PP/E/4227-7/06 - Stawka podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług remontu dróg leśnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie PP/E/4227-7/06 Stawka podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług remontu dróg leśnych

Pytanie podatnika dotyczy stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług remontu dróg leśnych.

Działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku - Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu odwołania Strony z dnia 4 lipca 2006 roku od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 20 czerwca 2006 roku Nr PP/E/449-17/06 zmieniającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie z dnia 24 listopada 2005 roku, Nr PP/443-56/05 w przedmiocie stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług remontu dróg leśnych,

utrzymuję w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

Pismem z dnia 26 września 2005 roku Spółdzielnia Usług Rolniczych w S. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania stawki podatku od towarów i usług, właściwej dla świadczenia usług remontu dróg leśnych, w zakres których wchodzą między innymi: transport i rozplantowanie żwiru na drogach leśnych, ułożenie przepustów, profilowanie drogi równiarką i wykonywanie rowów odprowadzających wodę.

Pytający wniosek uzupełnił w dniu 18 października 2005 roku załączając kopie:

- pisma z dnia 24 sierpnia 2004 roku, skierowanego do jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Regionalna Dyrekcję Lasów Państwowych informującego, iż prace wykonywane w zakresie remontu dróg leśnych są zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do usług związanych z leśnictwem PKWiU 02.02.10-00.90, zatem stawka podatku VAT wynosi 3%.

- pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie Nr US IV/I/443-79/04 z dnia 23 lipca 2004 roku, skierowanego do Nadleśnictwa Jagiełek w Olsztynku, stwierdzającego, iż wymienioną wyżej usługi objęte są stawką VAT 3%,

- zapytania Nadleśnictwa J. z dnia 6 czerwca 2003 roku, Nr Zn. Spr. 31/6/2003 skierowanego do Urzędu Statystycznego W Łodzi w sprawie zakwalifikowania we właściwe grupowanie PKWiU wskazanych wyżej usług,

- pisma Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Ł. z dnia 16 czerwca 2003 roku, adresowanego do Nadleśnictwa J., informującego, iż remonty dróg leśnych, służących wyłącznie celom gospodarki leśnej, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 02.02.10-00.90 "Usługi związane z leśnictwem, pozostałe".

Spółdzielnia Usług Rolniczych w S. oceniła, iż realizowane usługi są opodatkowane stawką VAT 3%.

Organ pierwszej instancji w wydanym w dniu 24 listopada 2005 roku postanowieniu orzekł, iż stanowisko wyrażone przez Pytającego, iż przedmiotowe usługi są opodatkowane stawką VAT 3%, jest prawidłowe.

Postanowieniem z dnia 25 maja 2006 roku Nr PP/E/449-17/06-1, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie dotyczącego wymienionej wyżej interpretacji.

Decyzją z dnia 20 czerwca 2006 roku Nr PP/ E/449-17/06, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie z dnia 24 listopada 2005 roku Nr PP/443-56/05 uznając za nieprawidłowe stanowisko Podatnika w zakresie opodatkowania usług remontu dróg leśnych.

W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, w powołaniu na opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie z dnia 24 lutego 2006 roku Nr OB-02-5672/KU-53/2006/534 przekazaną Izbie Skarbowej w Olsztynie Ośrodkowi Zamiejscowemu w Elblągu, w związku z zapytaniem skierowanym w dniu 26 stycznia 2006 roku przy piśmie Nr PP/E/080-21/06, iż usługi remontu dróg leśnych wykonywane na zlecenie, polegające na równaniu dróg leśnych włącznie z drogami publicznymi, remoncie dróg leśnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych, co wiąże się z opodatkowaniem powyższych usług podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22%.

Jednocześnie organ pierwszej instancji, odniósł się do pism adresowanych do Strony, przedstawionych w toku prowadzonego postępowania: Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 8 grudnia 2005 roku Nr OK-5672/KU-7413/2005 i Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie Nr SP-16-5672/KU-10/2006 z dnia 23 lutego 2006 roku dotyczącego sklasyfikowania wykonywanych przez Podatnika usług, z treści których wynika, iż wykonywany remont dróg biegnących przez obszary leśne (utwardzonych lub nie) mieści się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00.

Od decyzji Podatnik złożył odwołanie, w którym wnosi o zmianę wydanej decyzji twierdząc, iż nieuzasadnione jest odrębne klasyfikowanie tych samych usług w zależności od ich wykonawcy, tj. w przypadku, gdy remont drogi leśnej wykonuje pracownik nadleśnictwa usługę zalicza się do grupowania PKWiU 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna", ponieważ pracownicy wykonujący remonty dróg leśnych otrzymują wynagrodzenia za pracę. W ocenie Odwołującej, brak jest podstaw do twierdzenia, iż w przypadku, gdy usługa jest realizowana na zlecenie, remont drogi leśnej mieścił się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00.

Zawiadomieniem z dnia 17 sierpnia 2006 roku Nr PP/E/4227-7/06/1 Strona została poinformowana o możliwości zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, z czego skorzystała w dniu 25 sierpnia 2006 roku.

Po zapoznaniu się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym Spółdzielnia Usług Rolniczych w S., w piśmie z dnia 26 sierpnia 2006 roku Nr L.dz. 366/2006, wskazała, iż interpretacje organów podatkowych oparte o opinie wydane przez organy statystyczne są różne, uzależnione od ich adresata.

Ponadto Odwołująca wskazała, iż w otrzymanym piśmie z dnia 23 lutego 2006 roku Główny Urząd Statystyczny zajmujący się klasyfikowaniem usług podkreśla, że jego opinie w zaklasyfikowaniu usług nie są wiążące i ich przyporządkowanie należy do zainteresowanego podmiotu.

Dodatkowo Strona powołując się na brzmienie art. 29 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach (tekst jednolity z 2005 roku - Dz. U. Nr 45, poz. 435), określającego możliwości udostępniania dróg leśnych, podtrzymała stanowisko wyrażone w złożonym wniosku z dnia 26 września 2005 roku, iż usługi remontu dróg leśnych podlegają opodatkowaniu stawką VAT 3%.

Dyrektor Izby Skarbowej, po dokładnej analizie stanu faktycznego sprawy stwierdza, co następuje:

Klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług spełnia na gruncie ustawy o VAT funkcję techniczną, pomocniczą, pozwalającą na identyfikowanie wykonywanych czynności dla celów ich opodatkowania, bądź zastosowania przewidzianego przepisami ustawy zwolnienia od podatku lub obniżenia stawki podstawowej. Należy przy tym podkreślić, że znaczenie identyfikacji statystycznej w podatku od towarów i usług jest związane z posługiwaniem się w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług i przepisach wykonawczych symbolami statystycznymi towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie w piśmie z dnia 24 lutego 2006 roku adresowanym do Izby Skarbowej w Olsztynie wskazał, iż wykonywane na zlecenie usługi polegające na remoncie dróg leśnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, dróg, ulic i pozostałych tras dla pieszych i zmotoryzowanych, z wyłączeniem autostrad nadziemnych", natomiast zbieranie śmieci w obrębie lasu i przy drogach leśnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.03.13-00.10 "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" i jednocześnie poinformował, że wymienione usługi wykonywane przez pracowników nadleśnictwa nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna". Powyższa klasyfikacja jest zgodna z pismami z dnia 8 grudnia 2005 roku i z dnia 23 lutego 2006 roku, adresowanymi do Strony Odwołującej, które konsekwentnie kwalifikują wykonywane usługi do grupowania PKWiU 45.23.12-00.00. Natomiast wypowiedź Głównego Urzędu Statystycznego adresowana do Spółdzielni Usług Rolniczych z dnia 23 lutego 2006 roku, Nr SP-16-5672/KU-10/2006, stanowiąca uzupełnienie treści pisma z dnia 8 grudnia 2005 roku Nr OK-5672/KU-7413/2005, iż do zakresu usług objętych grupowaniem PKWiU 02.02.10 zaliczyć należy: inwentaryzacje leśne, oceny i aktualizację stanu lasów, zakładanie i utrzymywanie szkółek leśnych, hodowle lasu (w tym zakładanie i pielęgnowanie upraw leśnych), ochronę lasu (włączając przeciwpożarową i przed szkodnikami), pozyskiwanie drewna, zrywki oraz transport drewna na terenie lasu oraz utrzymanie w należytym stanie szlaków zrywkowych przeznaczonych do transportu drewna, pozostaje bez znaczenia dla sprawy. Organ statystyczny określił bowiem jedynie rodzaj usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU02.02.10.W kwestii natomiast usług świadczonych przez Pytającego, cytowane wypowiedzi organu statystycznego w każdym przypadku informowały adresatów, iż remont dróg leśnych wykonywany na zlecenie mieści się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00.

Zapis art. 29 ustawy o lasach, na który powołuje się Spółdzielnia Usług Rolniczych określa, iż ruch pojazdami silnikowymi, zaprzęgowymi i motorowerami w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi tych po tych drogach, w ocenie organu odwoławczego nie uzasadnia twierdzenia, iż usługę remontu drogi leśnej należy przyporządkować do grupowania PKWiU 02.02.10-00.90 "Usługi związane z leśnictwem pozostałe".

W świetle powyższego, brak jest podstaw do zmiany stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej wyrażonego w zaskarżonej decyzji z dnia 20 czerwca 2006 roku, Nr PP/E/449-17/06.

Mając na względzie stan faktyczny i prawny sprawy, postanowiono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.

Stronie na decyzję służy skarga, na jej niezgodność z prawem, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, którą należy złożyć w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji - strona 1 decyzji), w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl