DKK2-421/12/18/MIW - Decyzja nr DKK- 48/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2018 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów DKK2-421/12/18/MIW Decyzja nr DKK- 48/2018

Na podstawie 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257) w zw. z art. 83 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. z 2017 r., poz. 229 z późn. zm.) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów umarza w całości wszczęte na wniosek GO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie postępowanie antymonopolowe w sprawie koncentracji, polegającej na przejęciu przez GO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie kontroli nad Vivante Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie, Inwestycje Rolne Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie, Inwestycje Selektywne Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie oraz Lasy Polskie Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2018 r. do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Prezesem Urzędu" lub "organem antymonopolowym", wpłynęło zgłoszenie zamiaru koncentracji, polegającej na przejęciu przez GO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie kontroli nad Vivante Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie, Inwestycje Rolne Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie, Inwestycje Selektywne Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie oraz Lasy Polskie Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie (dalej "Fundusze") poprzez przejęcie zarządzania tymi Funduszami, tj. koncentracji określonej w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. z 2017 r., poz. 229 z późn. zm.), dalej "ustawa antymonopolowa".

Uwzględniając fakt, iż zgłoszenie spełniało wymogi określone przepisami ustawy antymonopolowej, w dniu 19 lutego 2018 r. zostało wszczęte postępowanie antymonopolowe w tej sprawie, o czym, stosownie do art. 61 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.), dalej "k.p.a.", w związku z art. 83 ustawy antymonopolowej, GO TFI została zawiadomiona pismem z dnia 21 lutego 2018 r.

Organ antymonopolowy ustalił i zważył, co następuje:

Do dnia 21 listopada 2017 r. Fundusze były zarządzane przez FinCrea Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą we Wrocławiu (dalej "FinCrea TFI"). Na podstawie decyzji Komisji Nadzoru Finansowego (dalej "KNF") z dnia 22 listopada 2017 r. cofnięto zezwolenie na wykonywanie tej działalności przez FinCrea TFI. W wyniku ww. decyzji, zarządzanie Funduszami przejął ich dotychczasowy depozytariusz, tj. Raiffeisen Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej "Raiffeisen Bank"). Jednocześnie zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018.0.56 t.j.), dalej "ustawa o funduszach", fundusz inwestycyjny ulega rozwiązaniu, jeśli w terminie 3 miesięcy od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia lub od dnia wygaśnięcia zezwolenia inne towarzystwo nie przejmie zarządzania funduszem inwestycyjnym. W związku z powyższym, w tym okresie depozytariusz, kierując się interesem uczestników Funduszy, poszukuje towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które przejmie zarządzanie Funduszami.

Jak zostało wskazane powyżej GO TFI dokonał zgłoszenia zamiaru koncentracji polegającej na przejęciu kontroli nad Funduszami poprzez przejęcie zarządzaniami nimi w dniu 19 lutego 2018 r. W dniu 21 lutego 2018 r. Prezes Urzędu wezwał GO TFI do uzupełnienia zgłoszenia o brakujące niezbędne dane i informacje, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 80 z późn. zm.). Pismo Zgłaszającego zawierające odpowiedź na ww. wezwanie Prezesa Urzędu wpłynęło do organu antymonopolowego w dniu 8 marca 2018 r.

W związku z brakiem przejęcia zarządzania Funduszami przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych w terminie do dnia 22 lutego 2018 r., z początkiem dnia 23 lutego 2018 r., stosownie do normy określonej w art. 68 ust. 2 ustawy o funduszach, została otwarta z mocy prawa likwidacja ww. funduszy, z wyjątkiem funduszu Inwestycje Selektywne Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych z siedzibą w Warszawie, którego Zgromadzenie Inwestorów w dniu 20 lutego 2018 r. podjęło uchwałę w przedmiocie jego rozwiązania.

Likwidacja Funduszy prowadzona jest przez depozytariusza tych Funduszy (tj. Raiffeisen Bank) na zasadach i w trybie określonym w art. 246-252 ustawy o funduszach oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie likwidacji funduszy inwestycyjnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 114, poz. 963 z późn. zm., dalej "Rozporządzenie").

Zgodnie z treścią art. 105 § 1 k.p.a. Prezes Urzędu (organ administracji publicznej) umarza w całości albo w części postępowanie w drodze decyzji w przypadku gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części. Z przepisu tego wynika, iż umorzenie postępowania w takiej sytuacji jest obligatoryjne.

W związku z zaistnieniem wskazanych powyżej okoliczności faktycznych i prawnych, prowadzenie postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji polegającej na zamiarze przejęcia przez GO TFI kontroli nad Funduszami stało się bezprzedmiotowe. Na mocy ww. przepisów ustawy o funduszach oraz Rozporządzenia depozytariusz tych Funduszy (tj. Raiffeisen Bank), jest zobligowany do przeprowadzenia procesu ich likwidacji, w związku z czym nie jest możliwe przejęcie zarządzania nad tymi Funduszami przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

Wobec powyższego Prezes Urzędu orzeka, jak w sentencji.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 229 z późn. zm.) w związku z art. 47928 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.) - od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - za pośrednictwem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie miesiąca od dnia jej doręczenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 w związku z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 623 z późn. zm.), odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podlega opłacie stałej w kwocie 1000 zł.

Zgodnie z art. 103 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych sąd może przyznać zwolnienie od kosztów sądowych osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli wykazała, że nie ma dostatecznych środków na ich uiszczenie.

Stosownie do treści art. 117 § 1, § 3 i § 4 Kodeksu postępowania cywilnego strona zwolniona przez sąd od kosztów sądowych w całości lub części, może domagać się ustanowienia adwokata lub radcy prawnego.

Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, której ustawa przyznaje zdolność sądową, niezwolniona przez sąd od kosztów sądowych, może się domagać ustanowienia adwokata lub radcy prawnego, jeżeli wykaże, że nie ma dostatecznych środków na poniesienie kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego.

Wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego strona zgłasza wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych lub osobno, na piśmie lub ustnie do protokołu, w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy.

Opublikowano: www.uokik.gov.pl