Fn-I.310.1.1.2011 - Zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów i budynków na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Urząd Miasta w Łodzi Fn-I.310.1.1.2011 Zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów i budynków na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14j § 1, art. 14e § 1, w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 30 marca 2011 r. i stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów i budynków zajmowanych przez Spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczący zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów i budynków, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Podstawą dla prowadzenie tej działalności jest uzyskane przez Spółkę zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zezwolenie nr 15 z dnia 8 listopada 1999 r.). Na skutek wniosku Spółki z dnia 9 listopada 2007 r., złożonego na podstawie regulacji art. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), zostało zmienione przez Ministra Gospodarki zezwolenie z dnia 8 listopada 1999 r. uprawniające Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Decyzja o zmianie zezwolenia z dnia 8 listopada 1999 r. została wydana przez Ministra Gospodarki w dniu 29 lutego 2008 r.

W marcu 2008 r. Spółka nabyła udział w nieruchomości obejmującej grunt wraz z usytuowanymi na nim zabudowaniami. Część gruntu oraz budynków została zajęta przez Spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W maju 2009 r. została zniesiona współwłasność nieruchomości. W wyniku zniesienia współwłasności Spółka nabyła na własność część gruntu wraz z usytuowanymi na tej części gruntu budynkami. Nabyty w drodze zniesienia współwłasności grunt oraz znajdujące się na nim budynki także zostały przez Spółkę zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

W złożonym wniosku wskazano, iż Spółka spełnia wszelkie przedmiotowe przesłanki do korzystania z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), a mianowicie:

1.

przedsiębiorca działa na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., które zostało do końca 2007 r. zmienione na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw,

2.

przedsiębiorca nie posiadał w dniu 1 maja 2004 r. statusu małego lub średniego przedsiębiorcy,

3.

nie upłynął okres ważności zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy na podstawie normy z art. 10 ust. 1 o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka była uprawniona do korzystania, od kwietnia 2008 r. do chwili obecnej, ze zwolnienia w podatku od nieruchomości w stosunku do gruntu oraz znajdujących się na nim budynków, zajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej?

2.

Czy na podstawie normy z art. 10 ust. 1 o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka uprawniona jest w dalszym ciągu, aż do upływu ważności zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (tj. do dnia 28 maja 2017 r.) do korzystania z przedmiotowego zwolnienia w podatku od nieruchomości odnośnie gruntu oraz budynków, zajmowanych na prowadzenie działalności na terenie strefy?

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka była uprawniona do korzystania ze zwolnienia w podatku od nieruchomości od kwietnia 2008 r. do chwili obecnej, w odniesieniu do zajmowanego na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej gruntu oraz znajdujących się na nim budynków. W ocenie wnioskodawcy, Spółka będzie w dalszym ciągu, aż do upływu okresu ważności zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj. do dnia 28 maja 2017 r., uprawniona do korzystania ze zwolnienia w podatku od nieruchomości odnośnie gruntu oraz budynków, zajętych na prowadzenie tej działalności. Brak możliwości korzystania z przedmiotowego zwolnienia może być spowodowany jedynie sytuacją, w której Spółka przestanie zajmować grunt lub budynki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy oraz w przypadku utraty przez Spółkę zezwolenia przed dniem 28 maja 2017 r.

Prezydent Miasta Łodzi, po uwzględnieniu stanowiska Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Gospodarki w sprawie ustalania wysokości utraconych dochodów gmin z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, stwierdził, że wydana w dniu 30 marca 2011 r. interpretacja indywidualna jest nieprawidłowa i postanowił ją zmienić.

Ustawowe zwolnienie od podatku od nieruchomości obejmujące grunty, budynki i budowle, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych, wynika z przepisów art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.). Na podstawie tego przepisu zwolnione są od podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, zmienionego stosownie do przepisów art. 6 ww. ustawy, przez przedsiębiorcę do którego stosuje się art. 5 ust. 2 ww. ustawy, w okresie ważności tego zezwolenia.

Na podstawie art. 6 ust. 1 przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r. mogli występować z wnioskiem o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego

przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. Wniosek ten mógł być złożony do 31 grudnia 2007 r. Z kolei przedsiębiorcami, do których stosuje się art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, są przedsiębiorcy działający w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., którzy na dzień 1 maja 2004 r. nie posiadali statusu małego lub średniego przedsiębiorcy.

Ze zwolnienia na podstawie art. 10 ust. 1 korzystają tylko grunty, budynki i budowle, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

przedsiębiorca działa na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., które zostało do końca 2007 r. zmienione na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw,

2.

przedsiębiorca nie posiadał w dniu 1 maja 2004 r. statusu małego lub średniego przedsiębiorcy,

3.

nie upłynął okres ważności zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zwolnienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 nie można rozpatrywać w oderwaniu od pozostałych postanowień tego artykułu. Należy bowiem zauważyć, że art. 10 ust. 1 zawiera ogólną normę dotyczącą zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budowli i budynków, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Jednakże zasady, jak i również możliwości skorzystania z tego zwolnienia określone zostały dodatkowo w ust. 2-4 przywołanego przepisu. W myśl ust. 2 i 4, przedmiotowe zwolnienie stanowi regionalną pomoc publiczną na wspieranie nowych inwestycji (ust. 2), zaś wysokość zwolnienia określa się według stanu gruntów, budowli i budynków będących podstawą obliczenia podatku za rok 2000 i według stawek podatku obowiązujących w roku 2000 w danej gminie (ust. 4), co oznacza, że przedsiębiorca winien być podatnikiem podatku od nieruchomości w 2000 r.. Zatem aby móc skorzystać ze zwolnienia, należy spełniać nie tylko warunki wymienione w ust. 1 ale przede wszystkim być podatnikiem podatku od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w 2000 r.. Tak określona intencja ustawodawcy przywoływana jest m.in. w uzasadnieniach do wydawanych co roku rozporządzeń Ministra Gospodarki w sprawie wykazu gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej, które stanowią wykonanie delegacji ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Wynika z nich, iż zwolnienie to dotyczy budynków i budowli oddanych do eksploatacji do końca 1999 r. oraz gruntów nabytych do końca listopada 2000 r. Należy zwrócić uwagę, iż nabycie przez MDH Sp. z o.o. gruntów, na których zlokalizowane są budynki i budowle, które - w ocenie wnioskodawcy - podlegają zwolnieniu, nastąpiło w marcu 2008 r. aktem notarialnym Rep. A nr 2515/2008 z dnia 4 marca 2008 r. (udział wynoszący 4215/5607) a w dopiero maju 2009 r. całości nieruchomości (akt not. Rep. A nr 4886/2009 z dnia 8 maja 2009 r.). Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika zatem, że Spółka nie była podatnikiem podatku od nieruchomości w 2000 r. w zakresie przedmiotów opodatkowania zlokalizowanych na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Podatnikiem tym Spółka stała się dopiero od kwietnia 2008 r.. Odpowiadając na zadane przez wnioskodawcę pytania należy stwierdzić, że:

1.

na podstawie normy z art. 10 ust. 1 i ust. 4 o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka nie była uprawniona do korzystania, od kwietnia 2008 r. do chwili obecnej, ze zwolnienia w podatku od nieruchomości w stosunku do gruntu oraz znajdujących się na nim budynków, zajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej,

2.

na podstawie normy z art. 10 ust. 1 i ust. 4 o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka nie jest uprawniona w dalszym ciągu, aż do upływu ważności zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (tj. do dnia 28 maja 2017 r.) do korzystania z przedmiotowego zwolnienia w podatku od nieruchomości odnośnie gruntu oraz budynków, zajmowanych na prowadzenie działalności na terenie strefy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14j ustawy - Ordynacja podatkowa nie przeprowadza postępowania dowodowego. Nie jest zatem obowiązany, ani uprawniony do oceny przedłożonych w sprawie dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Na niniejszą interpretację stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Łodzi, Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź.

Opublikowano: bip.uml.lodz.pl