE

Zdaniem Przedsiębiorcy dofinansowanie do ww. ubezpieczenia nie stanowi podstawy naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (dalej: Rozporządzenie), zgodnie z którym nie stanowią podstawy wymiaru składek "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

Aby określone świadczenie mogło skorzystać ze zwolnienia ze składek ZUS na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

* dana korzyść musi stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy,

* korzyść musi mieć charakter niepieniężny,

* prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* przepisy zakładowe powinny wyraźnie wskazywać na obowiązek współfinansowania przez pracowników kosztów nabycia określonych świadczeń.

Opisane powyżej zdarzenie przyszłe spełnia w całości wymogi Rozporządzenia:

* korzyść będzie stanowić przychód pracownika Oddziału ze stosunku pracy,

* Pracodawca będzie partycypował w opłacaniu składki ubezpieczeniowej, pozostałą jej część będzie opłacał pracownik, tak więc będzie uprawniony do zakupu ubezpieczenia po cenie niższej niż detaliczna,

* prawo pracownika do korzystania z tego ubezpieczenia zostanie zapisane w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy funkcjonującym w Oddziale

Prawidłowość stanowiska Przedsiębiorcy potwierdzają m.in. Decyzje ZUS z dnia 9 grudnia 2015 r. WPI/200000/43/1369/2015, z dnia 2 marca 2022 r. WPI/200000/43/159/2022 i z dnia 17 marca 2022 DI/100000/43/188/2022.

Zdaniem Przedsiębiorcy na pracodawcy jako na płatniku składek nie będzie spoczywał obowiązek uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości finansowanej przez pracodawcę dopłaty do Programu dla pracowników Oddziału

W związku z powyższym Przedsiębiorca wnosi o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska.

Analiza zdarzenia przyszłego w świetle stanu prawnego:

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 wyżej wskazanej ustawy oraz § 1 powołanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1)

przychodów wymienionych w § 2 ww. rozporządzenia,

2)

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Podkreślić należy, że w myśl art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Przedsiębiorcy, że wartość pakietu medycznego oferowanego pracownikom w części finansowanej przez Przedsiębiorcę stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołane wyżej rozporządzenie, wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść) stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W świetle powyższego, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystanie z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Konstrukcja § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia wskazuje, że aby móc zastosować zawarte w nim wyłączenie, możliwość zakupu przez pracownika danego artykułu czy usługi po cenach niższych niż detaliczne musi wynikać z aktów należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465) wskazującego na układy zbiorowe pracy, inne porozumienia zbiorowe, a także regulaminy i statuty, określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Z brzmienia powyżej powołanego przepisu wynika, że aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, winna przysługiwać pracownikom na mocy obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybierać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usług).

Z treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji z dnia 3 kwietnia 2024 r. wynika, że Przedsiębiorca ma zamiar na mocy zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy udostępnić pracownikom po cenach niższych niż detaliczne świadczenie w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie i będzie je współfinansował. Ponadto, ww. świadczenie w części finansowanej przez Przedsiębiorcę stanowić będzie dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, jeżeli świadczenie uzyskiwane przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajdzie się w przepisach Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, wówczas wyłączeniu podlegać będzie wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia ww. świadczenia, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Powyższe oznacza, że świadczenie w postaci grupowego ubezpieczenia życie i zdrowie nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez Oddział. jako płatnika składek. Stanowisko Zakładu:

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku złożonym 3 kwietnia 2024 r. przez Przedsiębiorcę opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy Zakład uznaje za prawidłowe w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, korzyści materialnej w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, udostępnionego pracownikom, w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest więżąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl