KKO.6233.2.4.2013 - Możliwość uzyskania statusu płatnika lub inkasenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2013 r. Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej KKO.6233.2.4.2013 Możliwość uzyskania statusu płatnika lub inkasenta.

Prezydent Miasta Ruda Śląska, działając na podstawie art. 14j § 1 i 3 w zw. z, art. 14c, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U.: 2012 r., poz. 749, z późn. zm., zwanej dalej: Ordynacją) oraz art. 8 i art. 9 Ordynacji w związku i art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 391 z późn. zm., zwanej dalej: u.c.p.), uznaje stanowisko Podatnika z dnia 7 listopada 2012 r. przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w kwestii dopuszczalności zawarcia między Miastem Ruda Śląska a (...) z siedzibą w Rudzie Śląskiej przy ulicy (...) umowy o inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz umowy o powierzenie temu samemu podmiotowi obowiązku płatnika tej opłaty za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 7 listopada 2012 r. adwokat Pan (...) jako pełnomocnik (...) (zwanej dalej: (...)), z siedzibą w Rudzie Śląskiej przy ulicy (...), złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. W jego treści wskazał na art. 8 i 9 Ordynacji w związku z art. 6h u.c.p. opisując zdarzenie przyszłe, które może dotyczyć Wnioskodawcy w związku ze zmianą od 1 lipca 2013 r. systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Złożył także oświadczenie, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego. Wniosek został przedłożony Dyrektorowi Izby Skarbowej w Katowicach, który następnie, stosownie do przepisu art. 14j Ordynacji, w dniu 27 grudnia 2012 r. przesłał go Prezydentowi Miasta Ruda Śląska w celu załatwienia zgodnie z właściwością. Z dniem 22 stycznia 2013 r. wniosek został uzupełniony na wezwanie tutejszego Organu o należną opłatę i pełnomocnictwo.

Wnioskodawca dwukrotnie uzupełniał wniosek na wezwanie Organów w dniu 6 grudnia 2012 r. oraz 14 lutego 2013 r. We wniosku zawarto pytanie o dopuszczalność zawarcia między Miastem Ruda Śląska a (...) umowy o inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz umowy o powierzenie temu samemu podmiotowi obowiązku płatnika tej opłaty w związku ze zmianą z dniem 1 lipca 2013 r. systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zdaniem Wnioskodawcy pobieranie od mieszkańców opłaty za odpady komunalne jest obowiązkiem nałożonym z mocy ustawy na Gminę, tym samym w jego ocenie nie może obowiązek ten wynikać z umowy cywilnoprawnej. W związku z tym Pełnomocnik strony wskazywał, że opłata ta musi być pobierana od poszczególnych mieszkańców - właścicieli nieruchomości bez pośrednictwa (...) Ponadto Wnioskodawca twierdził również, że Gmina zamierza przenieść na niego w drodze umowy cywilnoprawnej obowiązek pobierania od (...) i odprowadzania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Na podstawie obowiązujących w dacie wydania interpretacji przepisów prawa, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za nieprawidłowe.

W kwestii przypisania Wnioskodawcy statusu płatnika lub inkasenta opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w rozumieniu art. 8 i 9 Ordynacji na podstawie u.c.p. należy wskazać na jednoznaczne w tej sprawie stanowisko sądów administracyjnych, zgodnie z którym nadanie takiego statusu nie wnika z samej Ordynacji bądź faktycznego wykonywania takich czynności, ale z wyraźnej delegacji zawartej w ustawie. Płatnikiem lub inkasentem może być zatem tylko i wyłącznie podmiot, w przypadku którego status taki przewiduje przepis prawa materialnego, w niniejszej sprawie przepis u.c.p. Implikuje to wprost twierdzenie, że statusu płatnika oraz inkasenta nie można ustanowić w drodze umowy cywilnej (wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2008 r., sygn. FSK 622/07, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Gd 60/09, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych).

W związku z powyższym, skoro ustawodawca w u.c.p. nie przewidział ustanowienia instytucji płatnika, tym samym nie ma możliwości wystąpienia w takiej roli w sprawie opłaty za odpady komunalne, co nie uchybia jednak obowiązkom jako właściciela nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, wynikającym z przepisów u.c.p. W kwestii natomiast funkcji inkasenta należy zauważyć, że ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 228) w zakresie opłaty za odpady komunalne przewidziała taką możliwość, pozostawiając ją w gestii Rady Miasta, która jest uprawniona do zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości ich wynagrodzenia. Jednakże w Rudzie Śląskiej na dzień wydawania niniejszej interpretacji Rada Miasta nie podjęła wskazanej uchwały dopuszczającej inkaso i określającej warunki jego funkcjonowania, a zatem w obecnym stanie prawnym nie może występować w roli inkasenta.

Reasumując w obecnym porządku prawnym wynikającym z u.c.p. i lokalnych uchwal nie ma możliwości uzyskania statusu płatnika lub inkasenta. Zdaniem Organu należy także wyraźnie odróżniać instytucje płatnika i inkasenta, o których mowa w przepisach art. 8 i 9 Ordynacji od obowiązków właściciela nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi wynikających z u.c.p.

POUCZENIE

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Niniejsza interpretacja wraz z wnioskiem o jej wydanie, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Ruda Śląska do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu niniejszej interpretacji. Termin do wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu a w przypadku jej braku w ciągu 60 dni od dnia doręczenia wezwania o naruszenie prawa.

Opublikowano: http://www.rudaslaska.bip.info.pl/